Laguna -04 startar ej......igen

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
588
Posts: 170
Joined: 07 Feb 2003, 08:07

Laguna -04 startar ej......igen

Post by 588 »

Hallå igen alla glada, gott nytt år förresten.

Nu har den lagt av igen, skulle ta den i morse, drar bara runt på starten men tänder ej. Bilen har varit hos volvo i Norrköping, hittar inget fel, när jag bogserde den dit gick den inte men efter att de laddat batteriet gick den och har så gjort i 14 dagar. Jag har kolla laddning mm och säkert gjort en 30 start och stopp utan problem. Gick inte att få igång trots starthjälp från annan bil idag. När de kollade på volvo fanns inga felkoder förutom "låg spänning till styrboxar" enligt killen där kan väl bero på att jag nött på starten ?. Han surrade om att det kan vara batteriet i alla fall, vad tror ni ? Enligt annan expertis kan det vara kortis i batteriet och därav fungerar det inte med att ta ström från annan bil via kablar ?? Nämnas kan att igår var det taskigt väder runt om i Norrköping igen, kan det vara fukt trots allt då det upplvdes att det hände efter biltvätt förra gången ?? Tacksam för svar
Roger Emericsson, Norrköping
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Batter kan vara kass.
Sedan finns det ett relä i motorrummet som kan strulatilldet vid start.Har inte själv varit ute för problemet men vet att det förekommer.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
588
Posts: 170
Joined: 07 Feb 2003, 08:07

Post by 588 »

Hej igen

Har provat med att byta batteri med min andra laguna men icke sa nicke fungerar inte iaf. Blir heller ingen gnista då vi provat det genom att plocka bort ett stift och kollat? Kan det vara något med startspärren eller? eftersom den drar runt startmotorn men inte tänder, såg inte heller någon tendens till att stiftet skulle vara surt, ska det inte bli det om man nöter på starten några gånger? Min teori är att det kryper in fukt någonstans för nu är det j...igt fuktigt i Norrköping. Så för tillfället har jag dragit in den i garaget i värmen med hopp att det ska torka, man vet ju aldrig, men vad är det för fel har som sagt inte hittats några felkoder på volvo när den var inne utan det enda de gjorde var att ladda batteriet inomhus i verkstaden. Min bil står alltid ute i regn och rusk, kan det vara fukt ??? En tokig ide´ det kan inte vara något med nyckelkorten?, jag har aldrig bytt batteri i dessa, tänkte om det är dålig kräm i dessa att de inte kan "känna" igen mottagare i bilen och därmed ej avaktivera startspärren?????, låser dock upp dörrarna ok. Vet ej om förra ägaren har bytt batteri någon gång. Tacksam för ytterligare tips
Roger Emericsson, Norrköping
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Låter som du fick min gamla LagunaII :shock:
I min hittades problemet efter Volvo tagit tillbaka bilen och gett mig en ny.
Volvo i Göteborg plockade isär den i molekyler.
Vid vänster skärm var det ett hål på ca 1cm, där roboten missat att svetsa i fabriken vid tillverkningen.
Under vintern när jag körde så kröp en fin saltdimma in genom springan och landade presix på huvudkontakten till databoxen som sitter under batteriet. Genom kapillär kraft sög sig sedan kablarna fulla med jox, vilket resulterade i lustiga fel vid start.
Nu hoppas jag att du inte har det felet. Antagligen är något av dom (flera)reläerna som slår till vid start dåligt på din (om bilen är ansluten till clip vid start ser man felet).
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
588
Posts: 170
Joined: 07 Feb 2003, 08:07

Post by 588 »

Hej, fick tillbaka bilen idag, felkoden var svänghjulsgivaren som sagt upp sig så den byttes så nu rullar vi igen och hoppas att det inte strular något mer vare sig ned denna laguna eller gamla "bettan"
Roger Emericsson, Norrköping
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Då ljög dom första gången då? för nu fanns ju felkod registrerad.
Inte lätt att svara på felsökning när man inte har bilen och får fel information [smilie=mad2.gif]
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
588
Posts: 170
Joined: 07 Feb 2003, 08:07

Post by 588 »

Tjena, vet ej om de ljög, han påstod att det inte fanns några felkoder just då när jag var inne och så funkade bilen efter det och gjorde så några gånger, kan det vara så att det inte blir några felkoder när bilen funkar igen. Skönt var så tog de inte betalt för detta utan kostade noll denna gång. Nuvarande reparation gick på 2 100:- och nu går den hoppas jag då de hittat en felkod på just svänghjulsgivaren. Trevlig helg !!
Roger Emericsson, Norrköping
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Felkoder registreras i larmminnet och måste raderas för att försvinna.
Räcker alltså inte att felet är fixat.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
588
Posts: 170
Joined: 07 Feb 2003, 08:07

Post by 588 »

Stämmer säkert som du säger, på den andra lagunan har tidigare konstigheter lagrats som när jag bytte trottelpotentiometer för några år sedan men nu funkar allt iaf på båda "sportbilarna". Alltid roligt att diskutera saker och ting och som sagt att det kan kanske hjälpa någon annan med liknande problem för här har man fått mycket tips !!
Roger Emericsson, Norrköping
Post Reply