
Sån mekyta vill jag också ha tillgång till!

Moderator: Forumpolisen
Nja det är ju inte mitt garage... Jag har ett ordinärt 5x7m villagarage som är för lågt i tak för en lyft. Brukar skruva där men just nu vinterupptaget av hobbybilen. Dessutom belamrat med cyklar, skidor, skateboards moppar och allsköns annan sk*t man samlat på sig.Dom wrote:Garage...
Såna kompisar skulle man ha.Falk wrote:Garaget på bilden tillhör en kompis som pysslar med fastighetsskötsel. Han har tryckt in en lyft i sina lokaler för att kunna serva sina firmabilar själv. Billigare och bättre än att lämna iväg till verkstad, och framförallt kan de fixa fel omgående med tillgång egen verkstad.[/size]
Nu blir jag nyfikenFalk wrote:Bilåkasäsongen har ju lixom börjat nu...
Hittills en banträff på Sviestad avklarad. ShoppingClion funkade ju lika bra som förra året.![]()
Mitt vacklande beträffande nya chassi-prylar har nu resulterat i beställning av justerbara stötdämpare av Konis fabrikat. De ska dock byggas om lite efter eget recept...![]()
He-he... För bra kan det ju inte bli men i mitt fall handlar det väl mer om ekonomi (läs fattigdom).kmfdm wrote:.....så kanske man inte behöver ha det allra allra bästa?
Vad blir det för fjädrar? Har konigula HR (fåfängt att måla dem i samma färg som dämparna när jag inte ens ser demFalk wrote:He-he... För bra kan det ju inte bli men i mitt fall handlar det väl mer om ekonomi (läs fattigdom).kmfdm wrote:.....så kanske man inte behöver ha det allra allra bästa?![]()
Jag får tag i Koniben fram och dämpare bak till ett bra pris. Antagligen liknande de du har... (Vanliga gula Koni "Sport")
Tänkte bygga om fjädersätena på frambenen så att man kan få dit riktiga fjädrar (av "coilovertyp"). Det gör det det blir lättare att testa med olika fjäderkonstant.
Bilen behöver betydligt styvare fjädrar, i alla fall fram, för funka som jag vill... Får se bara, när jag får tid att fixa till det...
Tänkte använda vanliga "coiloverfjädrar", såna med lite mindre diameter som brukar sitta på "coiloversatser". Anledningen till såna är att det går att plocka dit valfri hårdhet, de finns olika hårda med samma diameter och fysiska form. Det finns oxå hjälpfjädrar som matchar, dessa är nödvändiga för att hålla den den hårdare (kortare) fjädern förspänd när dämparen fjädrar ut helt. Så att inte fjädern hänger lös och skramlar vid utfjädring.kmfdm wrote: fjädrar?
Tänkte på det där med fabrikat å färg - det är som du säger: En fjäder är en fjäder. Längd på fjäder avgör hårdhet, men gör inte stålet det också? Finns det uppgifter om vilket stål som används till fjädrarna, så kanske det skulle förenkla valet av märke? Eller är jag ute å cyklar? Lite materiallära har jag ju läst för x antal år sedan...Men väghållning är säkert en hel vetenskap, där man får prova sig framFalk wrote:Tänkte använda vanliga "coiloverfjädrar", såna med lite mindre diameter som brukar sitta på "coiloversatser". Anledningen till såna är att det går att plocka dit valfri hårdhet, de finns olika hårda med samma diameter och fysiska form. Det finns oxå hjälpfjädrar som matchar, dessa är nödvändiga för att hålla den den hårdare (kortare) fjädern förspänd när dämparen fjädrar ut helt. Så att inte fjädern hänger lös och skramlar vid utfjädring.kmfdm wrote: fjädrar?
Bra med Koni Sport är ju att man kan vrida åt returdämpningen lite när man stoppar dit hårdare fjädrar.
I princip kan man ju lika gärna stoppa dit vilka fjädrar som helst från Biltemas hyllor som håller rätt hårdhet om man bara anpassar fjädersätena. Och får till det så att fjädern inte sitter lös vid utfjädring.
En fjäder är ju faktiskt alltid bara en fjäder oavsett fabrikat eller färg.
Vanliga "sänk"-fjädrar, t.ex. Eibach Pro-kit som vi har nu funkar egentligen alldeles förträffligt för kombon "åka och shoppa"-"köra konbana" men är alldeles oerhört mjuka om man jämför med racegrejer...
Så jag tänkte mig en fjäderkonstant mellan "sänk" och "race", kanske 90-100N/mm. Bak får jag se hur jag gör. Kanske blir lite hårdare där också...
Det enkla svaret är nej.kmfdm wrote: gör inte stålet det också...?