Köpes: Motor med modellnr 807 eller 843

Annonsera efter Renaultrelaterade prylar här.
OBS! Läs våra regler för Köp & Sälj sektionen innan du annonserar.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Bozze
Posts: 9
Joined: 12 Feb 2008, 21:19
Location: Tumba

Köpes: Motor med modellnr 807 eller 843

Post by Bozze »

Jag letar efter motor med code 807 (1565 cc) eller 843 (1647 cc) båda med Xflow topp. 807 satt i R16 TS och 843 i R16, R17, R18 och i Fuego (TX).
Bozze
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Satt också i 15 TS.-72-75

R-18 hade aldrig crossflow toppen i sverige, (endast import -82-)

Rättelse ang. Fuego TX och GTX hade 2 liters motor J6R eller 2,2i J7T, de Fuego med 1,6 crossflow motorn hette GTS och kanske bara TS.(Fuego såldes dock aldrig i sverige).

En stor skilnad är dock att före-76 (1565cc) är foderna tätade med papperschimspackning nertill, och -76- är det fast foderhöjd och o-ringstätat. Då är även volymen ändrad till 1647cc.

R-20 TL har också 1647cc men där sitter vattenpump och remtransmisionen på framsidan av motorn. Toppen är av crossflowtyp men har lite mindre kanaler och ventiler, (kan ju vara bra om man vill göra kanalen och ventilerna som man vill)
Hoppas att du hittar något nu när du vet lite mera vad du skall leta efter :wink:
Dessa gamlingar har tyvärr rostat bort för flera år sedan :(
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Bozze
Posts: 9
Joined: 12 Feb 2008, 21:19
Location: Tumba

Tack Dennis

Post by Bozze »

Tack Dennis för informationen, det är alltid lika kul att få svar från kompetenta människor. Tipset om nyare motor än -75 känns som värdefullt i mitt fortsatta letande. Först och främst är det en 807 som jag letar efter. Bilen som motorn skall sitta i är en Lotus Europa som i dag har en 821 i Lotus modifierad skick, bl.a med högre komp. Som sagt om jag inte lyckas i Sverige så kanske man kan hitta en i Frankrike så om någon har en WWW till en skrot i Frankrike så vore jag tacksam.
Bozze
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Om du vill ha 90 hk ur 1565cc'n med "tråktopp" så kan jag tipsa om Mercruiser. Den hade någon bra kamaxel för den lämnade den effekten trots plana lågkompkolvar. Jag har justerat till en sådan båt en gång för några år sedan.
Europan hade väl aldrig den "riktiga" toppen?
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Magnus Bjelk
Posts: 162
Joined: 09 Dec 2002, 10:07
Location: Malmö
Contact:

Post by Magnus Bjelk »

Mercruiser med "tråktopp" ger bara 80 hästar, men det finns även Mercruiser 90 hästar med crossflow. MEN, de har precis som R18 TS en kortare kamaxel som man inte kan driva vattenpump och generator med, om jag har fattat rätt...

Annars är det rätt hyffsade priser på delarna, fast det mesta verkar vara slut, se http://www.mercruiserparts.com/
Hade varit líte fränt att ha "marinvev" i R16...

Kom i kontakt med Mercruiser via en kollegas svåger som hade en galosch-räser med Mercruiser 60 hästare som är en R8/10/12 motor.
Magnus Bjelk
E-mail:magnus@r16site.com
Web:www.r16site.com
tak256
Posts: 143
Joined: 20 Feb 2003, 09:55
Location: Sweden

motor

Post by tak256 »

jag har en 807 och en 843 om det kan va nåt
mer hästar ännumera åkkomfort Vel Satis 3.5 V6 Nisse Åberg veda
Bozze
Posts: 9
Joined: 12 Feb 2008, 21:19
Location: Tumba

Post by Bozze »

Hej

Visst är jag intresserad, vad vill du ha för motorerna? I vilken del av Sverige bor du?
Mig når du på 0708 59 86 02
Bozze
Post Reply