Hastighetsmätarproblem Megane 1.6 -99

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

mnorstrom
Posts: 10
Joined: 19 Nov 2006, 10:32

Hastighetsmätarproblem Megane 1.6 -99

Post by mnorstrom »

Tidigare har hastighetsmätaren vid ca 5 tillfällen inte fungerat efter start, dvs mätaren har inte rört sig alls vid bilrörelse framåt-bakåt. Efter avstängning och omstart har mätaren fungerat normalt igen.

Problemet är nu permanent. När jag slår på tändningen rör sig hastighetsmätaren sekundsnabbt ngn mm upp och ner, sedan är den helt död. Alla andra mätare fungerar helt OK. Jag har provat att rensa ut i kontrollboxen nära batteriet, det fanns en del skräp och mindre korrosion på blecken där. Tyvärr ingen hjälp av detta.

Det stämmer väl att systemet är elektroniskt på denna modell? Har inte hittat ngn vajer!
Om systemet nu är elektroniskt, sitter givaren vid växellådan eller är det en ABS-givare?
Ngn som vet ett enkelt sätt att inspektera hastighetsmätaren (visarenheten) från insidan utan att montera bort hela frontkonsolen? Jag misstänker i första hand ett lokalt problem med hastighetsmätaren (eftersom den faktiskt rör sig lite grann vid start och problemet delvis funnits förut).
Andra tips?

MVH
M Norstrom, Gbg
mnorstrom
Posts: 10
Joined: 19 Nov 2006, 10:32

Tips för self-test

Post by mnorstrom »

Tilläggs info till ovan:
Färddatorn har koll på bensinåtgång men inget för övrigt. Antar att detta beror på avsaknad av datavärde för tillryggalagd vägsträcka (hastighet via puls från ABS-givare x tid från start).
Kollat i lite handböcker. Self-test av instrumentpanelen gör man (om färddator finns) genom att trycka in och i minst 5 s hålla inne knappen på högra färdriktningsvisaren innan man slår på tändningen (ej motorstart). Har kört detta och hastighetsvisaren rör sig, alltså inget fel på mekaniken här. Får felmeddelande "H" vilket innebär ngn krångel med oljedisplayen, men detta bör vara förbikopplat på min modell då jag inte ens har ngt sådan instrument i panelen. Därav detta "felaktiga" felmeddelande. Har också kollat olika kopplingsscheman och det verkar som om impulsen från ABS-kontrollenheten (dit signal från de fyra ABS-givarna går) går in i instrumentpanelboxen till pin 23 via grå kabel. Detta tycks också stämma med info jag hittat på Club Renault Coupe:s sida i UK.

Hur kan jag på bästa sätt kolla att hastighetsimpulsen från ABS-systemet når instrumentpanelboxen? Räcker en multimätare?

MVH
M Norstrom, Gbg
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Har haft exakt samma problem :!:
Det finns ett kontsktstycke bakom batteriet som sitter trångt uppe i hörnet mot innerskärmen rakt i vattendroppet. Där skarvas en mängd tunna styva kablar bl.a. till hastighetsmätaren.
Det var massor av oxid och smuts och en del kablar gick av bara men petade. Rengöring och skarvning med vid sidan om har fungerat i två år nu!
Håkan Kjellin, Storå
mnorstrom
Posts: 10
Joined: 19 Nov 2006, 10:32

Post by mnorstrom »

Tack för tipset. Jag öppnade den svarta boxen uppe i hörnet ovanför batteriet. I denna fanns ett par säkringar samt en vit kopplingsdosa (som en stor sockerbit nästan) med en massa kablage. Var det i den vita dosen ditt problem fanns? Vet du var ABS-kontrollenheten sitter. Behöver hitta en lämplig mätpunkt!

MVH
M Norstrom, Gbg
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Precis den "vita" kopplingsgrejen var det! Signalen till hastighetsmätaren kommer på den kabel som jag tror var orange? ABS-enheten sitter väl i en låda till vänster om motorn (jag har en diesel).
Håkan Kjellin, Storå
mnorstrom
Posts: 10
Joined: 19 Nov 2006, 10:32

Lösningen på problemet

Post by mnorstrom »

Self-test på instrumentpanelen visar mekaniskt fungerande hastighetsvisare. Konklusion: Insignal för hastighet når inte hastighetsvisaren.
När tändningen slås på visas korrekt ABS-symbolen kortvarigt och vid bromsning fungerar ABS:en. Konklusion: Mer sannolikt problem med hastighetssignalkabeln än ABS-givare, ABS-kontrollenhet eller jord.
Åtgärd: Ny djupdykning in i omkopplingsboxen i motorrummet upp i hörnet mot passagerarsidan. Plockar denna gång bort en vit kontakt med 7 in- och utgående kablar. Finner att en grå kabel i den undre kontaktdelen har lossnat. Fullt med kopparärg i alla kontakthål fö. Lyfter enkelt bort övre delen av instrumentpanelen och når visarenheten. I denna två ingående kontakter. Mha kopplingsschema identifieras hastighetskabeln som gående till pin 23 på den större av de två kontakterna. Med mulitmeter verifieras att den i kopplingsboxen trasiga grå kabeln just går till pin 23 i kontakten på visarenheten. Lossar den grå kabeln från intakta vita kontaktdelen och kopplar ihop ändarna mha isloeringstejp. Hastighetsmätaren fungerar nu som vanligt. Kommer på sikt behöva byta hela den vita kontakten.

Tack alla för god hjälp i detta ärende.
M Norstrom, Gbg
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Bra att det löste sig!
Elsystemet i moderna Renault liknar "Lucas" i en gammal Hillman...
Håkan Kjellin, Storå
nicolaju98
Posts: 2
Joined: 17 Apr 2009, 10:33
Location: MORA

Hastighetsmätarkrångel.

Post by nicolaju98 »

Hade stor hjälp av denna tråd. Drabbades av precis samma problem och hade nog aldrig löst det utan denna tråd, den grå kabeln i det vita kontaktstycket verkar vara en akilleshäl på dom här modellerna. :x

Ps. Den lokala Volvo/Renault verkstaden med 35 års erfarenhet hade ingen aning om vart problemet kunde ligga. Och när jag, efter att ha fixat det, berättade för dem vad felet var så gapade dom bara. :wink:
User avatar
eeyore
Posts: 142
Joined: 06 May 2007, 19:20
Location: Göteborg

Post by eeyore »

Tja, det är bara att bocka och buga för alla er som bidrar med problem och dess lösningar i dessa (och liknande) forum. Bättre kunskapskälla hittar man nog inte!
Anders Gyll : Göteborg
Morfeldt
Posts: 17
Joined: 28 Aug 2007, 15:18
Location: Stockholm

Post by Morfeldt »

Hej alla,

Jag har samma problem som ovanstående författare. Men den vita kopplingsdosan som beskrivs är inte kopplad till något..

Var kan det vara då som glappar?
Alla andra mätare på instrumentpanelen fungerar!

Är det någon som kan hjälpa mig?

Bilen är en Renault Megane -96. Den har ingen färddator utan en vanlig hastighetsmätare bara, som är elektriskt styrd. Den har dessutom inte ABS.
Johannes Morfeldt
Stockholm

Renault Megane 1,6 -96
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Impulsgivaren i växellådan alternativt glappis i kablaget.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Morfeldt
Posts: 17
Joined: 28 Aug 2007, 15:18
Location: Stockholm

Post by Morfeldt »

Var hittar man impulsgivaren på växellådan?
Johannes Morfeldt
Stockholm

Renault Megane 1,6 -96
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Diffhuset
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Morfeldt
Posts: 17
Joined: 28 Aug 2007, 15:18
Location: Stockholm

Re: Hastighetsmätarproblem Megane 1.6 -99

Post by Morfeldt »

Ska försöka ta tag i och byta den där givaren nu.. Jag har hittat den och införskaffat en ny, men hur sjutton får jag loss den?
Jag förstår att det sitter som små spärrar så att den ska fastna. Jag lyckas att snurra den runt, men det är omöjligt att dra den uppåt..
Några tips?
Johannes Morfeldt
Stockholm

Renault Megane 1,6 -96
Morfeldt
Posts: 17
Joined: 28 Aug 2007, 15:18
Location: Stockholm

Re: Hastighetsmätarproblem Megane 1.6 -99

Post by Morfeldt »

Jag har lyckats få loss den, men jag vet inte om jag har satt dit den nya ordentligt. Den fungerar, men det går inte trycka ned den längre än att den översta O-ringen ligger strax över hålet. Går det att köra med den så?
Hur sjutton ska jag annars få ned den ordentligt?
Johannes Morfeldt
Stockholm

Renault Megane 1,6 -96
Post Reply