Dörrarna låser sig när man kört iväg?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Nissan300ZXTT
Posts: 19
Joined: 11 Dec 2003, 11:53

Dörrarna låser sig när man kört iväg?

Post by Nissan300ZXTT »

Hej, på tjejens renault megane låser sig dörrarna när man startat bilen och kommer upp i ca 20km/h. Antar att det är någon inställning, för någon annan marknad än den europeiska. Hur stänger jag av denna funktionen?
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

håll inne "lås knappen" i mittkonsolen tills det piper.. ca 4-5 sekunder. /Christer
Nissan300ZXTT
Posts: 19
Joined: 11 Dec 2003, 11:53

Post by Nissan300ZXTT »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by chh</i>
<br />håll inne "lås knappen" i mittkonsolen tills det piper.. ca 4-5 sekunder. /Christer
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

och då är den permanent avstängd sen då, är ju nervös jag ska lyckas låsa in nycklarna i bilen eller nåt, men det verkar som att den funktionen aktiveras med hastighet och inte tid va. Så den låser sig inte om man står på tomgång, ja ja, nu har du ju löst dethoppas jag ska testa i helgen....Tackar
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Det är en anti-överfallsfeature. Standard t.ex. i USA, behövs väl snart här också :(
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Nissan300ZXTT</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by chh</i>
<br />håll inne "lås knappen" i mittkonsolen tills det piper.. ca 4-5 sekunder. /Christer
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

och då är den permanent avstängd sen då, är ju nervös jag ska lyckas låsa in nycklarna i bilen eller nåt, men det verkar som att den funktionen aktiveras med hastighet och inte tid va. Så den låser sig inte om man står på tomgång, ja ja, nu har du ju löst dethoppas jag ska testa i helgen....Tackar
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Den aktiveras vid hastighet över 5km/h ..vill du aktiver den igen, bara att hålla in knappen i ca 4-5 sekunder[:D]Har aldrig hört talas om att den av misstag har aktiveras vid stillastående..
RolandM
Posts: 296
Joined: 04 Jan 2005, 18:11
Location: Sweden

Post by RolandM »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Nissan300ZXTT</i>
<br />Hej, på tjejens renault megane låser sig dörrarna när man startat bilen och kommer upp i ca 20km/h. Antar att det är någon inställning, för någon annan marknad än den europeiska.<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Nej, den inställningen gäller faktiskt för Europa. Det blir allt vanligare i sydeuropa att tjuvar tar sig in i bilar när de står i bilköer, vid rödljus och liknande, och är bilarna olåsta så sorry...
Tinaz
Posts: 7
Joined: 23 Apr 2004, 10:51
Location: Sweden

Exakt mitt problem????

Post by Tinaz »

Helt plötsligt efter att vi ägt vår Renault Scénic -02 i ett år så låser bilen sig själv efter att den börjat rulla iväg.

Jag tror inte vi har kommit åt några knappar och jag letar som en galning efter en låsknapp men hittar ingen. Däremot lyser det en liten lampa i taket i mitten där innerbelysningen sitter. Den lyser röd och ser ut som ett lås. Denna tänds direkt när bilen låser sig själv.

Hur sjutton får vi bort detta fenomen? Vi vill ju inte köra med låsta dörrar. Och nån knapp att hålla inne hittar jag inte. Det är bara den lilla lilla låslampan som lyser röd men det är ingen knapp.

Tacksam för hjälp om det är nån som vet. Eller ska jag behöva lämna in bilen till en verkstad för detta?! Känns inte så kul. Hittar inget om detta i instruktionsboken heller.

Nån som vet????
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

tryck på "låsuppknappen" tills du hör ett pip. DÅ avaktiveras autolåsning. Står i bruxen :)
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Tinaz
Posts: 7
Joined: 23 Apr 2004, 10:51
Location: Sweden

Tack för svar

Post by Tinaz »

Men vilken låsuppknapp? Jag hittar ingen sån? Vart ska den sitta?

Jag brukar låsa bilen utifrån med nyckeln. Och har inga såna lås upp knappar på dörren inuti. Inte heller några andra knappar som har med låset att göra.

Hur ser en sådan knapp ut och vart sitter den?

TACK!!!!
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

på megane har jag sett en sån knapp i mittkonsolen även min laguna 02 har den i mittkonsolen ..en dubbelknapp/vippa som har en liten rödsymbol på ena sidan och en vit på andra sidan..dvs lås/låsupp....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

Dörrarna kan öppnas inifrån även om denna låsfunktion är aktiv. Kan vara bra att veta.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Tinaz
Posts: 7
Joined: 23 Apr 2004, 10:51
Location: Sweden

Låsknapp?

Post by Tinaz »

I mittkonsol menar ni vad? Jag är urkass på detta. Jag tänker mig mittkonsolen uppe i taket, i mitten, där innerbelysningen sitter. För det är där det lyser en liten röd lampa i en låssymbol varje gång den låser sig själv.

Men det finns ingen låsknapp. Ingenting man kan trycka på osv. Det är bara den röda lampan som lyser mitt i den plastiga mittkonsolen.

Äsch, det här måste jag forska vidare i. Det måste ju finnas nånstans man kan ta bort den här låsningsfunktionen även på min Scénic.

Att dörrarna går att öppnas inifrån upptäckte jag :)
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

Nu har väl inte Scenicen från 2002 någon utpräglad mittkonsoll? Mittkonsollen kommer ner från mittre delen av instrumentpanelen och finns mellan främre sätena. Där brukar växelspak och lite annat lull lull finnas.

Hur som helst så brukar centrallåsknappen sitta bredvid/bakom/under/framför/över :lol: varningsblinkersknappen. Symbolen är nog en konturerad vit bil med öppna dörrar...

Om du fortfarande inte hittat knappen rekommenderar jag manualen eller om du gillar att betala för självklarheter, verkstaden. :wink:
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Tinaz
Posts: 7
Joined: 23 Apr 2004, 10:51
Location: Sweden

:)

Post by Tinaz »

Hehe, tack för svar. Jag ska undersöka min bil närmare i dagsljus. I värsta fall får jag väl betala för att hitta en knapp... :)
Post Reply