kortläsaren eller?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

akoi
Posts: 88
Joined: 02 Dec 2007, 20:54
Location: Siljansnäs

kortläsaren eller?

Post by akoi »

Idag ringde min sambo om hjälp,fick ej igång Lagunan utanför vårt barns skola.Åkte dit,tog med mig extra nyckelkortet.
Bilen gick ej att starta när man satte i nyckelkortet,stereon gick igång så ström fanns.Den lilla röda lampan blinkade snabbt + belysningen i kortläsaren också.Provade med andra nyckeln,,samma sak.
Gick ur bilen låste,låsta upp och provade på nytt ,,,då funkade allt som vanligt.Kan det vara kortläsaren som håller på att ge upp?
Har provat några gånger nu och allt är som vanligt......hmm
Akoi
Laguna 3 1.5dci -11
Ford Puma -98
Mercury Cougar -69
roger
Posts: 91
Joined: 30 Aug 2005, 23:02
Location: Täby

Kortlsaren eller

Post by roger »

Jak känner igen problemet och i mitt fall så hjälpte det inte att låsa och låsa upp utan fick koppla loss en av batterikablarna och på så sätt nolla eller starta om 'datorn' , jag bytte iaf kortläsare och problemet var löst.
rlu
User avatar
turbomart
Posts: 153
Joined: 16 Feb 2008, 21:30
Location: Karlstad

Post by turbomart »

Ibland, kanske en gång på 50, så blinkar dioden i instrumentpanelen snabbt när jag sätter in kortet. När detta inträffar så händer ingenting när jag trycker på startknappen. Det brukar då räcka med att dra ur kortet, vänta några sekunder och sedan stoppa i det igen. Dioden slocknar då och det är bara att starta och köra iväg.

Jag vet sedan tidigare att min kortläsare inte är helt frisk. Bilen har satt en felkod på det och det yttrar sig genom att startknappen ej har självhållning. Dvs jag måste hålla in startknappen tills motorn startat. Egentligen så ska det räcka med en kort tryckning (puls) på startknappen så ska bilen själv köra startmotorn tills motorn startar. Funderade på att byta kortläsaren men det är inget problem igentligen. Så det får vara.
Martin Berg - Karlstad
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

turbomart wrote: s jag måste hålla in startknappen tills motorn startat. Egentligen så ska det räcka med en kort tryckning (puls) på startknappen så ska bilen själv köra startmotorn tills motorn startar. .
tryck in kortet till första hacket, tryck 3 ggr i snabb följd.. sen ska nog startknappen lira som vanlig.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
User avatar
turbomart
Posts: 153
Joined: 16 Feb 2008, 21:30
Location: Karlstad

Post by turbomart »

chh wrote:
turbomart wrote: s jag måste hålla in startknappen tills motorn startat. Egentligen så ska det räcka med en kort tryckning (puls) på startknappen så ska bilen själv köra startmotorn tills motorn startar. .
tryck in kortet till första hacket, tryck 3 ggr i snabb följd.. sen ska nog startknappen lira som vanlig.
VA?!? :?: [smilie=confused.gif]
Vad menar du? Ska jag trycka in startkortet till första hacket... alltså det läget där ingen el är på, sen trycka på vadå 3 ggr? Startknappen eller? Och vad ska då hända? Och varför?

Jag fick berättat för mig av el/elektronik/data-killen på min lokala Renaultverkstad att kortläsaren ej kände av kortet. Det sitter minst en mikrobrytare (har för mig det var två...) i kortläsaren som indikerar att kortet är på plats. Enligt felkod så var den ur funktion.

Tänkte först byta kortläsaren men ser istället en fördel med min "trasiga". Tänk om motorn ej kan starta. Säg att en råtta gnagt av soppaslangen eller något. Om jag då trycker på startknappen, går då startmotorn med hjälp av dess självhållning, tills batteriet är slut eller? Iaf inte på min LagII... [smilie=smilewinkgrin.gif]
Martin Berg - Karlstad
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

turbomart wrote:
chh wrote:
turbomart wrote: s jag måste hålla in startknappen tills motorn startat. Egentligen så ska det räcka med en kort tryckning (puls) på startknappen så ska bilen själv köra startmotorn tills motorn startar. .
tryck in kortet till första hacket, tryck 3 ggr i snabb följd.. sen ska nog startknappen lira som vanlig.
VA?!? :?: [smilie=confused.gif]
Vad menar du? Ska jag trycka in startkortet till första hacket... alltså det läget där ingen el är på, sen trycka på vadå 3 ggr? Startknappen eller? Och vad ska då hända? Och varför?

Jag fick berättat för mig av el/elektronik/data-killen på min lokala Renaultverkstad att kortläsaren ej kände av kortet. Det sitter minst en mikrobrytare (har för mig det var två...) i kortläsaren som indikerar att kortet är på plats. Enligt felkod så var den ur funktion.

Tänkte först byta kortläsaren men ser istället en fördel med min "trasiga". Tänk om motorn ej kan starta. Säg att en råtta gnagt av soppaslangen eller något. Om jag då trycker på startknappen, går då startmotorn med hjälp av dess självhållning, tills batteriet är slut eller? Iaf inte på min LagII... [smilie=smilewinkgrin.gif]
det är visst el på i första läget, tex radion går då..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

turbomart wrote:Tänkte först byta kortläsaren men ser istället en fördel med min "trasiga". Tänk om motorn ej kan starta. Säg att en råtta gnagt av soppaslangen eller något. Om jag då trycker på startknappen, går då startmotorn med hjälp av dess självhållning, tills batteriet är slut eller? Iaf inte på min LagII... [smilie=smilewinkgrin.gif]
Då kan man trycka på stoppknappen :lol: Knappen klarar av att starta och stoppa både motor och startprocess :-)
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Alltså om inget händer i första läget är det bara att ta ur kortläsaren och limma "sekundlim" lilla plastflärpen som gått av. Delen som gått av brukar ligga kvar i läsaren.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
roger
Posts: 91
Joined: 30 Aug 2005, 23:02
Location: Täby

Post by roger »

turbomart wrote:Ibland, kanske en gång på 50, så blinkar dioden i instrumentpanelen snabbt när jag sätter in kortet. När detta inträffar så händer ingenting när jag trycker på startknappen. Det brukar då räcka med att dra ur kortet, vänta några sekunder och sedan stoppa i det igen. Dioden slocknar då och det är bara att starta och köra iväg.

Jag vet sedan tidigare att min kortläsare inte är helt frisk. Bilen har satt en felkod på det och det yttrar sig genom att startknappen ej har självhållning. Dvs jag måste hålla in startknappen tills motorn startat. Egentligen så ska det räcka med en kort tryckning (puls) på startknappen så ska bilen själv köra startmotorn tills motorn startar. Funderade på att byta kortläsaren men det är inget problem igentligen. Så det får vara.
Det var exakt så som mitt kort uppträdde till en början sen ökade problemen , vidare hade jag problem med innerbelysningen pga kortläsaren , jag har iaf bytt kortläsare och allt funkar , man byter på några minuter och priset vet jag inte , jag hittade en nyare modell fast begagnad ändå. Råd , byt i tid , när min djäklades så kunde jag inte låsa upp bilen , kul , man befinner sig ju alltid på fel ställe när sånt händer.
rlu
User avatar
turbomart
Posts: 153
Joined: 16 Feb 2008, 21:30
Location: Karlstad

Post by turbomart »

Stymie wrote:Då kan man trycka på stoppknappen :lol: Knappen klarar av att starta och stoppa både motor och startprocess :-)
Hmm... good point... [smilie=yesnod.gif] Tänkte inte på det...
Jag har faktiskt inte tänkt på detta "första läge" på kortet heller. Ska försöka att tänka på det imorgon när jag åker till jobbet. Men eftersom resan går via dagis så är det ungar å vagnar å väskor å kläder å grejer som ska kommas ihåg, så jag lär väl i bästa fall komma på fram på förmiddagen att jag glömde att tänka på kortläsaren på morgonen... [smilie=001_icon_idea.gif]
roger wrote:Det var exakt så som mitt kort uppträdde till en början sen ökade problemen
Vad menar du, det jag skrev i första stycket eller det i andra stycket?
roger wrote:man byter på några minuter och priset vet jag inte
Hittade ett pris på bildelsbasen.se: 1375kr. Årsmod 2005, 5800mil.
chh wrote:Alltså om inget händer i första läget är det bara att ta ur kortläsaren och limma "sekundlim" lilla plastflärpen som gått av. Delen som gått av brukar ligga kvar i läsaren.
Mekade isär min kortläsare när jag fick reda på att den satte felkod. Hittade mikrobrytaren, men den såg ok ut. Inga lösa delar i plastburken som utgör höljet. Men jag är fortfarande nyfiken på vad som skulle hända när jag tryckte 3ggr som du skrev tidigare...
Martin Berg - Karlstad
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Om du trycker 3 ggr så resettas startprocessen. Då kan du "dutta" startknappen för att bilen skall starta automatiskt.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
User avatar
turbomart
Posts: 153
Joined: 16 Feb 2008, 21:30
Location: Karlstad

Post by turbomart »

Jag blir galen! Varför ska det vara så svårt att få in bilder?! [smilie=mad2.gif] [smilie=mad5.gif] [smilie=icon_scream.gif] [smilie=incazzato.gif]
Ni kanske kan se dem, men inte jag. Lägger därför till länkar också.
Bild 1:
Image
Image
http://hem.passagen.se/martb/renault/card/cardr.jpg
http://hem.passagen.se/martb/renault/card/cardr2.jpg

Sorry akoi för att jag gapar och härjar så mycket i din tråd, men den blev ju riktigt lärorik och intressant för mig...

När jag lämnat barnen i morse så funderade jag på det där "första läget" på startkortet. För mig var det tidigare ett helt dött läge. Ingen el. Nu på kvällen så rev jag ur kortläsaren ur bilen och dissikerade den på matbordet. Och efter vad jag läst i denna tråd så föll bitarna på plats (även om vissa bitar saknas i min kortläsare...).

Se på bilderna. Jag har ju ett gapande tomrum där jag antar att det skall vara en plasttunga som trycker på mikrobrytaren när kortet är i läge 1. Jag tillverkade då en tunga av ett plastkort (typ ICA-kort) jag klippt sönder. Dels en lång smal tunga (hela plastkortets längd), och dels ett antal korta bitar för att bygga upp tjockleken i änden på tungan. Det verkade lagom med 5 lager i änden. Limmade ihop dessa och la den på plats. Såg ut att fungera.

Den långa tungan var så lång att jag kunde hålla den på plats utifrån medan jag stack i kortet. Ut i bilen och testade. Et voila! In med kortet till första läget och radion gick igång. In med kortet helt och spänningen var olidlig! En snabb "dutt" på startknappen och startmotorn gick tills motorn gick igång!!! Ett litet steg för mänskligheten, men ett sjumilakliv för mig! Återigen så har forumets kollektiva kunskap segrat!

Sen så upptäckte jag en annan lustig sak; belysningen i startknappen är intelligent! Stick i kortet hela vägen. Har du växel i så lyser ej startknappen. Lägger du i friläge eller trampar ner kopplingen så tänds den! Lyser alltså bara när en knapptryckning kommer att innebära ett startförsök! Återigen, ett litet steg för mänskligheten, men en stor aha-upplevelse för mig! :idea:

Återkommer med bilder på min tillverkade plasttunga.
Martin Berg - Karlstad
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
akoi
Posts: 88
Joined: 02 Dec 2007, 20:54
Location: Siljansnäs

Post by akoi »

No problemas....Det är ju bra att denna tråd blev till nån nytta,fast min kortläsare har fungerat klanderfritt sen den gången.

ps.det är väl + att få köra bil i saccosäckar :D
Akoi
Laguna 3 1.5dci -11
Ford Puma -98
Mercury Cougar -69
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

akoi wrote:No problemas....Det är ju bra att denna tråd blev till nån nytta,fast min kortläsare har fungerat klanderfritt sen den gången.

ps.det är väl + att få köra bil i saccosäckar :D
OT Då har ni inte kört min R21 saccosäcken utvecklades efter mina stolar :lol:
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Post by Joakim16v »

Tony wrote:
akoi wrote:No problemas....Det är ju bra att denna tråd blev till nån nytta,fast min kortläsare har fungerat klanderfritt sen den gången.

ps.det är väl + att få köra bil i saccosäckar :D
OT Då har ni inte kört min R21 saccosäcken utvecklades efter mina stolar :lol:
Det är väl samma stolar som i min va? Hur skönt som helst! :lol:
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Post Reply