RENAULT 5 GTE KOMBAT 16v -1988-TONY, Till salu nytt projekt.

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
Mr. Pink
Posts: 216
Joined: 07 Mar 2003, 21:01
Location: Täby
Contact:

Post by Mr. Pink »

Hehe jo man blir allt snurrig i 5:orna. :twisted:
Hur är det med blåsorna på händerna?
Mina händer är fortfarande lite ömma.

/Johannes
R5 Gt-turbo
Megane ph1 98 2.0 16v
Johannes Edrén #976
Täby
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Mr. Pink wrote:Hehe jo man blir allt snurrig i 5:orna. :twisted:
Hur är det med blåsorna på händerna?
Mina händer är fortfarande lite ömma.

/Johannes
ganska ok, fast det blir nog till att köpa handskar...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Tony wrote:Då har man hunnit och nött massa bana skitkul, och väldigt svårt då bilen inte beter sig som jag är van att en 5a skall göra, dvs snurra,vilket bägge GTT gjorde och inte jag,
Resan funkade bra förutom lite missöden som snabbt klarades av.
på vägen upp började laddningslampan att lysa vid Norrköping,detta lagades vid avfarten till kolmården,ganska snabbt då det var en kabel till laddningsregulatorn som gått att av, detta krävde att hela fronten togs bort,då man inte kommer åt generatorn uppifrån i min bil,ett 10min jobb.

På vägen hem blev en blå vit (gul) folksnappare uppmärksammad av en stylad bil (min) när han såg att ägaren på bilen inte hade körkort blev han blöt i byxan och stoppade oss,jag trodde det var bilen som störde honom och hoppade ut från PASSAGERARSÄTET och undrade varför han stoppade oss, då jag förklarade mig som ägare och undrade irriterat varför vi blev stoppade,blev nog polisen lite ledsen i ögat,för det blev varken biljakt lr olovligkörning, och vingen gillades trots att jag uppmärksammade honom om den och trodde det var orsaken till hans upphettsning. så vi kunde åka därifrån med både vinge och bakljus som inte gick igenom den årliga besiktningen,men passerade polisen utan någon anmärkning...

Man får dessutom lära sig att bli allvarligt uttittad när man kör(åker) bilen.
Mange och vi drog genom stan och det var väldig många som tittade på dom 2 så olika men uppseendeväckande bilarna,roligast var när vi drog en BMW z4M vid ett rödljus, vid det andra rödljuset var Bmw ägaren så het på gasen att han spann när han skulle iväg :lol: :lol: han gillade nog inte bli frånåkt av en algrensbil....
Ja snurrade bara nästan :wink: det var halt där... samma ställe fast åt andra hållet som Mr.pink snurrade 8)

Jasså lite polisbesök på vägen ner bilen verkar vare en riktig polismagnet


Jadu BMW killen fick en törn i sitt ego 8) riktigt roligt ... å sen glida sveavägen... förbi slottet å sen götgatan var inte helt fel ... dock lite varmt :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

konstigt det var inte halt när jag körde :wink:
vingen gör stor nytta inte bara bling, när vi körde hem var det ösregn på ett ställe och bakrutan höll sig "snustorr" det har aldrig hänt på någon 5 jag ägt.
sedan ger den så mycket downforce att fjädringen trycks ner ett par cm i motorvägsfart,dvs överdelen på fälgen syns inte alls...
efter lite justering skall det nog inte vara några problem alls att åka 17" på en R5 utan att det tar i någonstans,är riktigt förvånad att hjulhusen är så stora..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

fått hem lite prylar till bilen.
Image

Image
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
WoxY
Posts: 55
Joined: 29 Jul 2003, 20:25
Location: Oslo Norway
Contact:

Post by WoxY »

Sedär jag.. lite godis till bilen..
Smoke tires not drugs
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

WoxY wrote:Sedär jag.. lite godis till bilen..
japp godis är gott..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

monterat övre stötdämparfästen från GTturbo, så nu har drivaxlar som gillar läget bättre, en stor fördel med gtturbo prylarna är att man får mer caster samt att man kan göra MYCKET större rattutslag, nu har jag inte justerat styrningen så jag har ganska mycket toe out, men jag har nog näst intill fullt rattutslag med 17tumsfälgar på. [smilie=icon_up.gif] [smilie=icon_up.gif]
ett fett minus är dock dom smäckiga coilovers som sitter på, låsningen till muttern sker med en skruv, vilket gör att den mosar gängorna.
så det blev trärnit i gängorna,så jag måste fixa en ny "mutter" till det ena benet. det ena lyckades jag få loss, så nu kör jag med sänkningsfjäder på högersidan och coilover på vänster, [smilie=mad2.gif] [smilie=mad2.gif] måste fixas till rejsa helgen... hade varit mycket bättre om låsningen varit med kontramutter då gör man inte åverkan på gängorna...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Blev ingen rejsa helg för mig,hade inte tid och fjädringen är inte fixad ännu.
Bilen funkar bra,måste bara snygga till inne i bilen lite.

Fick veta att min IC räcker till ca 750hk kanske lite stor men den skall fylla ut hålet i fronten.
kommer inte hända så mycket med bilen nu,skall bara samla lite delar.
Han som skall mappa den talar om vad som behövs,så det som jag fortfarande saknar är
Gröna spridare från S60R
Trimkammar modell snäll (hittat kammar som skall ge ca 16hk till F7R)
Lite tjockare förstärkt topppackning
svetsa grenrör.
EV köpa ett VEMS till att styra allt med, mitt ms kommer då användas till bruksbilen som kommer få en komphöjd spritdrickande F3R med trimkam och ställbart kamdrev, och ställas in för ekonomi körning.

Ett vems är Enormt mycket mer färdigt än ett MS,
det kan tex rakt ur lådan klara av att styra
16 spridare (hög/låg) sekventionellt..
8 tändspolar (direkt)
relä styrning av olika saker som kan kombineras vid olika tryck/varv
Antilag och launch
Lcd utgång
Klarar bredbandslambda
knacksensor
2avgastempgivare
mm för ca 6000kr..
Last edited by Tony on 01 Sep 2008, 14:54, edited 1 time in total.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

allt det där klarar ju msextra också! :)

dessutm kan man ha tre mappar att flippa mellan med en switch (typ steg 1, steg 2 (NOS) + startmap) ;)

Launchctrl + bränna upp turbo programmet (antilag) finns ju också :)
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

figgesoft wrote:allt det där klarar ju msextra också! :)

dessutm kan man ha tre mappar att flippa mellan med en switch (typ steg 1, steg 2 (NOS) + startmap) ;)

Launchctrl + bränna upp turbo programmet (antilag) finns ju också :)
ja det kanske man kan, men vilket meck,får man ens plats med alla komponenter i lådan om man skall styra 16 spridare sekventionellt och 8 tändspolar, när den har 2spridarkanaler och 1 tändutgång orginal..
nu skall jag visserligen inte köra med 16spridare och 8 tändspolar.
men han som mappar tycker att Ms är sämre än vems. så jag får se
eftersom jag ändå behöver ett sprut till,kanske det blir ett vems...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

lite dyrt men borde klara vridmomentet
http://66.102.9.104/translate_c?hl=en&s ... BRRecEVM4w
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

3kilos svänghjul för 180mm 2 skivig koppling..... :shock:
http://www.daluz-developpement.com/produits,2,,1.html
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Har inte skrivit här på länge fronten ser lite risig ut nu efter en avåkning på sviestad i höstas hoppas jag får tid och pengar att laga till våren, är avställd sedan oktober.
Kommer nog inte bli turbo till nästa år, har för mycket annat, dessutom måste det vara körklart till GR i maj...
Skall bara lyckas komma genom besiktningen igen
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply