Renault Megane - skall jag slå till?

Köpråd, hjälp och tips vid köp av Renault.
Ej annonser eller länkar till andra annonser

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Kristofer
Posts: 5
Joined: 21 Jan 2009, 10:47
Location: Varberg

Renault Megane - skall jag slå till?

Post by Kristofer »

Hej! Jag har inte ägt någon, kört någon och inte heller funderat på att köpa en Renault, men när jag skannar av bilmarknaden verkar det som att Renault har väldigt prisvärda bilar?

Har jag rätt? Kan någon övertyga mig om att en begagnad -05 Renault Megane II 1,6 16V Tour Sport 5-d är ett bra köp? Den har inte gått så långt heller.

Har läst att om man köper en sen 04 eller senare så slipper man barnsjukdomarna? Stämmer det?

Och är det verkligen så bra rostskydd som jag har hört rytkten om? I så fall är det bra, eftersom man bor på västkusten.

Något annat som är fantastiskt bra med denna bil, om man jämför med andra kombibilar i samma klass, som jag inte känner till, förutom att den har maxbetyg från Euro NCAP.

Tack på förhand
Kristofer
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Teknikens värld nr 04/09 dvs sista nr, testar meg II som beg.

största felet ,som jag inte tycker har med bilen att göra. rostiga skivor bak, dvs det beror på dom som kör och inte bilen, och spindelleder vanligt på alla moderna bilar oavsett märke..

rymlig (rymligst i klassen) och komfortabel.

esp from 05 om man måste ha det...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
RolandM
Posts: 296
Joined: 04 Jan 2005, 18:11
Location: Sweden

Post by RolandM »

Jag har en Mégane kombi -04 som fungerar väldigt bra.
Men viktigt är att bilen har fått regelbunden service. Bilar som inte får kärlek fungerar sämre än bilar som får kärlek, så är det alltid. Alla behöver omvårdnad och en klapp ibland.

Finns egentligen inga direkta typfel på modellen. I allmänhet fungerar Mégane II väldigt bra. Men modellen besiktigades första gången för två år sedan, så det finns inte så mycket statistik än. Mest har det handlat om att ägarna har glömt byta lampor i ljusen, för de håller ju inte för evigt.

Bra är om man tar isär bakbromsarna vid varje service och oljar upp dem, det motverkar krångel.

Rostskyddet är bra. Vi Bilägare gav det högsta betyg i sin undersökning.

Ett serviceåkallande har gjorts på kombin som jag känner till - bakrutan kunde spricka på en del exemplar, så Renault bytte glaset. Det ska vara åtgärdat på de flesta.

Det är en skön bil, möjligen med något surrig motor i högre motorvägsfarter.
Bra utrustning och många småfinesser.

Kom ihåg att hantera nyckelkortet varsamt. Det finns tydligen de som har placerat det i bakfickan och sen suttit sig på det, och då har det böjts till vilket har skadat elektroniken. Inte riktigt en bra idé... Och kom ihåg byta batteri i kortet. Eller iaf efter två år kan det vara dags. Finns en liten nyckel i kortet som kan användas för att låsa upp bilen, men det är så bökigt.

Kör silikon på dörrlister inför vintern, de kan frysa fast annars.
Kör silikon och olja i låsen också. Har man otur så fryser låspinnarna på dörrarna så dörren inte hakar i när man stänger den. Hände mig en gång när jag var hos bilprovningen och de log när dörren inte gick att stänga... Men efter en snabbtining så fungerade det igen. Så olja upp innan vintern och kör med silikon som stöter bort vattnet och förhindrar frysning.

En bra grej är att bilen inte har ett separat tanklock.
Tanklocket och tankluckan är nämligen ihopbyggt till en enhet.
En lustig detalj - luckan styrs av centrallåset. Detta innebär att om du låser bilen när du lämnar bilen för att tanka så kan du inte öppna luckan för bensinen...
Det hände mig en gång, jag trodde luckan hade frusit tills jag kom på att det var ju bara låst. :)

Byta framlampor är krångligt göra själv, men om du lämnar in bilen så kostar det 298 kr och tar en 20 minuter.

Vägegenskaperna är bra, känns som bilen ligger "tajt" på vägen.
Undvik gärna stora fälgar och däck, blir spårigt och en del buller.
Farthållare är skönt att ha...

Plastpiggar och sånt kan gå, om man är ovarsam. Exempelvis piggarna för golvluckorna. Hände mig att en pigg lossnade och eftersom jag har belysning på golvet i min så kände den inte längre igen att luckan var stängd så golven lyste hela tiden. Sensorn för golvbelysningen sitter nämligen i låset till golvluckorna.

Tja, vad mer kan sägas? Jag tycker växelspaken är för lång, men det är typiskt Renault.

Och jo, den är rymlig! Rymligare inuti än den ser ut utanpå. Man luras lite av den smäckra profilen och över rutlinjen som lutar ner mer än taket. Bilen är faktiskt rymligare än Volvo V50.
Hälsar
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

RolandM wrote: En lustig detalj - luckan styrs av centrallåset. Detta innebär att om du låser bilen när du lämnar bilen för att tanka så kan du inte öppna luckan för bensinen...
Trodde inte någon låste bilen,när man skulle tanka, så det har jag aldrig sett som ett problem, det var så på min gamla R25 från -91 enbart smidigt tycker jag, slippa hålla på med olika varianter av lösningar som finns, tex spak i golvet framme vid stolen lr någon knapp, lr nyckel..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Kristofer
Posts: 5
Joined: 21 Jan 2009, 10:47
Location: Varberg

Post by Kristofer »

Tack för svaren, det blir nog ett köp i helgen! Känns som en väldigt prisvärd bil.
RolandM
Posts: 296
Joined: 04 Jan 2005, 18:11
Location: Sweden

Post by RolandM »

Tony wrote:
RolandM wrote: Trodde inte någon låste bilen,när man skulle tanka, så det har jag aldrig sett som ett problem, det var så på min gamla R25 från -91 enbart smidigt tycker jag, slippa hålla på med olika varianter av lösningar som finns, tex spak i golvet framme vid stolen lr någon knapp, lr nyckel..
Jag har en tendens glömma bilen olåst när jag går in för att betala i kassan och då är det ju inte kul med iPod och mobiltelefoner och grejjer i bilen som någon lätt kan sno, därför hade jag vanan att låsa bilen när jag gick ut och skulle tanka. Nu har jag fått lära om för att låsa bilen efter att jag har tankat och går in för att betala i kassan...
men i början var det svårt ändra rutinerna.
Hälsar
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

RolandM wrote:
Tony wrote:
RolandM wrote: Trodde inte någon låste bilen,när man skulle tanka, så det har jag aldrig sett som ett problem, det var så på min gamla R25 från -91 enbart smidigt tycker jag, slippa hålla på med olika varianter av lösningar som finns, tex spak i golvet framme vid stolen lr någon knapp, lr nyckel..
Jag har en tendens glömma bilen olåst när jag går in för att betala i kassan och då är det ju inte kul med iPod och mobiltelefoner och grejjer i bilen som någon lätt kan sno, därför hade jag vanan att låsa bilen när jag gick ut och skulle tanka. Nu har jag fått lära om för att låsa bilen efter att jag har tankat och går in för att betala i kassan...
men i början var det svårt ändra rutinerna.
Då är det bra med handsfree låsning
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
RolandM
Posts: 296
Joined: 04 Jan 2005, 18:11
Location: Sweden

Post by RolandM »

Tony wrote:Då är det bra med handsfree låsning
Finns inte på min bil, och inget jag vill ha heller för jag ogillar tanken på att det går massa datasignaler genom min kropp helt okontrollerat bara för att bilen ska känna igen att det är jag. Känns rätt obehagligt. Det är precis som med mobiltelefoner, de ligger och söker hela tiden. Oerhört obehagligt.
Hälsar
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

RolandM wrote:
Tony wrote:Då är det bra med handsfree låsning
Finns inte på min bil, och inget jag vill ha heller för jag ogillar tanken på att det går massa datasignaler genom min kropp helt okontrollerat bara för att bilen ska känna igen att det är jag. Känns rätt obehagligt. Det är precis som med mobiltelefoner, de ligger och söker hela tiden. Oerhört obehagligt.
Klart intressant för dig då med enklaste versionen av Dacia Sandero Perfekt bil för elallergiker :wink:
Hur skyddar du dig för övrig strålning av radiovågor, magnetfält vid trafikljus och liknande då :roll: Nästan överallt kan man ju ta imot massor av frekvenser med radiotrafik.
Gammal riddar utrustning som klädsel eller :wink:
Ursäkta men jag tycker det där med Radio /elstrålning verkar humbugg, tilloch med i kroppens egna nervsystem går ju små elimpulser till att styra våra funktioner.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Att du vågar ha ipod och mobiltelefon och sånt då..?? :)
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
RolandM
Posts: 296
Joined: 04 Jan 2005, 18:11
Location: Sweden

Post by RolandM »

En iPod skickar inga högfrekventa datasignaler genom kroppen, för den har varken sändare eller mottagare. Tror du förväxlar den med iPhone eller iPod touch som har koppling till trådlösa nätverk. Jag har ingen sådan och använder aldrig trådlösa nätverk.

Och mobiltelefon är jag helt klart motståndare till och har min för det mesta avstängd. Krävs i jobbet, vilket jag tycker är sanslöst. Hur kan man kräva av människor att de ska ta tillåta sig att genomborras av högfrekventa datasignaler? Det finns mängder med undersökningar som visar att det påverkar kroppen negativt, men i Sverige tystas detta ner eftersom vi har Sony-Ericsson i det här landet. I länder utan egna bolag som har investeringar i mobilutveckling så finns det många undersökningar som visar på kraftigt negativa hälsoeffekter. Finns bland annat en undersökning från Nya Zeeland som kan få vem som helst att allvarligt ifrågasätta svenska myndigheters inställning till frågan. Men Sony-Ericsson gör ett bra lobby-jobb här, deras PR-byrå är fantastiskt duktig på att påverka opinionen i deras riktning (tänk om tobaksbranschen hade samma bra PR-byrårer, då vore vi alla rökare...) och de som tar upp mobilstrålning ska vara driftkuckus och skrattas åt i det här landet.
Tragiskt att människor inte tar sin hälsa på större allvar.
Hälsar
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
Post Reply