VARNING Elhissar LagunaII

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Höger eller vänster fram funkar säkert bra, så aviga att de vänt på de begreppen är inte engelsmännen trots allt :wink:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

engelsmännen brukar skriva driver lr passenger side iom att dom kör postbil får man tänka på det när man beställer.. men vänster är alltid vänster
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Jocke_H
Posts: 20
Joined: 08 Oct 2008, 12:23
Location: Borås

Post by Jocke_H »

Sådär, vill bara meddela att efter blivit 921:- fattigare så har jag ett fönsterhiss kit på väg till mig från UK.

Bra prisskillnad jämfört mot sverige :evil:
Joakim Holmberg

Renault Laguna Touring 1.8 -02
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Jocke_H wrote:Sådär, vill bara meddela att efter blivit 921:- fattigare så har jag ett fönsterhiss kit på väg till mig från UK.

Bra prisskillnad jämfört mot sverige :evil:
ja det är stor skillnad
jag orkar dock inte hålla på att skruva ihop dom nya delarna,med gamla motorn så jag handlade ny orginal,med motor i sverige för 2600 inkl frakt
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Jocke_H
Posts: 20
Joined: 08 Oct 2008, 12:23
Location: Borås

Post by Jocke_H »

Tony wrote:
Jocke_H wrote:Sådär, vill bara meddela att efter blivit 921:- fattigare så har jag ett fönsterhiss kit på väg till mig från UK.

Bra prisskillnad jämfört mot sverige :evil:
ja det är stor skillnad
jag orkar dock inte hålla på att skruva ihop dom nya delarna,med gamla motorn så jag handlade ny orginal,med motor i sverige för 2600 inkl frakt
Jaså vart gjorde du detta?
Joakim Holmberg

Renault Laguna Touring 1.8 -02
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

Tony wrote:
Jocke_H wrote:Sådär, vill bara meddela att efter blivit 921:- fattigare så har jag ett fönsterhiss kit på väg till mig från UK.

Bra prisskillnad jämfört mot sverige :evil:
ja det är stor skillnad
jag orkar dock inte hålla på att skruva ihop dom nya delarna,med gamla motorn så jag handlade ny orginal,med motor i sverige för 2600 inkl frakt
Det skruvjobbet tar 2 minuter sammanlagt för båda sidorna :-). 2600kr inklusive motor är billigt med tanke på att Renault tar 4500-5000 kr för en ny från Boutiquen.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Jocke_H wrote:
Tony wrote:
Jocke_H wrote:Sådär, vill bara meddela att efter blivit 921:- fattigare så har jag ett fönsterhiss kit på väg till mig från UK.

Bra prisskillnad jämfört mot sverige :evil:
ja det är stor skillnad
jag orkar dock inte hålla på att skruva ihop dom nya delarna,med gamla motorn så jag handlade ny orginal,med motor i sverige för 2600 inkl frakt
Jaså vart gjorde du detta?
abk bildelar
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

har nu bytt elhissen, var mycket bättre konstruktion än den gamla bla var viren säkert 50%tjockare och det satt löphjul som viren gick på och inte plastskena, linhjulet var åxå inkapslat, så nu lär det hålla mycket bättre..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Azur
Posts: 4
Joined: 08 Apr 2009, 10:16
Location: Täby

Post by Azur »

Min elhiss gick sönder på min Scenic 2001'a.
Det visade sig att det var omöjligt att få tag på begagnad reservdel till vänster fram - jag har hållit koll på Reservdelsbasen under ett år. Flera av bilskroterna sa att det här var ett "standardfel" på Scenic, ungefär som med att bagageluckehandtaget lossnar. Man kan bara köpa motorn lös, eftersom det är resten som går sönder måste man köpa ett helt kit, och ett nytt fönsterhiss-kit kostar 3000:-, men jag fick till slut tag i en piratdel för 2000:-.

Enligt ett engelskt forum jag kollat på för ett annat problem så har Renault England återkallat och gratis åtgärdat den defekta konstruktionen på vänster fram elfönster.

Jag mailade Renault Sverige om det här, och de hänvisade mig till Renault Frankrike... och därifrån får jag inget svar.
Micke Noren
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

Finns rätt mycket billigt att handla i England när det gäller fönsterhissen till Scenicen.

http://shop.ebay.co.uk/?_from=R40&_trks ... Categories
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

och autofrance
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
henrik_74
Posts: 26
Joined: 07 Apr 2009, 20:03
Location: Norrköping

Post by henrik_74 »

Jättebra tips och bra beskrivet. Låter som det mest är att inte vara rädd för att skruva isär dörren tror jag.
Fast på min bil är det på förarsidan som det börjat låta.
Använder bara fönsterhissen på McDriven och dyl, men då är det ju bra om den fungerar. haha ;)
Henrik Fransson
Renault Laguna II Euroline -02
LENN
Posts: 44
Joined: 05 Jul 2006, 17:44
Location: Norrköping

Post by LENN »

Sedan vajern på förarsidan gått av tänkte först köpa fönstermekanismen ifrån Ebay i England men hittade då detta reparationskit: http://global.ebay.com/LAGUNA_II_2_MEGA ... 13120/item

Kan det vara något att ha?
Fredrik Lenngren
Norrköping

Laguna III 2,0 dCi
tiger_elin
Posts: 17
Joined: 06 Mar 2008, 21:57
Location: Fotskäl

Re: fasen

Post by tiger_elin »

spellz wrote:HMM mekade idag isär min dörr och skulle smörja :) sörjde och smörjde!!! och körde den upp o ner flera gånger!!! ta ta den slutade att låta!!! "JAG sk*t NÖJD" TA RA.... satte tillbaka allt och provkörde PLung sa det och vaier helvetet gick AV::::: Och till råga på allt så slutade de bakre hissarna att funka :( fan va tråkigt! vetfan va som hände med dem...... ja ja någon som vet så svara gärna ...... :evil:
Min fönsterhiss på förarsidan brakar rejält, så den behöver väl med smörjas... Men vet inte om jag vågar, för ifall att samma sak skulle hända min som med spellz..? Nån här som möjligtvis vet varför den gick av?
Elin Eriksson
Fotskäl

Renault Laguna -02
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: fasen

Post by Tony »

tiger_elin wrote:
spellz wrote:HMM mekade idag isär min dörr och skulle smörja :) sörjde och smörjde!!! och körde den upp o ner flera gånger!!! ta ta den slutade att låta!!! "JAG sk*t NÖJD" TA RA.... satte tillbaka allt och provkörde PLung sa det och vaier helvetet gick AV::::: Och till råga på allt så slutade de bakre hissarna att funka :( fan va tråkigt! vetfan va som hände med dem...... ja ja någon som vet så svara gärna ...... :evil:
Min fönsterhiss på förarsidan brakar rejält, så den behöver väl med smörjas... Men vet inte om jag vågar, för ifall att samma sak skulle hända min som med spellz..? Nån här som möjligtvis vet varför den gick av?
för att den redan var sliten, om du låter bli att smörja så går den garanterat av ändå, annars köp en ny med en gång..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply