Hutlöst pris för att fixa elen till bakluckan! Hjälp tack!

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
FGR
Posts: 6
Joined: 21 Jan 2011, 21:20
Location: Borås

Hutlöst pris för att fixa elen till bakluckan! Hjälp tack!

Post by FGR »

Bil: Renault Megane touring sport 2004. Mil 12 500.
Problem: Spänningsfall till bakluckan.

Beskrivning:

Lämnade in bilen till märkesverksatden för att fixa beslysning till nummerskylten.
Får offert på 1500 för byta av ärgat kablage. Övriga funktioner i bakluckan som torkare och lås fungerar.

Får samtal från verktadens kudmottagre med orden "sitter du ner?".
För att kunna åtgärda problemt måste verkstaden byta hela kablaget från baklucka till instrumentpanel och riva hela inredningen osv.

KOSTNAD FÖR RESERVDELEN (kabeln) 7500 kr!
KOSTNAD FÖR ARBETET:
Fick ej offert. Kundmottagren rekommenderade mig att lösa det på annat sätt för att det skulle bli så jävla dyrt att låta dem göra det.

När jag hämtar bilen så fungerar ingenting i bakluckan. Inte torkaren och inte låset (luckan permant stängd). Fler kablar har gåt av när det felsökte...

Vad fan gör jag nu.... Renualt Sverige gör inte ett sk*t. Säljer hela skitbilen som skrot, eller?
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Hutlöst pris för att fixa elen till bakluckan! Hjälp tack!

Post by Dennis »

Suck!!! Klåpare... Aldrig hört talas om att skarva. De kunde lika gärna sagt det är något fel på bilen... -Byt den.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
FGR
Posts: 6
Joined: 21 Jan 2011, 21:20
Location: Borås

Re: Hutlöst pris för att fixa elen till bakluckan! Hjälp tack!

Post by FGR »

Jag föreslog skarvning, men märkesverkstaden får inte göra det enligt dem själva. Allt måste bytas med originaldelar.
Finn Griberg
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Hutlöst pris för att fixa elen till bakluckan! Hjälp tack!

Post by Dennis »

Byt verkstad eller betala!
Ska man byta hela bilens bakre kabelhärva så är väl det inget hutlöst pris eftersom man måste ur med hela inredningen, innertak, koppla ur airbags, osv
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
FGR
Posts: 6
Joined: 21 Jan 2011, 21:20
Location: Borås

Re: Hutlöst pris för att fixa elen till bakluckan! Hjälp tack!

Post by FGR »

Förvisso, men på en kombi borde det väl vara ett välkänt problem att kablar går av? Hur kan man då bygga så att all kabel måste bytas hela vägen? På Volvo är det väl förberett för plugga in en ny kabelmatta? Absurd konstruktion helt enkelt.
Finn Griberg
FGR
Posts: 6
Joined: 21 Jan 2011, 21:20
Location: Borås

Re: Hutlöst pris för att fixa elen till bakluckan! Hjälp tack!

Post by FGR »

Känns trist att behöva skrota en 2004 med 12 500 på mätaren för att en skitsak är för dyr att laga! Vem f-n vill lägga 10 000 kr på några sladdar. Aldrig mer Reanult...
Finn Griberg
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Hutlöst pris för att fixa elen till bakluckan! Hjälp tack!

Post by Stymie »

En normalhändig fixar det där. Finns ingen anledning att skrota bilen. Om du nu ska skrota den så köper jag den direkt för skrotpremien, fixar kablaget och säljer bilen för 7500 kr mer dagen efter.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
anlu
Posts: 33
Joined: 07 Dec 2007, 20:37
Firstname: Anders
Surname: Lundberg
Location: Sundbyberg

Re: Hutlöst pris för att fixa elen till bakluckan! Hjälp tack!

Post by anlu »

Borde gå att skarva. FYI så har mina lampor glappat pga att plåtblecken tappat styrkan,upptäckte sen att plasten spruckit där blecken sitter fast/nerstuckna i(ena sidan). Demonterade då hela handtagsrampen.Slipade bort det som ärjat på kontaktbleck osv. Använde smältlim(limpistol)som jag droppade ner innan kontakt-blecken återmonterades(som då även styvar upp blecken) Även smältlim över den delen där kontaktblecken går över till själva kabeln(där det tidigare ärjat som mest.
Anders Lundberg Sundbyberg/Linköping/Öland;Megane II,-05 CC 2.0 16V Turbo (F4RT).
linkan62
Posts: 144
Joined: 26 Jan 2010, 18:20
Location: Växjö

Re: Hutlöst pris för att fixa elen till bakluckan! Hjälp tack!

Post by linkan62 »

FGR wrote:Förvisso, men på en kombi borde det väl vara ett välkänt problem att kablar går av? Hur kan man då bygga så att all kabel måste bytas hela vägen? På Volvo är det väl förberett för plugga in en ny kabelmatta? Absurd konstruktion helt enkelt.
Hallå i Lingonskogen!!! :shock:
Det är väl bara att åka till någon som skarvar kablarna om man nu inte kan göra det själv eller byt till fantastiska Volvo som aldrig krånglar eller går sönder :wink:
Ulf Lindberg Växjö
Grand Scenic 2.0T-05
User avatar
LOKE
Posts: 204
Joined: 02 Oct 2009, 14:06
Location: Malmö

Re: Hutlöst pris för att fixa elen till bakluckan! Hjälp tack!

Post by LOKE »

Volvo [smilie=001_302.jpg] NÄÄÄ tack!!!
Magnus Jönsson/Malmö
Renault Clio IV 2013
linkan62
Posts: 144
Joined: 26 Jan 2010, 18:20
Location: Växjö

Re: Hutlöst pris för att fixa elen till bakluckan! Hjälp tack!

Post by linkan62 »

Instämmer helt o fullt,anlu! :racesmile:
Ulf Lindberg Växjö
Grand Scenic 2.0T-05
Dante-
Posts: 14
Joined: 03 Oct 2010, 18:54
Location: Onsala

Re: Hutlöst pris för att fixa elen till bakluckan! Hjälp tac

Post by Dante- »

Hej!

Jag har också just nu problem med kabelmattan bak. Jag o svärfar konstaterade haromdagen att nästan alla trådar mellan kaross och bakluck hade gått av. Dessförinnan hade vi skarvat alla funktioner bak utom just bakluckelåset.
Nu har vi skarvat på de nödvändiga trådarna längre in under taket, plockat bort de trådar som ej behövs i vårt fall (alltid extra från fabrik i form av extrautrustning som t.ex. backvarnare etc.).
Problemet vi har nu är att det går 4 st svarta kablar till bakluckelåset bak till låskistan.
Från kabelstammen har jag 8-9 st likadana svarta kablar. Ingen aning om vilken som går till vilken.
De enda ledtrådar som finns är på låskistan där de har färgmärkt med ett litet streck på varje kabel samt att skulle jag hitta var ecu:n sitter så kanske man skulle kunna mäta på vilken kabel som är vilken. Men vet då inte om haynes har tillräckligt med info om kopplingsschema.

Vi ville inte köpa kabeln som endast finns i ett stycke för 7100:- på bilia så kan vara värt lite jobb.....
Tacksam för svar...
Daniel
nikolaj
Posts: 14
Joined: 26 Aug 2008, 23:30
Location: Stockholm

Re: Hutlöst pris för att fixa elen till bakluckan! Hjälp tac

Post by nikolaj »

Hos Bildelsbasen.se finns just nu ett par begagnade kabelhärvor till bakluckan för Megane II till salu för ett par hundralappar.

Kanske kan vara värt att köpa en sån? Antingen byta ut eller använda som mall vid skarvningen?
Nikolaj Hautaviita

Megane Cab 1,6 2001
Audi A6 Avant 2,4 1998
Audi Allroad TDI 2008
Post Reply