Bromsoksfjäder!

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Jörgen
Posts: 89
Joined: 16 Jun 2006, 08:45

Bromsoksfjäder!

Post by Jörgen »

Bromsoksfjäder!

Jag bytte i helgen skivor & backar bak på bår Laguna II med lyckat resultat. Dock lyckades jag inte få tillbaka den stålfjäder som sitter på utsidan av bromsoket.

Min fråga nu är vilket funktion fjädern har och om den måste monteras tillbaka eller inte?

Tacksam för svar,

Jörgen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Bromsoksfjäder!

Post by Tony »

Jörgen wrote:Bromsoksfjäder!

Jag bytte i helgen skivor & backar bak på bår Laguna II med lyckat resultat. Dock lyckades jag inte få tillbaka den stålfjäder som sitter på utsidan av bromsoket.

Min fråga nu är vilket funktion fjädern har och om den måste monteras tillbaka eller inte?

Tacksam för svar,

Jörgen
ja den måste monteras,varför ta bort den??
fjädern drar tillbaka armen till handbromsen så att självjusteringen fungerar som den skall, hoppas du inte skruvade på handbromsvajern efter renoveringen, självjusteringen brukar falera då aluoken inte gillar salt i stora mängder
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Jörgen
Posts: 89
Joined: 16 Jun 2006, 08:45

Samma fjäder?

Post by Jörgen »

Menar vi samma fjäder?

Tänker på den du ser genom fälgen från utsidan.

/Jörgen
akoi
Posts: 88
Joined: 02 Dec 2007, 20:54
Location: Siljansnäs

Post by akoi »

Akoi
Laguna 3 1.5dci -11
Ford Puma -98
Mercury Cougar -69
Jörgen
Posts: 89
Joined: 16 Jun 2006, 08:45

Jepp

Post by Jörgen »

Stämmer bra, det är de jag menar.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Jepp

Post by Tony »

Jörgen wrote:Stämmer bra, det är de jag menar.
på min bil ser man fjädern som jag menar,om man tittar in i fälgen. eftersom du syftade på EN fjäder och inte 2,så var det den enda fjäder jag kom att tänka på eftersom den sitter på utsidan av bromsoket inte att dom sitter på bromsklossarna. dom fjädrarna håller klossarna så att dom inte skakar och håller på.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply