Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.
Moderator: Forumpolisen
Hosseal
Posts: 44 Joined: 05 Aug 2005, 07:07
Location: Säter
Post
by Hosseal » 29 Jan 2008, 18:34
Direkt efter en motortvätt körde jag ca 3-4 km och då började min Laguna rycka, orklös (går på tre cylindrar kanske!) och servicelampan tänds. Den bete sig precis som om en tändspole har lagt av. Misstänker att det har kommit fukt någonstans i el-tändsystemet. Köpte 5-56 och luftpistol. Tänker jobba med bilen under helgen.
Vad har ni för förslag? Vad behöver jag göra?
Tack för alla goda råd
Hossa A
chh
Posts: 1451 Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:
Post
by chh » 29 Jan 2008, 18:41
Vatten i tändstiftshålet.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614 Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:
Post
by Dennis » 29 Jan 2008, 18:41
Du bör INTE köra med den så. Åtgärda innan brukande.
Hosseal
Posts: 44 Joined: 05 Aug 2005, 07:07
Location: Säter
Post
by Hosseal » 29 Jan 2008, 19:02
Tack för snabbt svar.
För mig som inte riktig insatt i bilvärlden….. Vatten i tändstiftshålet. Vad är bästa sättet att ta bort det och hur?
Jag kör min megane sedan det hände.
Hossa A
chh
Posts: 1451 Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:
Post
by chh » 29 Jan 2008, 19:06
Ta bort kåpan på motorn. Det sitter 4 st tändspolar som du måste skruva bort, under dom sitter stiften. Titta ner i hålet om det finns vatten där.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Strimbo
Posts: 221 Joined: 04 Nov 2007, 02:00
Location: Sollefteå
Post
by Strimbo » 29 Jan 2008, 19:08
samma hände på min volvo för 5-6 år sen, lät den stå i 2-3 dagar i varmgarage , sen fungerade den fint igen.
Blås med tryckluft där det finns tändel.
Daniel S
Renault Laguna -98
Hosseal
Posts: 44 Joined: 05 Aug 2005, 07:07
Location: Säter
Post
by Hosseal » 30 Jan 2008, 07:35
tack alla, jag kommer att prova det ni säger och återkommer. Räcker det med att bara blåsa med luftpistol eller måste jag också använda 5-56?
Hossa A
Strimbo
Posts: 221 Joined: 04 Nov 2007, 02:00
Location: Sollefteå
Post
by Strimbo » 30 Jan 2008, 18:43
nja, strunta i 5-56 tror jag.
Tryckluft är nog det bästa.
Daniel S
Renault Laguna -98
mange
Forumpolis
Posts: 4268 Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm
Post
by mange » 31 Jan 2008, 08:49
Finnd ju speciell eliktronikspray som skall ge bättre kontakt. Men om allt blir tort och ingen ärg finns så funkar det utan
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Hosseal
Posts: 44 Joined: 05 Aug 2005, 07:07
Location: Säter
Post
by Hosseal » 01 Feb 2008, 18:19
Jag kunde inte vänta till imorgon så jag körde bilen in i garaget. Gjorde som ni sa. Det var inget vatten i tändstiftshålet utan BARA fyra små sjöar i alla fyra hål. Blåste med luftpistol och smutsigt vattnet täckte mina glasögon. Bilen gick sedan hur bra som helst.
1000 och en tack för alla goda råd och hjälpen
Undrar om tändspolarna eller tändstiften har påverkat av allt vatten fanns runt omkring?
Hossa A