ACC Megane -07

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
588
Posts: 170
Joined: 07 Feb 2003, 08:07

ACC Megane -07

Post by 588 »

Hej

En liten undran nu när värmen kommit, på min bil med ACC när AC lyser i displayen innebär inte det att kompressorn skall vara dragen då? Idag ca 16 grader ute och jag ställde ner på max kyla i kupén 15 grader så gick aldrig kompressorn igång? blev aldrig kallt på sugledningen, iofs inte mycket värmelast. Kondensorfläkten startade aldrig, körde väl ett par minuter men ingen reaktion. Tryck i systemet finns så ingen läcka. Vad kan det vara eller var det så pass kallt i kupén iaf att den klarar enbart med uteluften? På mina lagunor som jag haft med ACC tycker jag att de dragit igång kompressorn vid utetemperaturer liknande idag. På vår megane 1 trycker jag in ac-knappen och kondensorfläkten drar igång. Tacksam för någon idé.

/Roger
Roger Emericsson, Norrköping
RTBTEK
Posts: 101
Joined: 26 Feb 2010, 23:20
Location: Lkpg

Re: ACC Megane -07

Post by RTBTEK »

Kan vara kontaktstycket på kompressorn som är glappt eller bränt. Ganska vanligt på Megane typ -06 och framåt. Renault har en kampanj på detta. Ibland räcker det med ny kontakt men ibland så låser sig kompressorn och då får man byta den.
Jonas
588
Posts: 170
Joined: 07 Feb 2003, 08:07

Re: ACC Megane -07

Post by 588 »

Ok

Tack för infon, då kan det ju vara något sådant, får kolla upp det.

/Roger
Roger Emericsson, Norrköping
oakhammer
Posts: 47
Joined: 07 May 2009, 13:35
Location: Eskilstuna

Re: ACC Megane -07

Post by oakhammer »

Tredje året i rad som min ACC inte startar på en Megane 2006. Första året tog de loss och fixade med kabeln till kompressorn.
Förra året så bytte de en kabelmatta.
Och nu går den inte igång igen....jippi........
Skall ringe Bilia och se om de fortfarande har kampanj på detta.
Pär Ekhamre
ior69
Posts: 123
Joined: 24 Nov 2007, 09:35
Location: Värnamo

Re: ACC Megane -07

Post by ior69 »

Hej! Kan även vara magnetkopplingen på ac kompressorn som strular.
Mats Fredriksson Ort Värnamo
Renault Cotech
Renault Laguna II 2,0T -03
Renault Twingo -98
oakhammer
Posts: 47
Joined: 07 May 2009, 13:35
Location: Eskilstuna

Re: ACC Megane -07

Post by oakhammer »

Hämtade bilen igår och det var kompressorn som kärvat ihop. De fick igång den igen. Men Renault ger mig en ny på "GoodWill". Min bil är en megane 1.6 -06 med 5000mil på mätaren. Nu hoppas man att den skall funka mer än ett år. Det har den inte gjort hittils.
Nästa bil blir lätt en KIA Ceed, samma klass som renault, men med 7års nybils garanti...oslagbart!!!!
Pär Ekhamre
User avatar
eeyore
Posts: 142
Joined: 06 May 2007, 19:20
Location: Göteborg

Re: ACC Megane -07

Post by eeyore »

Jo, det är sant i marknadsföringen men synar du den garantin på 7 år så ser du snabbt att det inte är riktigt så bra som man vill få det att låta. Till att börja med så är det 7 år ELLER 15000 mil (alternativt 3 år med obegränsad körsträcka). Sen ser man snabbt att vagnskadegarantin bara är 3 år. Det vill nog till att man tar reda på väldigt noga vad som verkligen ingår i denna "nybilsgaranti" innan man går på marknadsföringen.
Ceed är säkert en mycket bra bil och jag har själv funderat på en(som det är just för dagen så har jag MYCKET lite till övers för Franska bilar...), men lyssna inte för mkt på marknadsföringen... det som låter för bra för att vara sant är antagligen just det.
Anders Gyll : Göteborg
Urtilbal
Posts: 1
Joined: 24 May 2010, 11:53
Location: Bollnäs

Re: ACC Megane -07

Post by Urtilbal »

Samma problem med min -06 1,9dCi. ACc går inte igång efter vintern 2 året i rad. Förra året byttes kontaktstycket på en kampanj och sedan fungerade den hela sommaren. Nu är det samma problem igen. Förklaringen är att något i pumpen kärvar efter en vinter och styrsystemet stänger av ACC för att skydda motorn mot remhaveri (om pumpen har tvärstopp) Nu kommer Renault att byta till ett nytt fabrikat av pump och samtdigt programmera om styrenheten så att inte samma skall hända igen. Bra reklam att erkänna ett sådant fel och stå för kostnaderna på en så pass gammal bil. :)
Bertil Persson
User avatar
eeyore
Posts: 142
Joined: 06 May 2007, 19:20
Location: Göteborg

Re: ACC Megane -07

Post by eeyore »

Urtilbal wrote:Förklaringen är att något i pumpen kärvar efter en vinter och styrsystemet stänger av ACC för att skydda motorn mot remhaveri (om pumpen har tvärstopp)
Intressant...
--> Någon som vet hur man väcker ACn till liv igen om denna säkerhetsfunktion slagit till? Måste skiten in till verkstad för att få lite kärlek via diagnosverktyg, eller görs ett nytt "uppstarts-test" av kompressorn vid varje ny kör-cykel? Något man kan göra själv?

Min AC funkar såklart inte efter vintern. (jag börjar lessna nu... -04 är inte en så gammal bil, men ändå samma visa år efter år. Grejorna borde väl hålla bättre?)

Av annan anledning var jag p verkstan och läste felkoder nyligen och fick beskedet att "det sitter en felkod på ACn". Killen hade bråttom, men han mumlade något om "överbelastning" och "kan hända vid start av systemet".
Anders Gyll : Göteborg
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: ACC Megane -07

Post by Stymie »

ACn ska vara igång året runt, eller åtminstone ett par gånger per månad. Det handlar inte om att den ska kyla ner, utan att den ska få nödvändig smörjning. I köldmediet finns även smörjolja för kompressorn och packningar. Om den står för länge så blir antagligen packningarna otäta med läckage som följd eller så torkar de fast i axeln.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
eeyore
Posts: 142
Joined: 06 May 2007, 19:20
Location: Göteborg

Re: ACC Megane -07

Post by eeyore »

Det är säkert sant. Men eftersom ACn (åtminstone om man får lita på indikeringen i displayen) går igång i tid och otid även på vintern så borde den inte stå helt stilla långa tidsperioder. I allra minsta fall så indikeras AC aktiv så fort man slår på defrost-funktionen, och den används ju ganska flitigt på höst/vinter/vår.
Anders Gyll : Göteborg
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: ACC Megane -07

Post by Dennis »

Vissa väljer att ställa ac'n i forserat off läge vintertid i tron om att det ska spara någon krona på bensinkontot, men man får betala det mångfallt på ac kontot i stället. Lika dant med ecodriving och bromsar :!: :!: Men det är bra för oss verkstäder :P :lol:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply