"Motorljud" i AC´n - Laguna II 2003

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

LENN
Posts: 44
Joined: 05 Jul 2006, 17:44
Location: Norrköping

"Motorljud" i AC´n - Laguna II 2003

Post by LENN »

Hej,

AC i bilen låter väldigt konstigt, det går dock inte att förklara på ett vettigt sätt hur det låter. Det närmaste sättet att ens försöka förklara är att det låter som motorljudet (varvtalet) kommer ur en resonanslåda som sitter ung. under handskfacket eller möjligen i motorutrymmet på samma sida. När jag varvar motorn låter det som detta ljud varvar också. Stänger jag av AC´n (med AC-knappen) tystnar ljudet. Trodde först att det kunde ha något med kupefläkten att göra men den kan jag köra i olika hastigheter utan att framkalla detta märkliga ljud. Ljudet kommer bara när AC-knappen är intryckt. Har inte märkt att AC´n kyler dåligt eller så.

Förslag på felsökning mottages varmt!

Mvh Fredrik
Fredrik Lenngren
Norrköping

Laguna III 2,0 dCi
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Kan var kompressorn som är på väg att skära eller liknande. Det kan även vara "fläkt" remmen som låter under hög belastning. Be någon kolla som kan, kan bli dyrt annars.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
LENN
Posts: 44
Joined: 05 Jul 2006, 17:44
Location: Norrköping

Post by LENN »

Hmm... detta fenomen började komma straxt efter att vi gjorde kamremsbytet. Kan det var som så att serviceteknikern som gjorde bytet har varit på någon annan rem än kamremmen?

Mvh Fredrik
Fredrik Lenngren
Norrköping

Laguna III 2,0 dCi
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Ja, du måste ta bort båda remmarna när du ska byta.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
eray
Posts: 9
Joined: 05 Jul 2007, 08:49

Post by eray »

Hej!

Jag har råkat ut för exakt samma problem. Jag har en Renault Megane II 1,6 kombi -04. Bilen blev fem år gammal i februari. Då bytte jag kamrem och allt det förde med sig (vattenpump mm). Sedan har jag fått det här konstiga ljudet när AC'n är aktivierad.

Jag bytte från vinterdäck till sommardäck under påskhelgen. Efter det hördes naturligtvis det här ljudet ännu mer. Jag tittade lite närmare under motorhuven och upptäckte att Renault mekanikern hade missat att fixera rören som går från kompressorn till torpedväggen. Jag tänkte att det kanke var de som skramlade. Jag åkte genast tillbaka till verkstan och klagade hos mekanikern. Han fixerade rören som de skulle sitta och bad om ursäkt. Men ljudet försvann inte ändå.

Jag tänkte då att kylmediet kanke läckt ut när rören inte suttit fixerade på sin plats. Jag bad mekanikern att byta ut köldmediet. När han tömde sytemet fanns det 450 gram kylmedium (550 gram är vad man kan fylla på) . Det var alltså inget läckage.

Det skumma ljudet är kvar. Vad ska jag göra?

//Ola Nilsson, Göteborg
Renault Megane Touring 1,6 16v -04
588
Posts: 170
Joined: 07 Feb 2003, 08:07

Hej

Post by 588 »

Jag har ett liknande ljud på min Laguna -04 som ni beskriver, upplever att ljudet uppstår mest när det är runt 10 plusgrader ute och man därmed belastar kompressorn mindre? När det är runt 20-25 plusgrader ute uppstår inget ljud men däremot vid den lägre temperaturen. Ljudet låter lite vinande och stänger jag av ACC-anläggningen upphör ljudet.

/Roger
Roger Emericsson, Norrköping
LENN
Posts: 44
Joined: 05 Jul 2006, 17:44
Location: Norrköping

Post by LENN »

Intressant att se att fler ha samma/liknande problem. Jag har haft en känsla att det låter mer ju kallare det är. Ska försöka hålla koll på temperaturen fortsättningsvis. Idag hade jag motorn igång och så lyssnade jag runt motorn för att höra hur den lät. Satte sedan på Ac´n och försökte höra om det var någon skillnad på ljudet. Kan inte påstå att det var någon större skillnad i ljudet. Det gick dock att urskillja att ett nytt ljud som uppkom men det var så lågt att man borde inte kunna höra det inne i kupen. Forsättning följer...
Fredrik Lenngren
Norrköping

Laguna III 2,0 dCi
User avatar
turbomart
Posts: 153
Joined: 16 Feb 2008, 21:30
Location: Karlstad

Post by turbomart »

Jag har inte detta problem, så jag har lite svårt att relatera. Men, är det inte så att kylarfläkten startar när man startar AC:n? Jag känner att jag borde veta detta, har läst det nån gång. Har för mig att den startar och går på två olika varvtal. Lägre varvtal vid högre fordonshastighet. Och den kan väl låta lite annorlunda beroende på omgivande temp.
Martin Berg - Karlstad
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
LENN
Posts: 44
Joined: 05 Jul 2006, 17:44
Location: Norrköping

Post by LENN »

Idag har bilen varit på sommar Check-up och man har även försökt lokalisera oljudet. Enligt Renault är det kompressorn som låter illa och behöver bytas. Jag får betala 14000:- för bytet....
Fredrik Lenngren
Norrköping

Laguna III 2,0 dCi
bo johansson
Posts: 96
Joined: 19 Mar 2008, 21:17
Location: karlskrona

AC-försäkrinen kan täcka en hel del av kostnaden!

Post by bo johansson »

Kolla upp om du har en maskinförsäkring. Den finns normalt inom halvförsäkringen.Det finns en tidsgräns på 8 år och en milgräns på 10000 eller 12000 mil beroende på försäkringsbolag. Höga självrisker men rep-kostnaden är ju hög. Ac-en ingår alltid i maskinförsäkringen. Självrisken vid en repkostnad på 14 tkr torde bli ca 2-8 tkr allt beroende på hur långt bilen gått!
Bosse
Bo Johansson
LENN
Posts: 44
Joined: 05 Jul 2006, 17:44
Location: Norrköping

Post by LENN »

Jag hade tänkt kolla med försäkringsbolget, bilen är inte så gammal än.

Fick ett ungefärligt pris på 10000:- ifrån en annan verkstad idag. Det är kompressorn i sig kosta skjortan, arbetet är inte så farligt.
Fredrik Lenngren
Norrköping

Laguna III 2,0 dCi
john
Forumpolis
Posts: 1184
Joined: 13 Aug 2006, 21:41
Firstname: John
Surname: Ignell
Location: Enviken

Post by john »

Du kan ju kolla med nääs bilservice i sthlm med.
John Ignell Enviken
bo johansson
Posts: 96
Joined: 19 Mar 2008, 21:17
Location: karlskrona

Var inte dumsnål

Post by bo johansson »

Om du nu har en försäkring-gör bytet och översynen på en auktoriserad verkstad. Föräkringen täcker minst 75 % av merkostnaden Om det blir följdfel är det säkrast att ha gjort reperationen på en auktoriserad verkstad!
Dessutom kan de din bil bättre!
Bosse
Bo Johansson
LENN
Posts: 44
Joined: 05 Jul 2006, 17:44
Location: Norrköping

Post by LENN »

Har varit i kontakt med försäkringsbolaget och bilen uppfyller deras krav på ålder och miltal. Renault verkstaden ska skicka en kostnadskalkyl till försäkringsbolaget. Får hoppas att dom godkänner reparationen, tydligen fanns en liten chans att det inte går igenom. Det beror på den som utreder skadan...

Kan passa på att rekommendera Autofrance som återigen är billigast på reservdelar. Priset en kompressor därifrån är ung. halva mot vad Renault vill ha...
Fredrik Lenngren
Norrköping

Laguna III 2,0 dCi
LENN
Posts: 44
Joined: 05 Jul 2006, 17:44
Location: Norrköping

Post by LENN »

3000:- i självrisk och försäkringsbolaget tar resten!
Fredrik Lenngren
Norrköping

Laguna III 2,0 dCi
Post Reply