MEGANE CC 2,0T PH2 -06 Chérie

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
Cherie
Posts: 543
Joined: 15 Mar 2007, 16:20
Location: Göteborg

MEGANE CC 2,0T PH2 -06 Chérie

Post by Cherie »

Möt min Chérie den franska fresterskan.

Kort bakgrund.
Under våren 2005 var jag en stolt ägare till en SAAB 900 2,0 -97. Konrad hette han - Yes jag vet, präktig och tråkig men ändå pålitlig. Hade spanat in CC:n ända sedan den kom och när jag befann mig i Bromölla på ett projekt upptäckte jag en annons på blocket att Liljas i Kalmar sålde en ny 05 CC till ett superbra pris. Klart bättre än vad man kunde erbjuda här på Bilia i Göteborg (konstigt om man tänker efter).
Bromölla – Kalmar, det ligger väl ganska nära tänkte jag och åkte dit med Konrad. Väl där blev jag såld. Och för att göra en lång historia kort åkte jag därifrån med en svart CC.
Dessvärre visade det sig att hon, från taket, tog in en hel del vatten (stora pölar på sätet) vilket jag försökte få åtgärdat. Efter 6 misslyckade försök lyckades jag efter mycket tjat få bilen bytt till en ny – Chérie.


Så här såg den första ut

Image

Image


Så här ser Chérie ut

Image

Image

Image

Image


Nu har jag haft Chérie i snart två år och tänkte piffa upp hennes tillvaro genom en hel del kuliga saker.


Projekt 1
Öppet luftfilter.
Klart.

Projekt 2
Sänkning

Projekt 3
Chipning eller mappning

Projekt 4
Projekt CDR.nu

Projekt 5
S P I N N E R S
Skämt å sido, men ett än så länge osäkert projekt.
Ullis Bergström
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland

Image

http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ

Do as I say and never question what I do
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Jag tycker att du skall byta avgassystemet, innan du mappar så kan det bli mer Hk vid mappning, låter inte det bra..??
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Cherie
Posts: 543
Joined: 15 Mar 2007, 16:20
Location: Göteborg

Post by Cherie »

Tony wrote:Jag tycker att du skall byta avgassystemet, innan du mappar så kan det bli mer Hk vid mappning, låter inte det bra..??
Ja, det låter ju som en investering. Idag har jag ett rostfritt system och har faktiskt tittat på ett Ferritasystem, men har hört att det inte skall vara det absolut bästa, men klart prisvärt. Dessutom kan de skräddarsy systemen. Det finns dock ett syrafast system som kostar 40´som skulle kunna ge 25-30 häst. Men då spelar vi i en helt annan liga. Det är pengar jag inte har.
Skall jag byta får det nog bli ett Ferrita eller liknande. Bra idé, du kanske har några tips på andra system???
Ullis Bergström
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland

Image

http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ

Do as I say and never question what I do
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

[smilie=001_302.jpg] Vilken andning! Tack för provturen. Du får nog byta namn på Chérie till Darth Vader. Suck, Ärtan bara brölar - men andningen på din bil låter ju hur gött som helst....
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Cherie wrote:
Tony wrote:Jag tycker att du skall byta avgassystemet, innan du mappar så kan det bli mer Hk vid mappning, låter inte det bra..??
Ja, det låter ju som en investering. Idag har jag ett rostfritt system och har faktiskt tittat på ett Ferritasystem, men har hört att det inte skall vara det absolut bästa, men klart prisvärt. Dessutom kan de skräddarsy systemen. Det finns dock ett syrafast system som kostar 40´som skulle kunna ge 25-30 häst. Men då spelar vi i en helt annan liga. Det är pengar jag inte har.
Skall jag byta får det nog bli ett Ferrita eller liknande. Bra idé, du kanske har några tips på andra system???
men köper du ferrita har du ju livstids garanti,dom borde ju kunna bygga ett som ger lite mer hk... A alt bygger åxå.. http://www.a-alt-avgassystem.se/
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
timolo
Posts: 455
Joined: 08 Dec 2002, 12:47
Location: Olofström
Contact:

Post by timolo »

finns hur mkt som helst o göra på det avgassystemet för o vinna effekt
kan visa dig vid tillfälle. Orbisoud håller på med att utveckla ett till CCn då de har till sporten
Tim Olofsson Olofström

R19 16v HB -93 blivande rallybil
Megane CC 2.0T -06 under utveckling
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Har du inga bilder från lungtransplantationen? Patrik tyckte nog att min bil var en baggis jämfört med din :!:
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
Cherie
Posts: 543
Joined: 15 Mar 2007, 16:20
Location: Göteborg

Post by Cherie »

kmfdm wrote:Har du inga bilder från lungtransplantationen? Patrik tyckte nog att min bil var en baggis jämfört med din :!:
Ja, ja, det kommer...
Jag har bara inte hunnit. Får se om jag fixar det senare.
Ullis Bergström
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland

Image

http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ

Do as I say and never question what I do
User avatar
Cherie
Posts: 543
Joined: 15 Mar 2007, 16:20
Location: Göteborg

Post by Cherie »

timolo wrote:finns hur mkt som helst o göra på det avgassystemet för o vinna effekt
kan visa dig vid tillfälle. Orbisoud håller på med att utveckla ett till CCn då de har till sporten
Det vore trevligt Tim.
Får se när jag får tid att pallra mig ner till dina trakter. Du har väl kommit igång nu på allvar med din egna verkstad kan jag tänka mig???
Ullis Bergström
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland

Image

http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ

Do as I say and never question what I do
User avatar
Cherie
Posts: 543
Joined: 15 Mar 2007, 16:20
Location: Göteborg

Post by Cherie »

Tony wrote:
Cherie wrote:
Tony wrote:Jag tycker att du skall byta avgassystemet, innan du mappar så kan det bli mer Hk vid mappning, låter inte det bra..??
Ja, det låter ju som en investering. Idag har jag ett rostfritt system och har faktiskt tittat på ett Ferritasystem, men har hört att det inte skall vara det absolut bästa, men klart prisvärt. Dessutom kan de skräddarsy systemen. Det finns dock ett syrafast system som kostar 40´som skulle kunna ge 25-30 häst. Men då spelar vi i en helt annan liga. Det är pengar jag inte har.
Skall jag byta får det nog bli ett Ferrita eller liknande. Bra idé, du kanske har några tips på andra system???
men köper du ferrita har du ju livstids garanti,dom borde ju kunna bygga ett som ger lite mer hk... A alt bygger åxå.. http://www.a-alt-avgassystem.se/
OK.
Thanx Tony för info. Jag får fundera lite. Alltid bra med tips.
Ullis Bergström
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland

Image

http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ

Do as I say and never question what I do
User avatar
Cherie
Posts: 543
Joined: 15 Mar 2007, 16:20
Location: Göteborg

Post by Cherie »

kmfdm wrote:[smilie=001_302.jpg] Vilken andning! Tack för provturen. Du får nog byta namn på Chérie till Darth Vader. Suck, Ärtan bara brölar - men andningen på din bil låter ju hur gött som helst....
Japp!

Numera är det Star Wars när jag är ute och kör...
Ullis Bergström
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland

Image

http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ

Do as I say and never question what I do
User avatar
Cherie
Posts: 543
Joined: 15 Mar 2007, 16:20
Location: Göteborg

Post by Cherie »

Jaha ja.
En liten rapport från installationen av luftfiltret.

Förra veckan rullade jag iväg med min franska skönhet till Patrik på Street Performance. [smilie=eclipsee_steering.gif]
Ett öppet KN filter skulle installeras och arbetstiden var beräknad till max 2 h. Tidsoptimister finns det gott om.
Patrik berättade om en Alfa som han hade hållit på med i dryga 3 timmar och det var den absolut längsta installationstiden han varit med om. Vänta du bara tills du får sätta händerna i en fransk liten snärta, tänkte jag och myste lite för mig själv.
Om man öppnar huven och kikar in behöver man inte vara ett geni (dvs bilmekaniker) för att förstå att det kan bli en hel del pill och mek. Men Patrik kan ju det här, så jag kände mig lugn.
När en timma hade gått och orginalfiltret ännu inte var bortmonterat började jag känna mig lite otålig och skruvade på mig, men Patrik var lugn som en filbunke, visslade och kallpratade om allt mellan himmel och jord.
Ytterligare en timma passerade och batteriet monterades bort, liksom originalfiltret. Det var en stor koloss som satt besvärligt till. Till slut lyckades Patrik i alla fall få bort hela insuget och filterburken. Och sedan var det bara att montera dit det nya. Tog lite tid eftersom monteringen skedde från under motorhuven och under bilen. [smilie=devil.gif]

Nedan följer lite bilder som är tagna från min mobil med skakig hand. Yes, jag var faktiskt lite nervös, men Patrik fixade allt och gjorde ett bra jobb.
Numera är Chérie den mest besvärliga installationen Patrik varit med om.
Fransyskor kan vara besvärliga, även om Ärtan tydligen var en baggis... :P


Patrik jobbar på.

Image

Det här skall installeras. KN sägs vara det bästa på marknaden.

Image

Före ingreppet. Matte är nervös...

Image

För att komma åt måste batteriet bort.

Image

Här var det trångt

Image

Bort med det gamla orginalmöget

Image

Här skall filtret sitta. Nu gäller det att komma ihåg att tvätta det två ggr / år

Image

Snart färdig

Image

Breathe Chérie, take my breath away

Image

Det fanns en hel del snygga tavlor också här är en av dem.

Image

Nu har jag kört henne i en dryg vecka och tycker att ingreppet var värt vartenda öre. Hon har blivit piggare och låter helmysigt.
Vi som är med i klubben har dessutom rabatt vilket ju är positivt. Min medlemsavg. har jag tjänat in flera gånger om.
Gött det!
Ullis Bergström
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland

Image

http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ

Do as I say and never question what I do
User avatar
Cherie
Posts: 543
Joined: 15 Mar 2007, 16:20
Location: Göteborg

Post by Cherie »

I måndags fick jag min hö lykta bytt.
Bilen var smutsig vilket Henrik, min mekare på Bilia, poängterade när jag lämnade in min älskling. Jag suckade och beklagade mig över att jag inte hunnit med att bada henne. Fick låna en sprojtans ny Scénic som var rätt trevlig. När jag kom tillbaka på eftermiddagen för att hämta Chérie så hade Henrik tvättat bilen och fixat till min lykta. Det kallar jag service - det är så killar skall jobba. :D :D :D
Ullis Bergström
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland

Image

http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ

Do as I say and never question what I do
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

:shock: Det där hade aldrig inträffat om det hade varit en man som lämnade in bilen. :wink:
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Helt förståligt att bilen tvättades, då det är mekanikerns arbetsmiljö.
Man har ju borstat tänderna innan man går till tandläkaren :wink:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply