Har en Renault Clio från 98 som har gått ca 3000 mil. Den har börjat droppa ngra droppar olja om dagen. Jag tror mig ha lyckats identifiera läckaget till en plugg som sitter under motorn, se bild nedan.
Vad har ni för tipps?
1) Vågar man dra åt pluggen? Vet ej om det är en vanlig bult som man kan dra med skiftnyckel eller ngt annan typ av plugg...
2) Bör man ta ut pluggen och byta packning
3) Ska man strunta i läckaget eftersom bilen är gammal och fylla på med lite olja
då och då?
Jag undrar om de inte bytte olja när jag bytte kamremmen för lite mer än ett år sedan. Bodde i stan förut och parkerade om bilen varje dag. La inte märke till ngn droppe olja under bilen. Bor nu i villa och har sett att det är ngra droppar på marken.
Vågar man lossa pluggen och byta packning? Antar att det blir lite kladdigt och att man åker på att byta olja i bilen samtidigt...
Jag undrar om de inte bytte olja när jag bytte kamremmen för lite mer än ett år sedan. Bodde i stan förut och parkerade om bilen varje dag. La inte märke till ngn droppe olja under bilen. Bor nu i villa och har sett att det är ngra droppar på marken.
Vågar man lossa pluggen och byta packning? Antar att det blir lite kladdigt och att man åker på att byta olja i bilen samtidigt...
Anders
ja det blir "lite " kladdigt när ca 4liter olja lr vad motorn rymmer rinner ut när man tar bort pluggen
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen