Automatlåda problem Laguna 3,0 V6 2002

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
GM74
Posts: 8
Joined: 19 Jan 2009, 11:58
Location: Partille

Automatlåda problem Laguna 3,0 V6 2002

Post by GM74 »

Hej!

Har lite problem med växellådan.
När man kör på mogonen så går bilen hur bra som helst de första 15-20 min sen börjar den vibrera när man gasar,efter att den börjar vibrerar så tänds lampan och säger att det är fel på växellådan.
stänger jag av bilen och startar om den så försvinner lampan men efter 5 min så tänds den igen.

Lämnade bilen på en verkstad och på datorn vissade att man ska byta en givare från hastighetsmätaren,hela jobbet gick på 4000 kr men det har inte ändrats nånting.Killen på verkstan som jag hade bilen hos sa att för att ta ner växellådan o öppna den behöver speciall verktyg så han kan inte göra mycket mer.
Undrar ifall nån där ute kan nånting om automatlåder,vad kan felet vara?

Har man nån garanti från renault när det gäller växellåder och var kollar man det i så fall?

Är tacksam för alla svar
Genc Mehmeti
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

Miltal?
Vad är varvtalet på motorn när allt börjar vibrera?
Har olja bytts ut eller fyllts på i lådan?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
GM74
Posts: 8
Joined: 19 Jan 2009, 11:58
Location: Partille

Post by GM74 »

Den har gått 13500 mil
Varvatalet varierar
Personen som har bytt givaren lovade att han har även bytt oljan och filtret.
Enligt han så va oljan bra men för säkerhets skull så bytte han det ändå.
Nu har jag lämnat den hos Bilia få se vad de säger
Genc Mehmeti
bo johansson
Posts: 96
Joined: 19 Mar 2008, 21:17
Location: karlskrona

Post by bo johansson »

Hej!
Jag har också en 02 med samma typ av motor/växellåda. Så länge automatlådans olja inte är helt varm fungerar momentomvandlaren så att växellådan tar upp ojämngång från motorn så att den ojämna gången inte märks (automaten "slirar"). När oljan i lådan blir varm kopplas en lock-up funktion in.Slirfunktionen upphävs och det finns då direktförbindelse mellan drivhjulen och motor. Om då motor går ojämt börjar detta att att kännas som ryckningar i bilen.
Ditt sätt att beskriva problemet tycker jag indikerar på att det istället kan vara problemen med motorn (ojämn gång) som är orsaken till vibrationerna. Så länge oljan i växellådan är kall tas vidrationerna upp av momentomvandlaren. I min bil tar det när det är nollgradigt ute cirka 10 min innnan momenomvandlaren koppla ut och lock-up funktionen går in. Detta gäller alla växlar ev med undantag av ettan.
Som du förstår är detta en skrivbords-analys men man vet ju aldrig förrän man testat i verkligheten!

Bo J

PS! Om du är osäker på när momentomvandlaren är inkopplad kan du testa på föjande sätt. När oljan är kall och bilen körs i normal landsvägsfart gör du ett litet tryck på gasen-varvet på motorn ökar märkbart direkt och går direkt tillbaka då du släpper gasen. Denna "gummibandseffet" försvinner när lock-up funktionen går in.
Detta kanske är självklarheter för dig-ursäka då!
Bo Johansson
GM74
Posts: 8
Joined: 19 Jan 2009, 11:58
Location: Partille

Post by GM74 »

Det är möjligt att det är det som är problemet men är lite osäker.
Glömde att nämna att när jag lämnade bilen hos bilia för 2 dagar sen försökte lägga i backen o parkera bilen det gick inte.
Det är första gången det hände.När jag la i backen(R) då gick bilen framåt istället, långsamt.
Så jag tror att det är nog växellådan som är felet.
Genc Mehmeti
Post Reply