EGR-system??

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Hallberg
Posts: 4
Joined: 16 Apr 2011, 18:21
Location: Kristianstad

EGR-system??

Post by Hallberg »

Hej

Jag har en Laguna -03, var på besiktningen idag och dom hittade en slang som gått av från en plastbox under bilen. Sitter under bakdörren på förarsidan. Sa att det var till avgasåtervinningen och var tvungen att fixas. Antar att det då är EGR-systemet efter att ha sökt en del. Någon som vet hur systemet fungerar och vad denna plastlåda är till? Går in tre slangar till den tror jag det var och en är alltså av. Men inga lampor lyser i instrumentpanelen och avgasvärdena är okej. Går som den ska. Är det farligt att köra med den trasig tro? Tänkte man kanske kunde limma fast den bara, uppenbarligen ser inte besiktningen att det inte fungerar. Om det nu tillhör det han sa.

Har försökt hitta bilder över systemet på nätet men hittar bara bilder från motorrummet.
Anna Hallberg
User avatar
Donner
Posts: 8
Joined: 08 Apr 2011, 20:33
Location: Landskrona

Re: EGR-system??

Post by Donner »

Låter som om det är till tankventilationen. Gaserna i tanken skall gå till motorn och förbrännas. Är det bara en slang som är av så är det nog inte så svårt att ersätta den.
Joakim Donnerbrink
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: EGR-system??

Post by Dennis »

Den "burken" som slangarna går till är kolkanistern, den samlar på sig bränsleångorna i kolet och i mellanåt så öppnar en magnetventil så motorn kan suga åt sig dessa bränsleångor och förbränna dem istället för att de avdunstar i atmosfären.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Hallberg
Posts: 4
Joined: 16 Apr 2011, 18:21
Location: Kristianstad

Re: EGR-system??

Post by Hallberg »

Där är ett fäste i den här plastboxen som slangen sitter i och det är hela fästet som har knäckts av.

Men borde inte den "burken" sitta i motorrummet? Och borde man inte få nåt felmeddelande i instrumentpanelen om det inte fungerar? Om jag nu struntar i att laga det, skadar jag motorn eller turbon då?
Anna Hallberg
Hallberg
Posts: 4
Joined: 16 Apr 2011, 18:21
Location: Kristianstad

Re: EGR-system??

Post by Hallberg »

Eller...då är det alltså inte EGR-systemet utan tankvetilation och ångerna därifrån som återvinns?
Anna Hallberg
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: EGR-system??

Post by Dennis »

Kvittar var kanistern sitter, du har ju slangar till den.
Det är ju en slang av intr ett elektriskt fel så då får du inget felmeddelande.
Du märker troligtvis inget på motorngången, men det kan bero på vilken av slangarna som är av.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: EGR-system??

Post by Dennis »

Hallberg wrote:Eller...då är det alltså inte EGR-systemet utan tankvetilation och ångerna därifrån som återvinns?
Ja.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Hallberg
Posts: 4
Joined: 16 Apr 2011, 18:21
Location: Kristianstad

Re: EGR-system??

Post by Hallberg »

Tack för hjälpen. Nu förstår jag med :)
Anna Hallberg
Post Reply