Renault Megane -01 Fläktremsproblem

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

lorebf
Posts: 18
Joined: 20 Apr 2010, 13:25
Location: Kiruna

Renault Megane -01 Fläktremsproblem

Post by lorebf »

Jag har en Renault Megane -01 16V 1.6.
Genetatorn skar och detta ledde till att generatorremmen trasades sönder.

Då kan den ha gått in i kamremmen med motorhaveri som följd..

Nu till min fråga..

Vart får jag tag på nya ventiler och en ny rem?
Hur vet jag om det är ventilerna som är krökta?

Hur mycket kostar nya ventiler och en kamrem?

Är det ett vanligt fel att generatorremmen så att säga drar med sig kamremmen i fallet?

Är det "lätt" att byta kamrem och ventiler, eller är det lättare o byta hela motorn?
Björn Ferm
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Re: Renault Megane -01 Fläktremsproblem

Post by figgesoft »

har du verifierat om kamremmen ens klarat sig innan du börjar tänka i dessa banorna?
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
lorebf
Posts: 18
Joined: 20 Apr 2010, 13:25
Location: Kiruna

Re: Renault Megane -01 Fläktremsproblem

Post by lorebf »

Problemet är att man inte kan se kamremmen...

Har ni nåt bra tips på hur man kan se om den ser bra ut?

Den "puffar" när jag försöker starta den... precis som att när den försöker tända på nån av cylindrarna så läcker det ut nånstans...
Björn Ferm
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Re: Renault Megane -01 Fläktremsproblem

Post by figgesoft »

Du kan prova att köra komp-prov för o se om nån ventil är sallad.

Om kåpan är hel och generatorremmen inte låg intrasslad där så borde det vara okej?

För att inspektera så kan du lossa kamremskåpan från hjulhuset på bilen.
Sedan kollar du så markering upp på kammarna stämmer med markering upp på vevstaken = ö.d.

Här finns en kille som fixat efter trasig kamrem:
http://crs-forum.16v.se/viewtopic.php?f=31&t=10640
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
lorebf
Posts: 18
Joined: 20 Apr 2010, 13:25
Location: Kiruna

Re: Renault Megane -01 Fläktremsproblem

Post by lorebf »

Vi har grejjat lite med bilen idag, och ska köra komp-prov imorgon då de skruvarna som håller fast tändhattarna satt för hårt... sprejjade på lite 5-56 på allt.

Det ser faktiskt inte ut som att nån tråd gått in i kamremmen...
Jag hoppas iaf att kompet är bra... motorn lät ändå bra när vi drog runt den.

Sitter bränslepumpen på samma rem som generatorn? isf kan det ju vara förklaringen till att bilen dog när remmen fastnade..

Vi såg även varför generatorn "skar"
Själva hjulet som remmen sitter på hade gått sönder och börjat vandra inåt generatorn och sedan kilats fast i generatorn.
Generatorn är nog OK, men ska ändå byta ut den till en renoverad.
Björn Ferm
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renault Megane -01 Fläktremsproblem

Post by Tony »

lorebf wrote:Vi har grejjat lite med bilen idag, och ska köra komp-prov imorgon då de skruvarna som håller fast tändhattarna satt för hårt... sprejjade på lite 5-56 på allt.

Det ser faktiskt inte ut som att nån tråd gått in i kamremmen...
Jag hoppas iaf att kompet är bra... motorn lät ändå bra när vi drog runt den.

Sitter bränslepumpen på samma rem som generatorn? isf kan det ju vara förklaringen till att bilen dog när remmen fastnade..

Vi såg även varför generatorn "skar"
Själva hjulet som remmen sitter på hade gått sönder och börjat vandra inåt generatorn och sedan kilats fast i generatorn.
Generatorn är nog OK, men ska ändå byta ut den till en renoverad.
bränslepumpen är elektrisk
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
lorebf
Posts: 18
Joined: 20 Apr 2010, 13:25
Location: Kiruna

Re: Renault Megane -01 Fläktremsproblem

Post by lorebf »

Tony wrote:
lorebf wrote:Vi har grejjat lite med bilen idag, och ska köra komp-prov imorgon då de skruvarna som håller fast tändhattarna satt för hårt... sprejjade på lite 5-56 på allt.

Det ser faktiskt inte ut som att nån tråd gått in i kamremmen...
Jag hoppas iaf att kompet är bra... motorn lät ändå bra när vi drog runt den.

Sitter bränslepumpen på samma rem som generatorn? isf kan det ju vara förklaringen till att bilen dog när remmen fastnade..

Vi såg även varför generatorn "skar"
Själva hjulet som remmen sitter på hade gått sönder och börjat vandra inåt generatorn och sedan kilats fast i generatorn.
Generatorn är nog OK, men ska ändå byta ut den till en renoverad.
bränslepumpen är elektrisk
Jo... fick reda på det av mekanikern på mekonomen...
Jag får hoppas på att den (som han sade) bara kuggat över en eller två kuggar i kamremmen, och då förmodligen bara missar i tändningen och att ventilerna inte blivit krökta...

(jag förstår ärligt talat inte varför alla bilar inte kör med kamkedja)
Björn Ferm
lorebf
Posts: 18
Joined: 20 Apr 2010, 13:25
Location: Kiruna

Re: Renault Megane -01 Fläktremsproblem

Post by lorebf »

Nu har vi testat... 0 komp i samtliga cylindrar....

Nån som vill köpa en jättefin renault?
Björn Ferm
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renault Megane -01 Fläktremsproblem

Post by Tony »

lorebf wrote:Nu har vi testat... 0 komp i samtliga cylindrar....

Nån som vill köpa en jättefin renault?
är kamremmen hel?? annars lär den ju inte bygga upp något komp oavsett hur många ventiler som är hela om dom står i fel läge
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
lorebf
Posts: 18
Joined: 20 Apr 2010, 13:25
Location: Kiruna

Re: Renault Megane -01 Fläktremsproblem

Post by lorebf »

Tony wrote:
lorebf wrote:Nu har vi testat... 0 komp i samtliga cylindrar....

Nån som vill köpa en jättefin renault?
är kamremmen hel?? annars lär den ju inte bygga upp något komp oavsett hur många ventiler som är hela om dom står i fel läge
Tanken slog oss när vi stod där ute att det kunde vara så... men hur ser man det?.. det går ju inte o se kamremmen om man inte lyfter hela motorn?

Ska ju ha en jäkla tur om ingen ventil blivit krökt om kamremmen gått av väl?

Det är trots allt ändå dags o byta kamremmen..... det är fem år sen sist, och vad de säger så är det 12000mil eller fem år...
Björn Ferm
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renault Megane -01 Fläktremsproblem

Post by Tony »

lorebf wrote:
Tony wrote:
lorebf wrote:Nu har vi testat... 0 komp i samtliga cylindrar....

Nån som vill köpa en jättefin renault?
är kamremmen hel?? annars lär den ju inte bygga upp något komp oavsett hur många ventiler som är hela om dom står i fel läge
Tanken slog oss när vi stod där ute att det kunde vara så... men hur ser man det?.. det går ju inte o se kamremmen om man inte lyfter hela motorn?

Ska ju ha en jäkla tur om ingen ventil blivit krökt om kamremmen gått av väl?

Det är trots allt ändå dags o byta kamremmen..... det är fem år sen sist, och vad de säger så är det 12000mil eller fem år...
kåpor i vägen lättast är nog den längst ner i hjulhuset..om du tar bort innerskärmen :)
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
lorebf
Posts: 18
Joined: 20 Apr 2010, 13:25
Location: Kiruna

Re: Renault Megane -01 Fläktremsproblem

Post by lorebf »

16-18000kr för o renovera motorn (ventilerna+kamremsbyte) (som enligt han jag snackade med nu) mest troligt blivit krökta allihop...
bilens värde 25000kr hos handlare... vilket betyder att en verkstad inte får repa den, då repkostnaden överstiger över halva bilens värde...

Det är lika bra jag köper en billig bil o ha till jobbet, så får denna bli ett sommarprojekt...

Vart får jag tag på billig verkstadshandbok? och vem ska jag spöa för att de använder rem och inte kedja? (har fortfarande inte fått nåt tillfredsställande svar på varför man inte använder kedja annat än att kostnaden vid tillverkning av bilen så är remmen billigare)

Verkar bara vara riktiga bilar som har kedja (Saab och Pontiac)
Last edited by lorebf on 23 Apr 2010, 11:39, edited 1 time in total.
Björn Ferm
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Re: Renault Megane -01 Fläktremsproblem

Post by figgesoft »

du har inte funderat på att köpa en topp eller komplett motor från skroten?

www.laga.se
www.fbt.se

:)
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Renault Megane -01 Fläktremsproblem

Post by Joakim16v »

lorebf wrote: Verkar bara vara riktiga bilar som har kedja (Saab och Pontiac)
Renault Twingo t.ex :roll: :wink:
eller alla andra med C-motorn, typ Renault 5 Turbo
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
lorebf
Posts: 18
Joined: 20 Apr 2010, 13:25
Location: Kiruna

Re: Renault Megane -01 Fläktremsproblem

Post by lorebf »

figgesoft wrote:du har inte funderat på att köpa en topp eller komplett motor från skroten?

http://www.laga.se
http://www.fbt.se

:)
Vad kan jag egentligen stoppa i bilen för motor?

När jag söker på mitt regnr, så får jag fram både den jag har (1,6 16V)
Men oxå 1,4 och insprutning...

Det är väl bara 1,6 16V motorn som passar? eller kan jag konvertera till diesel oxå? :)
Björn Ferm
Post Reply