Trim till r12a.

Renaulter 25 år eller äldre.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
würth
Posts: 57
Joined: 10 Aug 2010, 13:00
Location: Pajala

Trim till r12a.

Post by würth »

Finns det någon "original" topp från en större motor tex r16 r19 som passar på R12an som är större? eller någon kam? osv osv..
Renault TS R -77 /care
R12-Kent
Posts: 224
Joined: 11 Nov 2005, 17:50
Location: Kristinehamn

Re: Trim till r12a.

Post by R12-Kent »

Ta och skaffa dej en topp från skroten, ta en från en 340 med Renaultmotor såna finns det nog fortfarande kvar. Lämna iväg den till nån som kan det där med att porta och plana toppar. Tänk på att all mekanisk trimmning är dyrt, tusenlapparna sticker i väg fort om man ska köpa insug, förgasare, tändning, kamaxel, lyftare m.m.
I min gråa 12a är det topp, kam, insug, förgasare, tändning, lyftare, svänghjul.
Dessutom så är alla slitdelar bytta som kolvar, foder, oljepump, lager, kamdrivning,och kamsträckaren. Det blev skitdyrt, ställ dej frågan hur mycket får det kosta? Mange som håller till på forumet har gett mej nya dumma idéer, stötstänger tillverkade av crome molly rör - vintern är lång, så vem vet.

Åter igen, vad får det kosta?

Jag provar att få till en bild på lättade ventillyftare.
Image
Kent Strandberg i Kristinehamn.
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Trim till r12a.

Post by mange »

Halloj
Precis som kent säger så går det bra att trimma orginalmotorn men det kostar.

Men orginalmotorena svarar bra på större förgasare och ett extraktorgrenrör samt en portmatchning i toppen mot insuget.

Insug finns på mecaparts grenrör bygger du själv:) om det skall vara budget börja med att bygga ett bra grenrör med rätt längder på rören.

Sen går det ju såklart att göra hur mycket som hällst som kent säger står stötstänger av crommolybdenrör på villhalistan just nu :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Re: Trim till r12a.

Post by Falk »

Jag hade några R12'or i forntiden. Jag hade en grå 71'a kombi en matallicgrön 75'a kombi och en röd 76'a TL.
Mitt recept var ungefär som Kent & Mange skriver, fast snik-varianten.
En lågmilad 1397cc Volvo340-maskin från skroten (på den tiden fanns det gott om dem), hemportad och lite planad topp, en Weber40DCOE, kamaxel ur Arne Bergs skrotlåda, urborrade lyftare och anpassad R18 5-växlad låda. En så'n motor gav i sina bästa stunder kanske bortåt 90hästar. Mycket styvare fjädrar och dämpare och tillfixad framvagn med vända övre kulleder, negativ camber och lite extra caster. Dubbla kränghämmare bak. 5,5" 17TS/R12G-fälgar med fläskiga 175/70x13 klistriga Dunlop-däck.
Med de modifieringarna hade man en killer. :roll:
Nästa steg är ju att ploppa i en 15/16/17-maskin.

Lite inspiration här, en lagom busig R12'a:
http://www.aussiefrogs.com/forum/vbpicg ... view&g=838
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
R12-Kent
Posts: 224
Joined: 11 Nov 2005, 17:50
Location: Kristinehamn

Re: Trim till r12a.

Post by R12-Kent »

Tommy på FA-rallydelar har haft ett insug till 1300-1400 motorer, kolla om det finns kvar. Det och en weber 40 fungerar utmärkt i 12an, den uppsättningen användes i Alpine 1300 och det fungerade bra. Jag köpte mitt insug från GBS Alpine i Frankrike och det var inga konstigheter med betalning eller frakt.

Nu låter kanske inte 90Hk så fantastiskt mycket, men tänk på att det är Hk per kilo som är intresant. Ta Manges doffe, han har en likadan motor som du har i 12an, doffen väger kanske 800 Kg så det blir en kul bil som går bra.
Kent Strandberg i Kristinehamn.
User avatar
würth
Posts: 57
Joined: 10 Aug 2010, 13:00
Location: Pajala

Re: Trim till r12a.

Post by würth »

Kommer bygga det som går själv, insug grernrör osv.

Men har 340 toppen större ventiler? finns det några skillnader överhuvudtaget?
Renault TS R -77 /care
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Trim till r12a.

Post by Tony »

R12-Kent wrote: Nu låter kanske inte 90Hk så fantastiskt mycket, men tänk på att det är Hk per kilo som är intresant. Ta Manges doffe, han har en likadan motor som du har i 12an, doffen väger kanske 800 Kg så det blir en kul bil som går bra.
Precis därför jag tröttnade på 135hk i 800kilo bil och bygger större motor,med typ 135hk till :)
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Trim till r12a.

Post by mange »

343 toppen med de smala tändstiftsgängorna har rakare och finare kanaler den satt på de senaste modellerna. om det har större ventiler eller ej är inget jag vet. men antagligen är det så.

hursom börja med insug och avgas samt avgassystem, där tror jag du hittar den största skillnaden... fas 2 blir att leta efter en sen 343 topp :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
würth
Posts: 57
Joined: 10 Aug 2010, 13:00
Location: Pajala

Re: Trim till r12a.

Post by würth »

mange wrote:343 toppen med de smala tändstiftsgängorna har rakare och finare kanaler den satt på de senaste modellerna. om det har större ventiler eller ej är inget jag vet. men antagligen är det så.

hursom börja med insug och avgas samt avgassystem, där tror jag du hittar den största skillnaden... fas 2 blir att leta efter en sen 343 topp :D
Är väll det om man ska pula dit en turbo, och då är det ingen mening att bygga en typ extraktor.

Någon som vet om weber "håller" för trycksättning? annars får man ta nån zenith.
Renault TS R -77 /care
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Trim till r12a.

Post by mange »

Ja då är det ju onödigt:) weber 40 finns det folk som har satt tryck på vet dock inte om något måste ändras för att klara det.

tror även att 343 motorn med den bra toppen har lägre komp (hk är taget i toppen i stället) så en sådan vore väl bra att överladda
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
würth
Posts: 57
Joined: 10 Aug 2010, 13:00
Location: Pajala

Re: Trim till r12a.

Post by würth »

mange wrote:Ja då är det ju onödigt:) weber 40 finns det folk som har satt tryck på vet dock inte om något måste ändras för att klara det.

tror även att 343 motorn med den bra toppen har lägre komp (hk är taget i toppen i stället) så en sådan vore väl bra att överladda
kanke prövar med en sådan också. vet du om det är någon skillnad hur stor motorn är, års. osv på volvon?
Renault TS R -77 /care
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Re: Trim till r12a.

Post by Bengt »

[quote="mange"]Ja då är det ju onödigt:) weber 40 finns det folk som har satt tryck på vet dock inte om något måste ändras för att klara det.

--------------
Då är det Enklare att använda R5 Gt turbo förgas som är annpassad för tryck . Den har ju dessutom inbyggt reglering av Extra soppa , lite jobb med att prova ut med tryck och Lamda så blandningen inte blir mager/ fet .
User avatar
würth
Posts: 57
Joined: 10 Aug 2010, 13:00
Location: Pajala

Re: Trim till r12a.

Post by würth »

Bengt wrote:
mange wrote:Ja då är det ju onödigt:) weber 40 finns det folk som har satt tryck på vet dock inte om något måste ändras för att klara det.

--------------
Då är det Enklare att använda R5 Gt turbo förgas som är annpassad för tryck . Den har ju dessutom inbyggt reglering av Extra soppa , lite jobb med att prova ut med tryck och Lamda så blandningen inte blir mager/ fet .
joo.. finns det någon som har nån till RÄTT pris ? :roll:
Renault TS R -77 /care
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Trim till r12a.

Post by Tony »

lr så suger man genom en förgasare i stället, lr skiter i förgasaren rakt av och sätter på insprutning. passar inte någon R18/fuego turbo motor rakt på ???
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
würth
Posts: 57
Joined: 10 Aug 2010, 13:00
Location: Pajala

Re: Trim till r12a.

Post by würth »

Tony wrote:lr så suger man genom en förgasare i stället, lr skiter i förgasaren rakt av och sätter på insprutning. passar inte någon R18/fuego turbo motor rakt på ???
Dom säger att det blir isbildning då. men vad jag vet så ska det också funka. fårse.
Renault TS R -77 /care
Post Reply