Vilken tändspole ska jag köpa?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
jimel
Posts: 103
Joined: 25 Nov 2007, 19:36
Location: Strängnäs

Vilken tändspole ska jag köpa?

Post by jimel »

Bilen började hacka och var orkeslös imorse, har sökt mig till att det borde vara en tändspole som gett upp, dock gick den bra ibland men det kanske är spole ändå?
Kollade på autoexperten vad en sådan kostade och då fanns det ju såklart tre olika modeller, en för cyl 1-4, en för 2-3 och en som verkade vara för alla 4.

Såå frågan är sitter det två eller en på min Clio? modell i signaturen.
Om det är två hur kollar man lättast vilken som är trasig? känns ju tråkigt att köpa fel för så billiga var dom ju inte :)

MVH / Jimmie
Jimmie Lovenborn, Strängnäs
Rattar en Clio 1,4 -01 super sport [smilie=eclipsee_steering.gif]
man
Posts: 35
Joined: 05 Oct 2008, 16:48
Location: Björnhuvud No Sthlm Sverige

Re: Vilken tändspole ska jag köpa?

Post by man »

jimel wrote:Bilen började hacka och var orkeslös imorse, har sökt mig till att det borde vara en tändspole som gett upp, dock gick den bra ibland men det kanske är spole ändå?
Kollade på autoexperten vad en sådan kostade och då fanns det ju såklart tre olika modeller, en för cyl 1-4, en för 2-3 och en som verkade vara för alla 4.

Såå frågan är sitter det två eller en på min Clio? modell i signaturen.
Om det är två hur kollar man lättast vilken som är trasig? känns ju tråkigt att köpa fel för så billiga var dom ju inte :)

MVH / Jimmie
Autofrance måste vara billigast ( 042 201620), om den ena spolen är dålig så går säkert den andra snart , byt båda !
Michael Andersson
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Vilken tändspole ska jag köpa?

Post by Dennis »

jimel wrote:
Såå frågan är sitter det två eller en på min Clio? modell i signaturen.
Om det är två hur kollar man lättast vilken som är trasig? känns ju tråkigt att köpa fel för så billiga var dom ju inte :)

MVH / Jimmie
Köp alla nya hos Autofrance så slipper du få olika tändspänning och andra problem.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
jimel
Posts: 103
Joined: 25 Nov 2007, 19:36
Location: Strängnäs

Re: Vilken tändspole ska jag köpa?

Post by jimel »

Ok så det är två jag ska ha alltså, får se vad han tar för dom
Jimmie Lovenborn, Strängnäs
Rattar en Clio 1,4 -01 super sport [smilie=eclipsee_steering.gif]
martenb
Posts: 49
Joined: 28 May 2008, 16:52
Location: Stockholm

Re: Vilken tändspole ska jag köpa?

Post by martenb »

Så man ska inte ha olika fabrikat på dem? Det borde vara många som har det eftersom de byts ofta och säkert på olika verkstäder. Hur är kvaliten på mekonomens för 399 kr? Någon skrev att Valeo och Sagem hade dålig kvalitet.

Autofrance säljer inte dessa tändspolar. Ringde nyss och frågade. Han rek. att köpa dem hos Citroen eller Peugeot. Citroen säljer av märket Delphi. Är det nya leverantören som även Renault har? De kostar 460 kr hos Citroen. 560 kr hos Peugeot, Delphi även där.
Kan man vara säker på att de passar Laguna II v6, även med nya leverantören?
Mårten Bäck
Laguna V6 sedan. 2002.
Ägd sedan 7800 mil. Nu 9800 mil. Bytt kamrem, 1 tändspole, smörjt elhissar, bussningar bak, länkarm, styrled.
Post Reply