Frågor på Laguna II

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Andy_83
Posts: 61
Joined: 14 Apr 2006, 11:29

Frågor på Laguna II

Post by Andy_83 »

Hejhej, det var ett tag sen men nu har hon börjat klydda igen. Kommer att rada upp 4 frågor här nedan som jag blir glad om jag kan få hjälp med för dessa fel ska åtgärdas nu och sen ska bilen lämna mig för nu lessnar jag. Renaults kvalitet är alltså något av det värsta jag varit med om, tom min verkstadskille på Bilia håller med mig nu. Anledningen att jag frågar här är för att jag inte känner för att lägga tusentals kr på felsökning på Bilia. Ok, håll i er för nu kommer frågorna

Startkortet vill ibland inte funka när man kör handsfree och drar i handtaget, plus att jag alltid måste sticka in kortet mellan handtaget och dörren eller lägga det på framrutan för att det ska funka alls. Har också märkt att ibland blinkar dioden på kortet, trots att jag precis köpt nytt batteri till både kortet och bilen. Men med min tur hittills så förvånar det inte mig om jag lyckats köpa ett tommt batteri

Jag har ju öppningsbar bakruta, och har köpt en ny torkarmotor och arm. Nu är det så att jag skulle leta efter den delen som sitter fast i rutan och som både låser rutan och leder motorns rörelse till torkararmen men vad heter den delen för den finns inte på varken laga eller bildelsbasen. Ny är svindyr så det köper jag bara inte. Delen ska heta Valeo, inte Bosch för den passar inte

Elhissmekanismen höger fram är kass, och det tycks fullständigt omöjligt att hitta en beg. Ny kostar 4000 kr så nu är min fråga om man kan vara så fräck och byta vajer själv för motorn är där liksom inget fel på

Det smäller i bakvagnen, om jag kör över tex en brunn med vänster bakhjul i typ 70 så smäller det i högersidan. Vad i helsike är detta?

Snälla, kom med snabba och bra svar innan hela bilen rasar. Och föresten, har ni märkt vilket sjukt dåligt andrahandsvärde Renault har. Jag värderade min, och shit pomfritt säger jag som en liten fjortis. Man får ju inget för dom

Jaja, ha det bäst mina vänner
Laguna II -03
MVH //Andy, Lund
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

om lampa i kortet INTE blikar är batteriet dött,lyser lampan= ok..
gör som jag sk*t i handsfree funktionen jag har haft lite strul åxå och när man trycker själv funkar det bra..

Har du kastat den gamla mekanismen ??? jag smorde min när den fastnade sedan var allt ok...

Vajern till elhissen går att byta om man är lite händig...

det behövs nya bussningar till bakvagnen....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Re: Frågor på Laguna II

Post by chh »

Andy_83 wrote:
Startkortet vill ibland inte funka när man kör handsfree och drar i handtaget, plus att jag alltid måste sticka in kortet mellan handtaget och dörren eller lägga det på framrutan för att det ska funka alls. Har också märkt att ibland blinkar dioden på kortet, trots att jag precis köpt nytt batteri till både kortet och bilen. Men med min tur hittills så förvånar det inte mig om jag lyckats köpa ett tommt batteri
Antagligen är batteri nummer 2 i kortet dåligt (laddbart). Ända möjligheten att testa det ordentligt är att ta bilen till Volvo.

Andy_83 wrote:
Elhissmekanismen höger fram är kass, och det tycks fullständigt omöjligt att hitta en beg. Ny kostar 4000 kr så nu är min fråga om man kan vara så fräck och byta vajer själv för motorn är där liksom inget fel på
Finns på ebay för ca 900-1500
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
hell-man
Posts: 23
Joined: 05 Nov 2010, 19:36
Location: KALMAR

Re: Frågor på Laguna II

Post by hell-man »

chh wrote:Antagligen är batteri nummer 2 i kortet dåligt (laddbart). Ända möjligheten att testa det ordentligt är att ta bilen till Volvo.
Men om det där andra batteriet går åt skogen, hur byter de då det? Bänder de upp kortet och limmar ihop det, eller?
Linus Hellman
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Frågor på Laguna II

Post by Dennis »

Byter kortet.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
hell-man
Posts: 23
Joined: 05 Nov 2010, 19:36
Location: KALMAR

Re: Frågor på Laguna II

Post by hell-man »

Dennis wrote:Byter kortet.
Åhå, så när batteriet är kört, då är hela kortet kört?

Har någonstans här på forumet sett inlägg, inklusive länk, om ett företag i England som reparerar de flesta kortvarianterna (inte treknappsvarianten), men nu hittar jag det inte. Någon som kan leda mig rätt i snårskogen?
Linus Hellman
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Frågor på Laguna II

Post by Dennis »

hell-man wrote:
Dennis wrote:Byter kortet.
Åhå, så när batteriet är kört, då är hela kortet kört?

Har någonstans här på forumet sett inlägg, inklusive länk, om ett företag i England som reparerar de flesta kortvarianterna (inte treknappsvarianten), men nu hittar jag det inte. Någon som kan leda mig rätt i snårskogen?
Ja det stämmer men det är handsfree kortet (3knappskortet) som har det induktiva batteriet som displayen varnar för.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
hell-man
Posts: 23
Joined: 05 Nov 2010, 19:36
Location: KALMAR

Re: Frågor på Laguna II

Post by hell-man »

Dennis wrote:Ja det stämmer men det är handsfree kortet (3knappskortet) som har det induktiva batteriet som displayen varnar för.
I see. Har du koll på länken till det där företaget?
Linus Hellman
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Frågor på Laguna II

Post by Dennis »

hell-man wrote:
Dennis wrote:Ja det stämmer men det är handsfree kortet (3knappskortet) som har det induktiva batteriet som displayen varnar för.
I see. Har du koll på länken till det där företaget?
Nej.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Frågor på Laguna II

Post by Stymie »

hell-man wrote:
Dennis wrote:Ja det stämmer men det är handsfree kortet (3knappskortet) som har det induktiva batteriet som displayen varnar för.
I see. Har du koll på länken till det där företaget?

http://keyrepair.co.uk/
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
hell-man
Posts: 23
Joined: 05 Nov 2010, 19:36
Location: KALMAR

Re: Frågor på Laguna II

Post by hell-man »

Stymie wrote:
hell-man wrote:
Dennis wrote:Ja det stämmer men det är handsfree kortet (3knappskortet) som har det induktiva batteriet som displayen varnar för.
I see. Har du koll på länken till det där företaget?

http://keyrepair.co.uk/
Tackar!
Linus Hellman
Jocke1978
Posts: 1
Joined: 25 Jun 2012, 13:50
Location: Malmö

Re: Frågor på Laguna II

Post by Jocke1978 »

Stymie wrote:
hell-man wrote:
Dennis wrote:Ja det stämmer men det är handsfree kortet (3knappskortet) som har det induktiva batteriet som displayen varnar för.
I see. Har du koll på länken till det där företaget?

http://keyrepair.co.uk/
Jag kan verkligen rekommendera denna sidan. Jag skickade mitt kort en onsdag eftermiddag och fick tillbaka det tisdagen efter. Det kostade £32 för reparationen och frakten tillbaka till Sverige. Att skicka kortet till England kostade mig 50kr. Totalt ca 430 kr alltså.
Joakim Predal
Post Reply