Flippat nyckelkort Laguna2 '02

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
hell-man
Posts: 23
Joined: 05 Nov 2010, 19:36
Location: KALMAR

Flippat nyckelkort Laguna2 '02

Post by hell-man »

Hej!

Jag har en Laguna2 '02:a. Nu ikväll fick nyckelkortet totalt frispel. Jag kom ut till bilen, försökte öppna med kortet, ingen reaktion. Men jag kunde se att bilen känner av kortet, för kortläsaren inne i bilen blinkade när jag tryckte på kortet.

Tog mig in i bilen, och då började kortläsaren att leva loppan. Började blinka ivrigt, och utstötte täta knäppande ljud. Dessutom blinkade det ibland till något i benutrymmet på passagerarplatsen.

Jag har två nyckelkort, så jag gick in och hämtade det andra (tvåknappsvarianten), plus ett nytt batteri som jag råkade ha hemma. Har nu testat med två nyckelkort och batteribyte, utan resultat.

Dessutom, mitt "huvudkort" (se bild) slutade att indikera (lampan på kortet) efter batteribytet. Funkade först, men så vred jag lite på batteriet, och då gav det upp. Nu får jag inte liv i det igen.

Kan alltså varken låsa, låsa upp eller starta bilen. Vad tusan kan vara felet? Kan det hjälpa att koppla bort bilbatteriet?

Ser i andra trådar att det talas om byte av kortläsare, och att det ska vara överkomligt prismässigt och gjort på en minut (!!). Hur vet (eller hyggligt nära vet) jag om det är fel på kortläsaren? Och det där bytet, finns det någon instruktion för det någonstans?

Image
Linus Hellman
hell-man
Posts: 23
Joined: 05 Nov 2010, 19:36
Location: KALMAR

Re: Flippat nyckelkort Laguna2 '02

Post by hell-man »

Här kommer nu en "liten" rapport, med förhoppningar om goda råd. :D

Jag började felsökandet med att ladda batteriet i helgen. Detta för att batteriet dagen efter att strulet inleddes, verkade stendött. Mätaren på laddaren ska ju dra sig mot noll om battereiet är friskt, men stannade på typ 2,7 eller så. Jag drog därför slutsatsen att batteriet packat ihop, men en polare och en kollega menade att så inte behövde vara fallet. Jag uppmanades av den ene av dem att köpa en multimeter, vilket jag gjorde i eftermiddags. Mätning på batteriet för sig själv - alltså inte kopplat till varken bilen eller laddaren - visade då 12,6 ungefär, vilket tydligen ska vara klockrent.

Då tog jag ut batteriet till bilen. Satte i det, och bilfan startade direkt. Efter uppmaningar mätte jag då med multimetern på batteriet med motorn på, och då visade den 14,46. Såväl polaren som min kollega menar att det indikerar att batteriet mår utmärkt.

Det är ju både bra och dåligt. Dåligt för att något ju uppenbarligen är mysko, och om det bara varit batteriet så hade det ju varit skitenkelt och ganska billigt.

Nu känns det som att det måste sammankopplas med ett problem som jag haft från och till i säkert ett halvår. Ibland - säg i snitt en gång var fjärde mil - får jag upp en tillfällig (hur länge den visar sig varierar, men aldrig över fem minuter) ilsken varning som säger "BATTERY CHARGE FAULT". Två gånger tidigare har bilen plötsligt varit stendöd (men utan de spökande nycklarna). Då har jag bara laddat upp batteriet och sedan kört på som vanligt, trots fortsatta felmeddelanden och insikten att något ju uppenbarligen är skumt. Har dragit mig för att ta tag i saken, bl.a. eftersom felmeddelandet kommer så sällan. Känns som att det kan bli en knepig - och DYR - felsökning.

Nu har jag ännu inte kört med bilen sedan jag fick igång den igen - det gör jag i morgon bitti - så jag vet inte om varningen fortfarande kommer upp. Återkommer om det i morgon.

En annan sak jag gjorde den här gången var att slipa poler och "sladdarna" rena innan jag kopplade in batteriet i bilen. Vet inte vilken betydelse det kan ha, men det var rätt skitigt innan.

Slutligen detta med de spökande nyckelkorten. Jag har två kort. Ett med två knappar och ett med tre. Det med två knappar har jag tidigare aldrig fått att funka (har ägt bilen i snart ett år), medan det med tre knappar har funkat prickfritt (dock bytt batteri en gång). Nu efter att jag i eftermiddags satte i batteriet igen, beter de sig helt annorlunda.

Treknappskortet som tidigare funkat felfritt, verkar helt dött. Det funkar åtminstone inte till dörrarna, men starta bilen med det har jag inte försökt än (gör jag i morgon).

Samtidigt har tvåknappskortet vaknat. Med det går det nu att låsa upp dörrarna och att starta bilen, men det går inte att låsa dörrarna med det.

I dagsläget är det alltså inget av korten som fungerar till att låsa bilen med. När nyckelkaoset inträffade i förra veckan pillade jag en del med dem. Bland annat bytte jag batteri igen i treknappskortet. Jag kanske gjorde något fel, eller var vårdslös. Eller så är det något annat.
Last edited by hell-man on 29 Jun 2011, 23:08, edited 2 times in total.
Linus Hellman
hell-man
Posts: 23
Joined: 05 Nov 2010, 19:36
Location: KALMAR

Re: Flippat nyckelkort Laguna2 '02

Post by hell-man »

Morgonkomplettering. Nu har jag kört till jobbet med bilen i dag. Kan nu slå fast följande:

* Går att starta bilen med bägge nyckelkorten.
* Går att låsa upp den med tvåknappskortet, men inte med treknappskortet.
* Går inte att låsa den med något av korten.

Nu i dag hade jag en massa jobbarkompisar i bilen, så då funkade det inte, men annars är min plan att inom kort passa på och stanna bilen just när jag har varningen om "BATTERY CHARGE FAULT", och då mäta på batteriet med multimetern, för att se hur värdet då ser ut. Kan ju indikera hur det står till med generatorn/laddningen.

Tacksam för tips och råd.
Last edited by hell-man on 29 Jun 2011, 23:09, edited 1 time in total.
Linus Hellman
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Flippat nyckelkort Laguna2 '02

Post by Stymie »

Hur långt har bilen gått? Det kan vara generatorn/kol/laddregulator som spökar. För låg spänning på batteriet kan skapa många konstiga effekter i bilen eftersom datorn då får för låg spänning. När du felsökt och kanske kunnat bortse från generator så kan det vara så att batteriet är dåligt iaf. Obelastat kan det dock se ok ut på värdena. Vid belastning kan battericellen "polvända" och dramatiskt sänka spänningen i systemet - inte bra. Ett urladdningsprov på batteriet kan troligen avslöja ett eventuellt fel (hur man gör det är en annan fråga - det behövs vettig utrustning - något att belasta med, multimeter att mäta med).
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
hell-man
Posts: 23
Joined: 05 Nov 2010, 19:36
Location: KALMAR

Re: Flippat nyckelkort Laguna2 '02

Post by hell-man »

Stymie wrote:Hur långt har bilen gått? Det kan vara generatorn/kol/laddregulator som spökar. För låg spänning på batteriet kan skapa många konstiga effekter i bilen eftersom datorn då får för låg spänning. När du felsökt och kanske kunnat bortse från generator så kan det vara så att batteriet är dåligt iaf. Obelastat kan det dock se ok ut på värdena. Vid belastning kan battericellen "polvända" och dramatiskt sänka spänningen i systemet - inte bra. Ett urladdningsprov på batteriet kan troligen avslöja ett eventuellt fel (hur man gör det är en annan fråga - det behövs vettig utrustning - något att belasta med, multimeter att mäta med).
Tack! Spännande infallsvinklar. Det du skriver om obelastat, räknas det som att bilen är obelastat även när jag har motorn igång och mäter på batteriet? Krävs det alltså att det belastas hårdare än så för att det inte ska anses vara obelastat?

Bilen har gått drygt 18 k.
Linus Hellman
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Flippat nyckelkort Laguna2 '02

Post by Stymie »

Är det det ursprungliga batteriet? 8-9 år är en lång livstid på ett batteri. Är det ett underhållsfritt batteri eller kan man mäta syrahalten (densiteten)?

18k mil är även tecken på att kolen kan vara slut. Observera att det ibland kan se ut som att de är ok, men de fjädrar inte längre.

Laddströmmen borde ligga lite lägre än 2,7 A. En viss laddström går alltid igenom ett blysyrabatteri, kanske ca 1 A är rimligt, när det står på underhållsladdning. Batterier är "levande väsen" och lynnigare än vad många tror.

Nu kan du inte härleda alla fel till batteriet ;-). Men om du löser laddningsfelet så kanske några konstiga symptom försvinner.

När du kör så genererar generatorn normalt tillräckligt med ström för att driva det mesta i bilen. Men kör man ofta korta sträckor så hinner inte batteriet laddas upp helt igen, det är en lite långsammare process. Speciellt om man brassar på med alla eltillbehör som finns i bilar, då blir det mindre laddström till batteriet.

Med belastning så brukar man mena den urladdningsström som batteriet är dimensionerat för under en viss tid. Belastningsprov gör man utan att det är anslutet i bilen. Man tar hänsyn till temperatur (normalt 25 C) och belastar ett fullt uppladdat batteri med exempelvis 25A. Under tiden mäter man cellspänningen (eller hela batteriet) så att det inte går för lågt (t ex 10,5V). När man når lägsta accepterade cellspänningen stoppar man klockan och jämför mot produktblad eller en tid som man anser vara rimligt (med lite marginal). Då vet man att batteriet uppfyller kravet man har.

När bilen står på tomgång så är det obelastat, men under laddning. Vilospänningen är 12,78 V för ett friskt batteri.

Här kommer några godnatt-länkar på engelska om du orkar läsa:
http://batteryuniversity.com/learn/arti ... es_to_fail
http://www.mpoweruk.com/failure_modes.htm
OBS! Olika batterityper har olika uppbyggnad och karaktäristik.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
hell-man
Posts: 23
Joined: 05 Nov 2010, 19:36
Location: KALMAR

Re: Flippat nyckelkort Laguna2 '02

Post by hell-man »

Stymie wrote:Är det det ursprungliga batteriet? 8-9 år är en lång livstid på ett batteri. Är det ett underhållsfritt batteri eller kan man mäta syrahalten (densiteten)?
Utan att veta det så kan jag inte tänka mig att det är det ursprungliga batteriet. Dels ser det inte ut att vara så gammalt, och dels känns det orimligt. Det är ett underhållsfritt Varta-batteri.
Stymie wrote:18k mil är även tecken på att kolen kan vara slut. Observera att det ibland kan se ut som att de är ok, men de fjädrar inte längre.
Intressant, ska jag ta med mig i mitt "utredande". Tack!
Stymie wrote:Laddströmmen borde ligga lite lägre än 2,7 A. En viss laddström går alltid igenom ett blysyrabatteri, kanske ca 1 A är rimligt, när det står på underhållsladdning. Batterier är "levande väsen" och lynnigare än vad många tror.


Laddströmmen? Uhh, nu blev det överkurs för mig. Hur mäter jag den?
Stymie wrote:Nu kan du inte härleda alla fel till batteriet ;-). Men om du löser laddningsfelet så kanske några konstiga symptom försvinner.
Ja, det hoppas jag.
Stymie wrote:När du kör så genererar generatorn normalt tillräckligt med ström för att driva det mesta i bilen. Men kör man ofta korta sträckor så hinner inte batteriet laddas upp helt igen, det är en lite långsammare process. Speciellt om man brassar på med alla eltillbehör som finns i bilar, då blir det mindre laddström till batteriet.
Jo, det har jag koll på. Jag kör inte massor, och inte några monsterkörning, men ändå klartmer än ren stadstrafik. Vanligen kör jag 2,5-3 mil åt gången, kryddat med en del kortare sträckor. Särskilt mycket lullull som kan dra ström varken har eller använder jag.
Stymie wrote:Med belastning så brukar man mena den urladdningsström som batteriet är dimensionerat för under en viss tid. Belastningsprov gör man utan att det är anslutet i bilen. Man tar hänsyn till temperatur (normalt 25 C) och belastar ett fullt uppladdat batteri med exempelvis 25A. Under tiden mäter man cellspänningen (eller hela batteriet) så att det inte går för lågt (t ex 10,5V). När man når lägsta accepterade cellspänningen stoppar man klockan och jämför mot produktblad eller en tid som man anser vara rimligt (med lite marginal). Då vet man att batteriet uppfyller kravet man har.
Klockren info. Har satt en mer kunnig och bättre utrustad kompis på "fallet". Det här är låååångt över min kompetensnivå. :D
Stymie wrote:När bilen står på tomgång så är det obelastat, men under laddning. Vilospänningen är 12,78 V för ett friskt batteri.
Med 12,78 gissar jag att du menar med motorn avstängd? Folk jag talat med uppger att drygt 12,5 är tipptopp då, och att man ska ligga omkring 14,5 på tomgång om generatorn laddar som den ska.
Stymie wrote:Här kommer några godnatt-länkar på engelska om du orkar läsa:
http://batteryuniversity.com/learn/arti ... es_to_fail
http://www.mpoweruk.com/failure_modes.htm
OBS! Olika batterityper har olika uppbyggnad och karaktäristik.
Ska jag absolut kika på!

Stort tack för grymt svar!
Last edited by hell-man on 29 Jun 2011, 23:02, edited 1 time in total.
Linus Hellman
hell-man
Posts: 23
Joined: 05 Nov 2010, 19:36
Location: KALMAR

Re: Flippat nyckelkort Laguna2 '02

Post by hell-man »

Nu har jag haft bilen på felsökning hos en auktoriserad Renault-verkstad. De hade mätutrustning på den under en hel dag, plus att de körde omkring lite med bilen. Hittade inget. De lyckades inte uppleva felet under sina testkörningar.

Det fanns inte några felkoder registrerade i bilen.

Så allt verkade enligt dem klockrent.

Men problemet består. Jag får fortfarande upp varningen med jämna mellanrum.
Linus Hellman
Post Reply