alla bensinbilar har kompression som funkar med etanol,men pga att det krävs ca 30% mer etanol,(det har ca 30%lägre energinnehåll)klarar inte alla motorer att leverera så mycket mer bränsle,så det går att körapå 100% E85.din R21 borde ha ett kompressionförhållande runt 10:1 dvs 10delar blir 1 del stort när kolven är i topp och har komprimerat bränsle luft blandnigen.Miss Mégane wrote:Aha, en "Eco-Racer" ?!![]()
![]()
Den motortyp som sitter i 21:an har kompression som gör det möjligt att köra på etanol, eller iaf etanol iblandat. (Sedan är den ju förstås inte typad för det, men det är möjligt, även om den i vissa lägen inte går helt bra på det). Däremot så är den slöare (och förstås törstigare) med etanol iblandat.
Med tanke på ovanstående, hur hänger det ihop att du kommer få ett värre monster på etanol? Antar att det är för att man mappar den efter just det, men bortsett från det, vad är skillnaden mellan 21-motorns komp och din buses motors komp, som gör att din blir en racer?
(om det går att förklara för en teknisk imbecill, alltså!![]()
)
Då oktanhalten är ett värde på tändvilligheten (etanol har ca 104 oktan)kan man inte ha för hög komression på 95 oktan då skulle man få spikningar (ungefär en okontrollerad förbränning som förstör motorn) med etanol kan man ha 13-14:1 utan att man får spikningar... sedan är det lite teknisk mambo jambo,men högre kompression ger högre verkningsgrad=mer hk och etanolen klarar högre kompression utan att man förstör motorn... SAAB biopower får 30hk mer på etanol än bensin då dom kan ha ett högre laddtryck utan att få spikningar...skulle man optimera alla miljöbilar till att bara gå på etanol skulle dom få mer hk,men då skulle dom inte gå på 95 oktan..