Symbol & tjuvluft

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Briggen
Posts: 4
Joined: 08 May 2010, 11:47
Location: Sura

Symbol & tjuvluft

Post by Briggen »

Hej!

Fråga 1: Morsan har en Renault Megane -97, varpå en lampa på instrumentpanelen tänds ibland. Den ser ut som en fyrkant med en sinusvåg i. Vad betyder denna symbolen? Den sitter långt åt höger.

Fråga 2: Jo det är så att hennes bil har börjat gå väldigt och då menar jag VÄLDIGT ryckigt! När du startar bilen och är kall och gasar till lite (varvar upp till 2-3k/rpm) därefter släpper gasen så dör nästan motorn, lamporna är påväg att slocka sen går motorn upp till normal tomgångsvarvtal igen. Och när du är ute och kör och ligger på 3an och har halv gas så kan den börja rycka och hacka som bara den precis som om det inte fanns några motorkuddar under motorn. Var även ut idag och lyssnade lite och hörde ett väldans pys mellan motorn och luftboxen någonstans. Fast jag provade med startgas och den varken dog eller varvade så den verkar inte få tjuvluft där i alla fall. Det låter mer som att det kommer längre nerifrån.

Tyckte även att det luktade väldigt mycket avgaser i motorrummet i vintras när jag startade den.
Tändkablar och tändstift är checkade, motoroljan är dock väldigt svart (inte bytt på 3 år). Luftfiltret är nytt också.

Vad kan vara fel?

Mvh
Kurt Arne
User avatar
eeyore
Posts: 142
Joined: 06 May 2007, 19:20
Location: Göteborg

Re: Symbol & tjuvluft

Post by eeyore »

Låter precis som det min förra Megane (-97a) pysslade med för några år sedan. Jag ägde den inte själv då, men verkstan fixade den och hävdade att det var någon "vakuum-slang" som spruckit. Jag har inga fler detaljer, men det var ett enkelt fel att laga tydligen.
Anders Gyll : Göteborg
Briggen
Posts: 4
Joined: 08 May 2010, 11:47
Location: Sura

Re: Symbol & tjuvluft

Post by Briggen »

Aha okej, ska kolla upp det.
Vad skulle det annars kunna vara?

Och vad betyder den där symbolen som jag pratade om?Dvs en fyrkant med en kantig våg i. Har nämligen inte en handbok tillgänglig.

Mvh
Kurt Arne
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Symbol & tjuvluft

Post by Joakim16v »

Symbolen betyder motorfel.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Briggen
Posts: 4
Joined: 08 May 2010, 11:47
Location: Sura

Re: Symbol & tjuvluft

Post by Briggen »

Okej, tack för svaren! :)
Kurt Arne
User avatar
eeyore
Posts: 142
Joined: 06 May 2007, 19:20
Location: Göteborg

Re: Symbol & tjuvluft

Post by eeyore »

Den Megane-97 jag talade om påvisade senare ett påtagligt pysande och avgaslukt i motorrummet. Det visade sig då vara kopplingen mellan grenrör och avgassytem som glappat upp och det pös friskt där. (dessutom var grenröret sprucket och det pös lite där med.)
Detta hade inte något med den dåliga motorgången att göra, men det skulle eventuellt kunna förklara det pys du hör och avgaserna i motorrummet?
Anders Gyll : Göteborg
Briggen
Posts: 4
Joined: 08 May 2010, 11:47
Location: Sura

Re: Symbol & tjuvluft

Post by Briggen »

eeyore wrote:Låter precis som det min förra Megane (-97a) pysslade med för några år sedan. Jag ägde den inte själv då, men verkstan fixade den och hävdade att det var någon "vakuum-slang" som spruckit. Jag har inga fler detaljer, men det var ett enkelt fel att laga tydligen.

Det var även så i mitt fall. Det är en vakuumslang som går från insuget till en givare som sitter monterad i chassit. Närmast givaren så fanns det en liten metallskena som slangen hade nött mot vilket hade lett till att slangen gått delvis sönder.

Tog bilen upp till OKQ8, köpte en ny 7mm slang för 50kr och bytte, därefter fungerade bilen klockrent! :)


Nu har jag dock dödat Renaulten. Kom körandes igårkväll från en polare och 1km hemifrån så hördes ett poffljud precis som om en rem eller en packning gick av/brast. Motorn snurrade på 10-20m till sen dog den och alla lampor tändes. Därefter var den omöjlig att starta och ljudet på startmotorn var väldigt annorlunda så efter denna händelse drog jag slutsatsen att kamremmen har gått av.

Förmodligen har ventilerna och kolvarna åkt ihop efter denna händelse då jag dragit runt motorn. Men med tanke på att bilen var värd så pass lite så var det inte i hela världen att remmen brast, den hade ändå aldrig gått igenom besiktningen nu i vår.

Så efter bilens död så kan jag berätta lite som jag upplevt med bilen innan dess/till dess död.

* Värmepaketet är åt helvete. Det böt hon när hon köpte bilen, 1 år senare fungerar inte värmen i kupén och värmepaketet har återigen gått sönder. Förmodligen därför som bilen inte får nån kylning heller emellanåt (mätaren går nästan upp till 100-120c för att sedan sjunka ner till botten på mätaren).

* Fläkten slutade fungera nu mot slutet, den snurrade inte alls.

* Tändspoleproblem i drivor!

* Rost!

* Vindrutetorkaren på bakrutan levde sitt egna liv.

Nu har ni lite mer kött på bena. :)

/Simon
Kurt Arne
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Symbol & tjuvluft

Post by Baggis »

Lite kul med användarnamn "Briggen", signaturnamn "Kurt Arne", underskrivet "Simon" och att du nämner en "hon" som låter som det kunde vara du själv, haha! :wink:
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Post Reply