Tomgång Renault Laguna RT -97 *uppdaterad*

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
pelle87
Posts: 32
Joined: 08 Mar 2009, 15:20
Location: Linköping

Tomgång Renault Laguna RT -97 *uppdaterad*

Post by pelle87 »

Hej

Satt och läste lite här på forumet men inte riktigt hittat det jag sökte.

Jag har en Renault laguna som inte riktigt är som den ska..
Startar perfekt kall, när den är ljummen/varm så måste man ge lite gas och hålla lite gas ca 10sek innan den håller tomgång själv.
När man är ute och åker och kopplar så sjunker varvet till 0 och hoppar oftast upp till 1000 rpm igen men ibland så dör den.. Kan även vara lite orolig på tomgång till och från.

Vad kan ni tänka er vara fel?

Hör av er om det är något som ni inte förstår eller vill få förtydligat.

MVH Pelle och Hannah
Last edited by pelle87 on 26 Apr 2009, 10:53, edited 1 time in total.
Per Ivarh - Linköping
Liebgott
Posts: 10
Joined: 05 Mar 2009, 23:55
Location: Norrköping

Post by Liebgott »

Hej. Jag har en Laguna -94 med liknande fel.. att den gärna dör när man trycker ner kopplingen när den är kall, Bilen känns dessutom väldigt slö. Jag hade borta stiften på den och dom var precis kritvita. Minns inte riktigt men tror det beror på att den går för snålt. Funderar starkt på att byta stift, soppa filter och smörja upp tomgångsventilen.

Har tyvärr inget konkret svar men det kanske hjälper någon som har ett svar på detta.

Mvh
Martin Liebgott

Renault Laguna -94
Ford Consul Coupé -72
pelle87
Posts: 32
Joined: 08 Mar 2009, 15:20
Location: Linköping

Post by pelle87 »

ok.. har inte kollat stiften men hur rengör man tomgångsventilen? och vart sitter den?

Bilen i fråga är en 2.0liters 8v
Per Ivarh - Linköping
Liebgott
Posts: 10
Joined: 05 Mar 2009, 23:55
Location: Norrköping

Post by Liebgott »

Om din motor ser ut som min med tanke på årsmod. så ska den sitta mellan luftburk och gasspjäll på insugningsröret. men ser den ganska lätt. sitter skruvad i insugsröret med två/tre skruv, ser ut som en ciggar med en kabel ansluten till den i ena änden. När du plockat bort den är det bara att pilla isär och spreya med 5/56 eller något liknande som inte förstör elektronik. Det du gör är så att det inte kärvar i ventilen helt enkelt.

Mvh Martin
Martin Liebgott

Renault Laguna -94
Ford Consul Coupé -72
pelle87
Posts: 32
Joined: 08 Mar 2009, 15:20
Location: Linköping

Post by pelle87 »

ok.. det är den silvriga saken som sitter i början av insuget på ovansidan då alltså?
Per Ivarh - Linköping
Liebgott
Posts: 10
Joined: 05 Mar 2009, 23:55
Location: Norrköping

Post by Liebgott »

just precis. :)
Martin Liebgott

Renault Laguna -94
Ford Consul Coupé -72
pelle87
Posts: 32
Joined: 08 Mar 2009, 15:20
Location: Linköping

Post by pelle87 »

Nu har jag fått tid till att testa och det verkar vara löst nu. efter mycket 5-56 och motionerade av ventilen och kontaktspray på alla kablar översyn på vaccum slangar samt rengöring av vevhusventelation .

Den startar direkt kan vara ytterst lite orolig på varvet ibland men inget allvarligt.

Vill tacka för hjälpen och dom snabba svaren!

MVH Pelle
Per Ivarh - Linköping
pelle87
Posts: 32
Joined: 08 Mar 2009, 15:20
Location: Linköping

Post by pelle87 »

hej igen

bilen fortsätter att vara orolig och vill inte starta när den är varm av sig självt man måste ha gas då. När den är kall så startar den direkt.
Vad kan tänkas vara fel?

Kan dippa på varvet under körning med.

MVH Pelle
Per Ivarh - Linköping
User avatar
ansk@hotmail.com
Posts: 148
Joined: 10 Mar 2006, 20:26
Location: Huddinge

Post by ansk@hotmail.com »

Vill berätta för dig att jag gjorde en serie åtgärder på min Espace III -98 med PRV:s V6:a förra året. Det var lite lattjo, för som i ditt fall tyckte jag att den blev bättre efter en åtgärd, men sedan kom problemet tillbaka.

Jag hade inte samma symtom som du, utan ojämn gång. Men det finns några generiska grejer att titta på som jag tycker vilken bil som helst kan vara värd.

- Byte bränslefilter
- Byte tändstift
- Byte tändkablar
- Byte tändspole (efter att jag sett tecken på dålig gnista)

Det var ny tändspole som avgjorde saken i fallet med min bil.

På symtomet låter det som att det skulle kunna vara tomgångsventilen. Dock att den inte startar där den blivit varm passar inte in i symtommönstret från en bil jag fixat genom att byta tomgångsventil.

Men den hade du redan varit på eller?

Slutligen en disclaimer. Jag är amatör och ger mig endast på sånt här för att slippa vänta på verkstans väntetider.
Anders Skelander
User avatar
ansk@hotmail.com
Posts: 148
Joined: 10 Mar 2006, 20:26
Location: Huddinge

Post by ansk@hotmail.com »

Glömde säga en sak. Vissa fel tycks variera under olika förutsättningar som t ex om motorn är kall eller varm, om man kör på lågt eller högt varvtal osv.

Jag har många gånger tänkt ungefär som vid felsökning på ett datorprogram att det är nåt entydigt logiskt fel. Det kan det visserligen vara på en bil också, men på min Espace III skulle jag snarare vilja säga att det "spökat" ibland. Symtom kommer och går och jag kopplar felaktigt ihop det med omständigheter eller åtgärder.

Så var det när jag grejade t ex med tändkablarna och tyckte bilen blev bättre, fast det var tändspolen som låg på marginalen för att ge vettig gnista.

Så, nu fick du höra min historia, ta den som irrelevanta ord på vägen.
Anders Skelander
pelle87
Posts: 32
Joined: 08 Mar 2009, 15:20
Location: Linköping

Post by pelle87 »

ok.. ja hur kollar jag så att jag har bra gnista då?

Jag har gjort iordning tomgångsmotorn. utan resultat.

mvh pelle
Per Ivarh - Linköping
User avatar
ansk@hotmail.com
Posts: 148
Joined: 10 Mar 2006, 20:26
Location: Huddinge

Post by ansk@hotmail.com »

Stort förbehåll nu. Avvakta tills någon mer verkstadskunnig bekräftar detta svar.

För att kolla gnistan tog jag av tändkabeln från tändspolarna medan motorn gick. Detta kan ev skada spolen i donet som styr bränsleinsprutningen? Har du pacemaker är det kanske också bäst att låta bli.

Men jag chansade, brukar ha tur och har inte pacemaker.

På Espace III med PRV:s V6 sitter det en ramp med tre tändspolemoduler, varje modul har två tändspolar.

Sekundärsidan på icke ansluten tändspole sprutade långa gnistor kors och tvärs mot chassit på de tändspolar som var i gott skick. På den felande kunde man få fram en ynklig liten gnista mot chassit ibland.

Kul om någon mer kommenterar detta.

Det där med att tomgången faller när du trampar ner kopplingen låter ju som tomgångsventil ändå. Kan det ändå vara något fel på den? Själva ventilen. Anslutningar. Slangar till och från.

Undertecknat förstör-det-självare?
Anders Skelander
pelle87
Posts: 32
Joined: 08 Mar 2009, 15:20
Location: Linköping

Post by pelle87 »

ja det är inte lätt att veta. Bilen blev värre efter jag hade loss kabeln till batteriet då bilen stod strömlös ett par timmar men jag vet inte om det gör nått.

Tändspols idén är nog inte helt dum men den startar perfekt varje kallstart och den är svårstartad varm aldrig annars. Man måste ge gas för att den ska gå i gång och sedan hålla gas några sekunder innan den kan hålla tomgång själv.

Jag har inte tittat på stiften eller något ska göra det när tid ges.

Ang. själlhuset har jag läst att detta kan rengöras men är det bara att skruva loss?


Alla svar är mer än välkomna.

MVH Pelle
Per Ivarh - Linköping
User avatar
ansk@hotmail.com
Posts: 148
Joined: 10 Mar 2006, 20:26
Location: Huddinge

Post by ansk@hotmail.com »

Det kan vara kul att meka med bilar, men det är också ett mindre helsike varje gång. Lyckas man fixa den själv, är man king for a day. Vad det nu heter på franska.

Jag vet inte mer, det där med att den inte startar så lätt när den blivit varm går utanför vad jag haft för problem med bilar jag ägt genom åren.
Anders Skelander
Post Reply