Renault Floride "mormor/Audrey - 1962 - kmfdm

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

se ju fin ut :D visst e de skoj med veteranre 8)

Däck... finns nytillverkat köp av Bribos i eskilstuna
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Cherie
Posts: 543
Joined: 15 Mar 2007, 16:20
Location: Göteborg

Post by Cherie »

kmfdm wrote:Image
Det tog sin lilla tid! Men nu är jag på min första Renault-träff, i Karlstad bevars. Det var ingen mening att hänga på låset, så jag tuffade in bland de sista ekipagen. Jag fick parkera mellan en Clio 16v och en R5. Båda två rodnade när de tittade på mig. Vadå röd lack? Jaja...man skall ju ljuga på träffar. Eller hur var det? Som de skarpögda ser, har jag fortfarande mitt sista skattemärke på mig. Mattes syrras kille glömde att sätta på det nya. Det låg kvar i hans byxor. Tur att vi inte blev stoppade av polisen :shock:

Image
Jodå, det var några som faktiskt tittade på mig. Och matte tog en liten svängom runt parkeringen. 2 varv för att vara exakt. Jag tror att vi kommer att trivas med varandra. Ärtan stod å surade lite längre ner på parkeringen. Vi hälsade nog inte ens på varandra på träffen. Ungdomar är ju lite nonchalanta ibland. Jag vet att hon fyller 9 år snart. Den 19 juli är det. Undrar om jag skall ge henne en grön rattmuff i present :lol: Mormödrar brukar ju kunna det där med att ge bort saker som inte alltid blir sååå uppskattade. En lurvig grön rattmuff skall Ärtan få.

Image
Här är mitt chassienr. Ett jämt och bra nummer som är lätt att komma ihåg.
Kan hända att matte forskar lite om mig, om jag ber snällt. Jag är född 1962, men blev inte reggad förrän 1965. Undrar vad jag gjorde mellan 1962 och 1965?

Image
Däcken lär vara Michelin X original. Schysst mönster, men med en del ålderstecken kan det vara klokt att fixa med nya - OM det finns att få tag på. Det lär följa med en hög med fälgar och däck, som matte får ta hand om på sin semester. Plus lite annat smått å gott.

Image
Audrey, c´est moi. Jag poserar utanför mattes systers hus. Jodå, mina lijer uppskattas av folk. Mattes syster får inte hälften så mycket uppmärksamhet när hon kör hoj som när hon åker Floride med pojkvän som chaufför. Råd - sälj hojarna å skaffa gammal klassiker :lol:

Image
Moi aussi.

Image
Matte köpte ny "jordfläta" till mig, för min gamla var inte så vacker. Blått läckert batteri har jag fått. Det är inte original. Men jag lever, så vem bryr sig?

Image
Jodå, jag fick följa med till Mariebergsskogen och fika på söndagen. Det var roligt! Matte fick så många tips på hur hon skulle fixa saker, och vad som skulle bytas på mig - så nu har hon att göra. Det är Mattes systers pojkvän som kör mig, och mattes syrra som sitter bredvid. 60-tals stylade dagen till ära. Gissa om de blev förtjusta i mig :P

Image
Jag från sidan. Bredvid mig står en nyare Renault cabbe. Cherie! Vi hade mycket att snacka om, cabbar emellan :wink:

Image
Matte köpte en snygg blå nylonklänning på Biltema till mig. Jag hade faktiskt föredragit en formsydd Jean Paul Gaultier...Nu är den ju lite väl tilltagen, så antingen får hon sy in den eller så får jag försöka fylla upp den :lol: Haha, det är ganska så roligt att tälta faktiskt. Men snart får jag förhoppningsvis min garangeplats.

Matte söker med ljus och lykta efter en plats i Göteborgsområdet. Någon som har ett garage till oss som går att låsa?
Mycket trevlig läsning.
Audrey är jättefin men du har säkert en hel del pyssel med henne. Kanske en Frankrike resa i framtiden?
Kul och lycka till :D
Ullis Bergström
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland

Image

http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ

Do as I say and never question what I do
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

:D Åh, matte har fixat garageplats till mig. Ett eget låsbart krypin, där jag slipper trängas med andra. Det skall visst vara alldeles nybyggt 8) Hon hämtar nycklarna idag. Härligt! Hmm...då får jag flytta från värmland till Göteborg. Spännande!
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

Bra att det löste sig med garageplats. :D
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Johan wrote:Bra att det löste sig med garageplats. :D
Ja, garageplatser i Göteborg växer inte på träd. Har dock fått fler erbjudanden, men det var 1 st andrahands kontrakt centralt, och ett utanför Landvetter där möss ingick i hyran (eller - anicimex skulle ta hand om dem...det lät ju mysigt...) å 10 000 kr i års hyra. Nej tack!
Förstahands kontrakt med seriöst bolag och 3 mån uppsägningstid - det köper jag hellre. Audrey med.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

kmfdm wrote:Förstahands kontrakt med seriöst bolag och 3 mån uppsägningstid - det köper jag hellre. Audrey med.
Som att hyra bostad åt tvåbent. :)
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Johan wrote:
kmfdm wrote:Förstahands kontrakt med seriöst bolag och 3 mån uppsägningstid - det köper jag hellre. Audrey med.
Som att hyra bostad åt tvåbent. :)
Nej inte riktigt...för Audrey är hjulbent. Har det ljuvliga kontraktet i min hand och två st nycklar, så det blir inspektion av nya bostaden senare idag. Det är från 1 augusti, men några dagars bonus blir det så man kan inreda det hemtrevligt om det finns möjlighet...renaultflaggor, bilder på Ärtan och dylikt :lol: sen har jag möjlighet att ångra mig om jag inte skulle vilja ha det. Ingen risk!!!
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
Cherie
Posts: 543
Joined: 15 Mar 2007, 16:20
Location: Göteborg

Post by Cherie »

Grattis!
Behåller du platsen i K-D?
Du kanske köper fler??? Det fanns ju mer godis däruppe i norr.
Ullis Bergström
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland

Image

http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ

Do as I say and never question what I do
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Cherie wrote:Grattis!
Behåller du platsen i K-D?
Du kanske köper fler??? Det fanns ju mer godis däruppe i norr.
Ja, klart jag behåller platsen i Karlstad. Måste ju lagra delarna nånstans som jag hämtar på semestern. Fler bilar? Njäh, inga planer för tillfället.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Image
Audrey skall bo i radhus :lol:

Image
Inte är det gott om plats vid sidan av bilen, men man kan nog klämma in en liten lagerhylla framför bilen. Alldeles nybyggt! Vi hade tur...
Så nu får det bli lite pyssel tills den nya hyresgästen kommer hem till sitt krypin. El-uttag finns det också. Då kan vi lyssna på Edith Piaff tillsammans, eller KMFDM 8)

Skall hämta resten av grejorna som är kvar i norr inom kort. Det blir en Master till Norrland, så får vi se vad som följer med tillbaka.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

4 st Nya Michelin ZX beställda av Bribos. Mormor skall däckas och balanseras innan första "långfärdsresan" blir från Karlstad till Göteborg.
Sprickor i gummit är inte att leka med.
X-däcken behåller vi väl, för såna växer inte på gummiträd längre :lol:

Nästa lilla projekt blir väl att undersöka om det finns nån firma i Göteborg som kan det där med inredning till bilen. Fixa de fula mattorna, och ev ge inredningen en uppfräschning där det behövs. Sufletten håller tack å lov tätt.

MEN - några fästen för hardtop verkar inte finnas.
Kan man sätta på sån i efterhand? Eller är det onödigt? Sälja taken till de som behöver dem bättre kanske...vi får se.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Bakaxel med växellåda, framvagn, front plus 2 halva skärmar, baklucka, framhuv, motor, topplock, 2 hardtops, minst 6 fälgar med däck...och en massa annat - har fått löfte om "konsulthjälp", så det blir väl ett hyfsat reservdelslager jag kan förfoga över och "katalogisera" under semestern.

Återkommer när jag vet mera exakt vad jag har som jag inte behöver...
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Vad står på tur?
Samla ihop alla delar som följer med bilen i en Master.
Blästra och måla fälgar vita.
Nya däck skall på.
Service - byta oljor, smörja alla punkter...
Köra Audrey hem från Karlstad till Göteborg.

Mattorna skall ev. bytas...ett tummen pekfingret pris på 6500 kr.
Kan alltid söka alternativ :?
Har beställt tid för oljebyten etc i Karlstad.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Post by Mathias »

Den ser ju himla fin ut :) Kul att du fått ett garage till skönheten också
Mathias Asp - Rimforsa | Medlem #709
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Mathias wrote:Den ser ju himla fin ut :) Kul att du fått ett garage till skönheten också
Tog en liten tur i soliga Karlstad med Audrey idag. Hon har tältat hos syrran, men var sugen på att utforska småvägarna runt Karlstad så vi tog en liten sväng. No problem, hon var inte alls tjurig utan startade nästan på en gång. Men, matte är van nyare bilar, så vi fick faktiskt motorstopp 2-3 ggr. Men sen gick det gött. Var uppe i 80 km/h :lol: men med gamla x-däck och lätt obalans, så vågar vi inte utmana ödet.

Skall hämta resten av Renaultprylarna imorgon...har åkt Master i några timmar till Norrland. Härlig bil att köra, känns inte alls så stor som den är.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Post Reply