Renault Clio-00, startproblem & färdstop

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
i_inferno
Posts: 1
Joined: 11 Jan 2011, 20:11
Location: Uppland

Renault Clio-00, startproblem & färdstop

Post by i_inferno »

Hej,

Har sökt efter andra trådar som eventuellt berör samma sak men inte hittat något som passar.


Jag har en Renault Clio, 1.4 RT från 2000 som gått 18k mil, servad enligt serviceboken hos auktoriserad verkstad.

I somras började jag få problem med att starta bilen, hände ungefär 1 gång i veckan. Det som hände var att startmotorn gick och försökte starta bilen men motorn tände aldrig till och gick igång.
Efter några försök så startade den, ibland lär jag bilen vila 30sekunder.
Sedan blev det lite mer, 2-3 ggr, och sedan allt oftare.
Mot slutet hände det nästan vid varje start plus att bilen började dö mitt i färden.
Motorn bara la av. Ström fanns det fortfarande i bilen, stereon fortsätta spela och fläkten gick runt som vanligt.


Jag bytte bränslefilter, tändspole, tändkablar, tändstift, batteri, tankade 98, körde någon STP-cleaner.
Efter allt det så upphörde problemet, i ungefär 1 månad.


Nu har problemet börjat krypa tillbaka som innan. Ibland är den svårstartad och den har nyligen lagt av (som beskrivet ovan) mitt i färd.

Vad är det troligtvis som ställer till det på bilen, känt problem = känd lösning?
Måste jag skrota eller finns det en rimlig lösning?




Dela med er av er kunskap till en i nöd!


Tack i förhand!
Niklas Lundqvist
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Renault Clio-00, startproblem & färdstop

Post by Joakim16v »

Har du provat tändlägesgivaren?
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Renault Clio-00, startproblem & färdstop

Post by Starbright »

Precis som Joakim16v skriver skulle jag också gissa på tändlägesgivaren eller svänghjulsgivaren som den också heter.
Den sitter placerad I bakkanten av motorn i ovankant där växellådan går emot. Den du har är säkerligen svart. Det finns en uppdaterad variant av svänghjulsgivare som nu är blåfärgad. För att kunna byta till en ny givare måste du även löda på ett nytt kontaktstycke som är anpassat till den nya givaren. Det gamla passar ej. Detta är dock en enkel operation.
Johnny Söderström
Post Reply