Ovanligt mycket fel eller normalt slitage?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Jörgen
Posts: 89
Joined: 16 Jun 2006, 08:45

Ovanligt mycket fel eller normalt slitage?

Post by Jörgen »

Hej,

Vi har en renault laguna touring 1.8 från 2002. En bil med minst sagt dåligt rykte & ännu sämre andrahandsvärde, men den är förbaskat snygg...

Vi köpte den för 3 år sedan då den gått 9600 mil. Nu har den fått 14400 mil. Vi har bytt följade under våra tre år:

Kondensator till klimatanläggningen 2007.
Höger styrled efter besiktning (klassiker på laguna)
1 Däcktrycksgivare 2007
Temperatursensor för kall/varmstart
Bakvagnsbussningar 2007
Kompletta drivaxlar och bakbroms 2008.

I dagsläget fungerar inte: Backvarnaren & displeybelysningen för acc. Misstänker även att jag måste byta tändspole pga att motorn ibland går ojämt vid start men det försvinner om man stänger av och startar igen.

Är det normal reparationsmängt för laguna och i förhållande till andra bilar som passat, v70 & a6. :?:

Kanske är man bara en gnällspik pga den osäkerhetskänsla som alltid finns med lagunan pga dess dåliga driftsäkerhet. :wink:

Hälsningar Jörgen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

tycker min bil klarat sig ganska bra.skillnaden mellan andra märken är att dom verkar fixa problem,och lära sig vad som går sönder,det verkar som renault har lite problem med det..

har en LagII 02 1,9dci köptes nästan på dagen för 3 år sedan då 7000 mil, nu 16700mil

Bytt skivor och klossar bak (var rostiga när jag köpte bilen)
1st spindelled
1hjullager
2 styrleder (glappar alltid)
Lött lyset till displayen till klimatorn (slocknar alltid)
fixat kabelbrott till backradarn
limmat låset till bakrutan (lossnar alltid)
elhiss (rasar alltid)

Behöver bytas
bussningar i bakvagnen (glappar alltid)
utetemp sensorn (visar alltid fel)
Byta skivor fram ( skeva skivor åxå väldigt vanligt)

annars funkar skiten,bekväm bränslesnål och rostar aldrig upp så man blir inte av med den..
Har aldrig haft några driftproblem förutom ett som var vid köpet....
reservdelar är billigt åxå, dvs om man inte handlar av volvo..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Thomas A
Posts: 141
Joined: 15 Jan 2006, 10:48

Post by Thomas A »

Svårt att säga, men i de flesta undersökningar hamnar Renault inte så bra totalt sett. Det gäller ffa deras större bilmodeller.

Ägarkostnaden brukar ändå vara hyfsad på deras mindre modeller Megane och Clio.

På min Megane har det blivit en del med åren men vissa delar räknar jag som normal service/slitdelar:

- Tändspolar (först alla bytta på garanti, sedan bytt tre st totalt själv när de gått)
- Hjullager (2 st, båda vänster sida)
- 1 kulbult/spindelled
- Kamrem
- Vattenpump (skulle ha bytts vid första kamremsbytet, men det gjordes inte. grrr.)
- TDC-sensor (bytt själv)
- 1 drivknutsdamask
- 1 uppsättning bromsklotsar
- 1 uppsättning bromsskivor + bromklotsar
- Bakre ljudämpare
- I vindruta (stenskott+ spricka)
- En uppsättning sommardäck
- Koppling (kan vara delvis mitt slarv)
- Drivaxlar (2 st, ena sidan pga sönderrostad ABS-krans, andra sidan lossnad damask)

I övrigt + kommande
- litet läckage i packbox växellåda-koppling. Dock inget än så länge efter att ha slagit i lite "oil seal saver" i växellåddsoljan.
- Trasiga dimljus (stenskott) - ej bytt (kopplat ur dem)
- Några trasiga lampor i display (bytt själv)
- Trasig tuta (ska bytas vid nästa service)
- Något orolig tomgång (kan vara tjuvluft eller kärvande tomgångsmotor, ska kollas nästa service).
- Slitet bakre motorfäste (ganska vanligt, ska bytas nästa service)
- Stag lossnat vid länkarmen (?) - satte dit själv igen
- Lite läckage i spolarvätska till lyktor - ska byta skarvstycken till backventiler själv
- Kamrem byte igen + vattenpump.


Totalt 24000 mil nu. Antas vara relativt normalt slitage tror jag.
Uppsala
Renault Mégane 1.6 16V facelift -99
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

Thomas A:s bil avviker nog inte från normalbilens slitage med tanke på ålder och antal mil. Skulle tro att många andra bilmodeller slits minst lika mycket eller t o m mer.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Thomas A
Posts: 141
Joined: 15 Jan 2006, 10:48

Post by Thomas A »

Det man kan säga är ju att servicen kan vara billig om man hittar "rätt" verkstad, samt att man använder sig av Autofrance.

Jag servade min bil där jag köpte den de första åren, vilket kan vara vettigt med tanke på garantier. Det blir dyrare men inte säkert att det blir bra för det. Tänkte mest på att vattenpumpen inte byttes vid kamremsbyte. Jag upptäckte också ett trasigt skruvfäste när jag öppnade lådan för pollenfiltret. Kan ju inte veta, men antagligen så har det gått sönder när det servades. Detsamma gäller plastskyddet under bilen - där slarvas det med skruvarna. Finns säkert mer som jag inte upptäckt.
Uppsala
Renault Mégane 1.6 16V facelift -99
User avatar
MrSmecker
Posts: 182
Joined: 14 Apr 2006, 23:21

Post by MrSmecker »

Är det normal reparationsmängt för laguna och i förhållande till andra bilar som passat, v70 & a6.
Alla märken krånglar. Alla tävlar om att mata bilarna så fulla som möjligt med utrustning som inte får kosta något att tillverka. Eller rättare sagt: ingenting på bilen får kosta något att tillverka.
Thomas A
Posts: 141
Joined: 15 Jan 2006, 10:48

Post by Thomas A »

Gjorde en liten lätt överslagsberäkning på service och reparationskontot, efter senaste kamremsbyte och storservice (24000 mil). Den verkar hamna på ca 2,50 kr/mil. Då har den servats på verkstad var 2000 mil enligt boken samt att jag inkluderat material för sådant som jag gjort själv. Om bilen håller ett tag till kommer service och reparationskostnad hamna på mellan 2-2.50 kr/mil.

De stora kostnaderna är fortfarande bränsle (i snitt ca 7 kr/mil, idag ca 8.50 kr mil) samt värdeminskning (ca 5.40 kr/mil totalt, dock minskar kostnaden per mil i dagsläget... :) ).

Tillkommer försäkring, skatt och bilvård, parkering etc. Total ägarkostnad mellan ca 16-20 kr milen.
Uppsala
Renault Mégane 1.6 16V facelift -99
Post Reply