Hur byta yttre styrled på Laguna -02?
Moderator: Forumpolisen
Hur byta yttre styrled på Laguna -02?
Hade min bil inne på lite kontroll idag och de påpekade att den ena yttre styrleden måste bytas och den andra måste bytas snart.
Första tanken va "Fan, det va den semestern" men började fundera och det kanske är något som man bytter själv ganska "lätt".
Då jag aldrig har gjort detta ingrepp förut så önskar jag en grundlig beskrivning om hur man byter och vilka verktyg jag behöver.
Mvh
Micke
Första tanken va "Fan, det va den semestern" men började fundera och det kanske är något som man bytter själv ganska "lätt".
Då jag aldrig har gjort detta ingrepp förut så önskar jag en grundlig beskrivning om hur man byter och vilka verktyg jag behöver.
Mvh
Micke
Mikael Garherr
Renault Laguna 1.8 Touring Euroline -02
Du behöver fasta nycklar( blocknycklar) 13 & 19 sen vill jag rek att du byter båda om det är glapp i båda även om "bara " lite sen måste du få gjort en Hjulinställning annars tar däcken slut !! Kan tänkas att du behöver värma på de gamla styrlederna för att få loss dom. Lite pill men är man händig så kan det fixa sig. Lycka till.
Göran Karlsson alias "Kalle"
Fasta nycklar: Check!
Jag är inte helt 100 nu, men den delen av styrleden som är gängad, som sitter typ på spindelleden eller nåt sånt, är det "bara" att gänga loss den efter att man har dragit ur "bulten" ur det där hålet?
Ursäkta min amatörmässiga förklaring :$
Jag är inte helt 100 nu, men den delen av styrleden som är gängad, som sitter typ på spindelleden eller nåt sånt, är det "bara" att gänga loss den efter att man har dragit ur "bulten" ur det där hålet?
Ursäkta min amatörmässiga förklaring :$
Mikael Garherr
styrleden sitter med en konisk anslutning med en mutter i toppen 15mm (ev 17) i andra änden sitter den gängad i styrstaget och där sitter en kontramutter 21mm för att låsa fast den, Det är YTERST viktigt att styrleden gängas in lika långt som den gamla annars kommer hjulen stå fel och däcken slits,annars är det inget svårt jobb..tycker jag..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Lossa och ta bort muttern som håller styrleden i hjulspindeln, ta en hammare eller slägga och slå hårt på öglan så spänningen släpper i spindeln. Och har du innan lossat muttern som håller styrleden på styrstången så är det dags att skruva av styrleden från innre styrleden hoppas detta är till lite hjälp. Glöm ej att du måste ställan in hjulen efter detta byte. gäller även om du bara byter på en sida.
Göran Karlsson alias "Kalle"