Jag heter Enrico och äger två renaulter en R4 Fourgonette (1977) och en R 12 (1975)
Tyvärr är det så att jag fått en oljeläcka på R12, jag har lånat en bild från internet som visar var det läcker. Det är inom det inringade området, där metallpiggen sticker upp. Jag är tacksam för förslag hur komma tillrätta med läckan.
Om jag inte missminner mej helt så sitter en av skruvarna som håller fast oljetråget rakt under den s.k metallpiggen. Har du bytt skruvar eller har det bara börjat läcka ändå? Om den har böjat att läcka helt plötsligt så är det nog så att när motoroljan blir varm så släpper packningen igenom lite av oljan och den vandrar på gängan och ut på blocket. Ett billigt sätt att försöka få stopp på läckan är att skruva ur skruven som sitter inunder,tvätta rent och ha på lite packningsilicone av nåt slag som tål olja på skruven och skruva tillbaka den. Har du tur så slutar det.
Snygg TS-75a, har haft en exakt likadan, men den fick bli donator till kommande projekt.
Tack för svaret, vid närmare kontroll kom oljan uppifrån från bränslepumpen så jag drog åt den. Bilen kommer från Värmland och var avställd mellan 1993-2010. Fått byta bromsar fram och bak och bromsslangar fram, fixa krängingshämmare. Var och besiktigade för en vecka sen och det gick bra.