airbag lampa - bilbarnstol i framsätet

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Kaymanian
Posts: 8
Joined: 18 Aug 2007, 12:54
Location: Västra Bötaland

airbag lampa - bilbarnstol i framsätet

Post by Kaymanian »

Hej.
Jag har en Megane II , touring 2005. Airbag lampan lyser (+service)men det går att stänga av airbag på passengersidan. Jag ska ha bilbarnstol där. Går det att lita på att det verkligen funkar....eftersom lampan lyser. (betyder det inte att det finns ett glap i systemet)

vill notera att innan servicen (augusti 09) lyste lampan och killen hittade några fel (seat belt bland annat)...men denna switch på passengersidan stängde av automatisk. men nu lyser lampan och airbag swithcen är går att sätta på on eller off.
Konnie Thomson
User avatar
Birdman
Posts: 94
Joined: 11 Dec 2005, 03:39
Location: Umeå

Re: airbag lampa - bilbarnstol i framsätet

Post by Birdman »

Jag har en Megane touring 2006 och har samma problem.

Och orsaken för mig är "seat belt" så det är glappt i kabel härvan under stolen.

För mig så försvinner airbig+service lampan om jag för stolen fram och tillbaka en stund...
och då lyser lampan för avstängd passagserar airbag avstängd igen,
har för mig att "seatbelt varningen tar över det andra larmet, men funktionen avstängd airbag är kvar.

Innan vi valde att ha barnen i framsättet så frågade vi både säljaren, och verkstaden om man verkligen kan lita på att airbagen är avstängd då man vrider på vredet, och det skulle man göra utan problem.

Har hört att på många bil firmor olika (märken) så kopplar dom endast ur elektroniken på airbagen, om man inte har något vred och vill ha barnen i framsätet.
För man måste tydligen ha viss behörighet för att få ta ut en airbag.
Lars Swahn - Norrland

20 miljoner mygg kan inte ha fel, NORRLAND RULES
Post Reply