knackningar och hastighetsmätare

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
netwolf99
Posts: 8
Joined: 11 Aug 2008, 14:08
Location: Göteborg

knackningar och hastighetsmätare

Post by netwolf99 »

Hej
Jag har fått lite olika Problems med min Megane 2,0 -97.
1. Det har börjat "knacka" i bilen när man accelererar. Kan det vara hjullgaer? Drivknut. Jag bytte hjullager fram förra året.
2. I samma veva har hastighetsmätaren slutat funka. Kan det ha nåt samband?
Joel Hillmark
nicolaju98
Posts: 2
Joined: 17 Apr 2009, 10:33
Location: MORA

ABS kransen

Post by nicolaju98 »

Du har en 44-tandad krans på vardera drivaxeln som ger signaler till ABS-systemet och på vissa modeller till hastighetsmätaren. Någon av dom kan ju ha lossnat och ger då ifrån sig ett knackande ljud, samtidigt som mätaren slutar funka... Kolla det.
netwolf99
Posts: 8
Joined: 11 Aug 2008, 14:08
Location: Göteborg

Re: ABS kransen

Post by netwolf99 »

nicolaju98 wrote:Du har en 44-tandad krans på vardera drivaxeln som ger signaler till ABS-systemet och på vissa modeller till hastighetsmätaren. Någon av dom kan ju ha lossnat och ger då ifrån sig ett knackande ljud, samtidigt som mätaren slutar funka... Kolla det.
Tack för tipset, men det är nog inte det. Har kollat och "knackningarna" berodde på att ett skydd slog mot bromstrumman. Mätaren funkar dock fortfarande inte. Bilen har INTE ABS-bromsar. kilometermätare/trippmätare är digitala (verkar inte finnas vajer). Själva hastighetsmätaren är dock analog (med visare). Digitalsiffrorna lyser, men mätarställningen ändras ej. Jag nollade trippmätaren och den har ändrats några hundra meter, men nu har den oxå stannat. Övriga mätare som temp, varvräknare etc funkar.
Joel Hillmark
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=7535

Det finns ett standardfel på hastighetsmätaren som är lätt att laga själv!
Håkan Kjellin, Storå
netwolf99
Posts: 8
Joined: 11 Aug 2008, 14:08
Location: Göteborg

Megane 97 hastighetsmätare

Post by netwolf99 »

Har kollat lite och jag hittar inget som jag ser direkt. Som jag ser det finns det tre möjliga fel.
1. Någon kabel är av, oxiderad etc.
2. Sensorn till hastighetsmätaren är trasig.
3. Hastighetsmätaren är trasig

Det är bara hastighetsmätaren, kilometerräknaren och trippmätaren som inte fungerar. Övriga instrument som varvräknare och tankmätare funkar. När mätaren dog, nollade jag trippen. Den indikerade sedan 400 meter innan den oxå la av. Det KAN tyda på glappkontakt eller dyl.
Min bil saknar färddator. Kan man inte göra en självtest av instrumenten då?

Sensorn sitter på växellådan. Var? Den ska tydligen vara lätt att byta, om det nu är den.

Om mätaren är paj, var hittar men en någorlunda billig (beg?) mätare och hur vet man då att den funkar?

Reg.dat: 01/1997 Årsmodell: 1997 Växellåda: M
Chassinr: BA0G0C15839911 kW: 83 Motorkod: F3R
Joel Hillmark
jacksonaction
Posts: 3
Joined: 12 Dec 2009, 20:42

Re: knackningar och hastighetsmätare

Post by jacksonaction »

jag undrar samma som netwolf99. :roll: :roll: :roll: :roll: :roll:
Janet Brink
Karlskoga
Renault megane 1998, 1.6
jacksonaction
Posts: 3
Joined: 12 Dec 2009, 20:42

Re: knackningar och hastighetsmätare

Post by jacksonaction »

jacksonaction wrote:jag undrar samma som netwolf99. :roll: :roll: :roll: :roll: :roll:

hastighetsmätaren har tuppjuck, bytt; hasighetsmätargivaren. Men det löste inte mkt, förutom att den visar rätt hastighet när man frikopplar eller när man släpper gasen.

WTF!!?!
Janet Brink
Karlskoga
Renault megane 1998, 1.6
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: knackningar och hastighetsmätare

Post by Tony »

jacksonaction wrote:
jacksonaction wrote:jag undrar samma som netwolf99. :roll: :roll: :roll: :roll: :roll:

hastighetsmätaren har tuppjuck, bytt; hasighetsmätargivaren. Men det löste inte mkt, förutom att den visar rätt hastighet när man frikopplar eller när man släpper gasen.

WTF!!?!
kan ju vara något roligt jordfel lr något sånt...när vi pratar elfel, bygger en bil med en kompis i ett köpt kontaktstycket vi kopplade in till bakljus fick vi inget funktion på bromsljus lr blinkers, när man tryckte ner bromspedalen blinkade instrumentpanelen och bränslepumpen startade inget annat,, visade sig att jordkabeln var trasig i det nya kontaktstycket :D
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply