lättat svänghjul

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
R12-Kent
Posts: 224
Joined: 11 Nov 2005, 17:50
Location: Kristinehamn

lättat svänghjul

Post by R12-Kent »

Som jag tidigare berättat på forumet så har jag byggt en lite värre maskin till min R-12a :twisted: Det som retade mej lite grann var det att svänghjulet var fortfarande i orginalutförande, men nu är det åtgärdat.
Med hjälp av en svarv och en borrmaskin, lite yttre våld och en miniräknare så är numera även svänghjulet modifierat eller lättat. Man får visserligen inga flera Hk men de som man har till sitt förfogande infinner sej snabbare, motorn blir mera varvvillig och svarar snabbare på gaspådrag.
Jag köpte mitt svänghjul som en rostig skrotbit så det var inga stora pengar jag förlorade om jag skulle misslyckas, men med facit i hand så blev resultatet ganska så bra. Här kommer bilder på före och efter.
Före: Image

Efter: Image
Kent Strandberg i Kristinehamn.
User avatar
Tomas N
Posts: 152
Joined: 28 Feb 2005, 20:50
Location: Sandviken

Post by Tomas N »

Snyggt jobb! Lycka till.
/Tomas N.
Tomas Niemeyer, Sandviken.
Renault Megane Sport tourer -10.
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Lika snyggt som det du fixade åt mig :D Har kollat hemma efter koppling men den jag hade var bara 160 mm (har iof någon beggad men det är ju inte intressant ) hadde du tryckplatta?

Flyttade tråden till ett annan del av forumet 8)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

ursnyggt.
Men du har fegat lite, jag hade svarvat bort mer av ytterkanten än du gjort då den härifrån ser tung och onödig ut,dessutom vikt långt ut.. hur stor är vikt skillnaden??
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply