Renault Laguna 02 1,8 automatisk växelåda programvara

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
heddan
Posts: 36
Joined: 13 Oct 2007, 17:02
Location: kristinehamn

Renault Laguna 02 1,8 automatisk växelåda programvara

Post by heddan »

hej
Jag har en laguna 02 1,8 med automat 4 steg
min fråga är finns det någon uppgradering på
lådan till rimligt pris för nu när jag kör så är den seg
på att växla och varvar väldigt mycket vid 90 typ 3000
inte så där vidare bränslesnålt direkt, tacksam för svar.
Anders Björk
Kristinehamn
Anders Björk
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Renault Laguna 02 1,8 automatisk växelåda programvara

Post by Stymie »

Enligt Renaultmekanikerna på Upplands Motor finns ingen möjlighet att uppgradera med ny mjukvara i den låda jag har (Proactive i en Laguna II -07). Om infon går att lita på vet jag inte. Dock kunde de nollställa minnet i den så att jag kunde träna upp den lite så att den växlar tidigare.

Vid körning i 90 har du högsta utväxlingen och då behöver man byta delar i lådan för att ändra denna. Så det är nog kört tyvärr om man vill ändra utväxling.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
bo johansson
Posts: 96
Joined: 19 Mar 2008, 21:17
Location: karlskrona

Re: Renault Laguna 02 1,8 automatisk växelåda programvara

Post by bo johansson »

Som sidoinformation kan jag nämna att den automatlåda som bl finns på turbomodeller och v6 har vid 3000 varv en hastighet på 155 km. Detta utväxlingsförhållande gäller v6!. Med andra ord utväxlad som en diesel men med den stora skillnade att motorn har sin högsta effekt vid 6000 varv.Iövrigt växlar denna låda oerhört mjukt. Det enda som kan irritera ä när man anväder kick-off. Kör man i 70 km växlar den ner till 2an från 5an. Efter omkörningen tar det då cirka en minut innan den hunnit gå från 2 till 3 till 4 till 5. Då är det dra att kunna dra i den "manuella handtaget".
Vid kick off måste man upp till 175 för att 4an ska gå i och på 4an måste upp till 230 innan 5an går i. Det är inte så ofta man kan motorns maximala effekt fullt ut!!
Vridmomentet är bra redan från 1400 varv så i praktken kör man om på 5an.
Det kanske blev för stor avvikelse från ämnet men de kanske kan intressera någon!?
Bo J

Slutsats välj inte bort v6 207 hk (från år 2001 som alltid har automatlåda) om du älskar bilkörning med tonvikt på glidarkörning med fantastisk bekvämlighet. Har kört 9000 mil och det är fortfarande lika roligt att köra!
Bo Johansson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renault Laguna 02 1,8 automatisk växelåda programvara

Post by Tony »

kickoff var ett festligt uttryck för kickdown
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
bo johansson
Posts: 96
Joined: 19 Mar 2008, 21:17
Location: karlskrona

Re: Renault Laguna 02 1,8 automatisk växelåda programvara

Post by bo johansson »

Begreppet Kick-off var jag helt omedveten när jag skrev det,Tony. Du har rätt det låter inte helt fel nu när jag läser det t o m riktigt bra! Ibland kanske det omedvetna är undermevetet! Nu blir det alltför filosofiskt för detta forum!

Ursäkta utvidgningen- den visar att det är undantagen som bekräftar regel!!
Bosse J
Bo Johansson
Post Reply