Vad är egentligen rätt lufttryck?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Luke
Posts: 43
Joined: 21 Oct 2008, 16:22
Location: Karlstad

Vad är egentligen rätt lufttryck?

Post by Luke »

Hej!

I bruksanvisningen till min bil står det att det ska vara 2.2 i de främre däcken och 2.0 i de bakre. Men när jag har varit på däckverkstaden och skiftat däck eller liknande så brukar dom säga att nu är det rätt lufttryck i däcken så det är bara att tuta och köra. Jag brukar dock ändå åka till närmaste luftpåfyllning för att se vilket tryck som är i däcken och då brukar det vara runt 2.4 på alla däck.

Så min fråga är, vad ska man gå efter? Jag frågade en annan som sa att det beror på vilka däck du har, men hur ska jag veta vad däcken vill ha för tryck?

Inget stort problem, men jag tänkte att någon här kanske har lite mer koll på detta och har lust att berätta :).
Lucas Kling, Karlstad.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Vad är egentligen rätt lufttryck?

Post by Tony »

Luke wrote:Hej!

I bruksanvisningen till min bil står det att det ska vara 2.2 i de främre däcken och 2.0 i de bakre. Men när jag har varit på däckverkstaden och skiftat däck eller liknande så brukar dom säga att nu är det rätt lufttryck i däcken så det är bara att tuta och köra. Jag brukar dock ändå åka till närmaste luftpåfyllning för att se vilket tryck som är i däcken och då brukar det vara runt 2.4 på alla däck.

Så min fråga är, vad ska man gå efter? Jag frågade en annan som sa att det beror på vilka däck du har, men hur ska jag veta vad däcken vill ha för tryck?

Inget stort problem, men jag tänkte att någon här kanske har lite mer koll på detta och har lust att berätta :).
Det beror på vad du har för däckdimension, men det gör inget om du har lite mer än vad det står i boken.sen beror det ju på om dom hunnit bli lite varma,när du kollar... bredare och lägre profil =mer tryck
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
LOKE
Posts: 204
Joined: 02 Oct 2009, 14:06
Location: Malmö

Re: Vad är egentligen rätt lufttryck?

Post by LOKE »

Man har hört väldigt många olika historier beroende på vem man frågar , men jag hörde med däckakillen där jag köpte nya senast och han sa så här...... Är det vanliga däck och inte låg profil så trycksätter dom 15tum 2.5 16 tum 2.6 och 17tum 2.7 , har kört med 2.6 " 16tum " länge nu och däcket slits mycket jämnt.
Magnus Jönsson/Malmö
Renault Clio IV 2013
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Vad är egentligen rätt lufttryck?

Post by Joakim16v »

LOKE wrote:Man har hört väldigt många olika historier beroende på vem man frågar , men jag hörde med däckakillen där jag köpte nya senast och han sa så här...... Är det vanliga däck och inte låg profil så trycksätter dom 15tum 2.5 16 tum 2.6 och 17tum 2.7 , har kört med 2.6 " 16tum " länge nu och däcket slits mycket jämnt.
Jag kör samma även med lågprofil 205/40-17 2.7
Inte märkt ojämnt slitage.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Vad är egentligen rätt lufttryck?

Post by Tony »

Joakim16v wrote:
LOKE wrote:Man har hört väldigt många olika historier beroende på vem man frågar , men jag hörde med däckakillen där jag köpte nya senast och han sa så här...... Är det vanliga däck och inte låg profil så trycksätter dom 15tum 2.5 16 tum 2.6 och 17tum 2.7 , har kört med 2.6 " 16tum " länge nu och däcket slits mycket jämnt.
Jag kör samma även med lågprofil 205/40-17 2.7
Inte märkt ojämnt slitage.
17" brukar vara bra med 2,7-2,8, lite kan det ju variera med vikten och så
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Vad är egentligen rätt lufttryck?

Post by Baggis »

I min RX4:s handbok står det att det ska vara 2,0 runt om. Däcken på en sådan är ju lite SUV-aktiga, 215/65-16, men tycker det låter lite iaf. Med det trycket ser det ut som punka nästan :wink:
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Vad är egentligen rätt lufttryck?

Post by Stymie »

I bruxaren till Grand Modusen har de helt utelämnat rekommenderat tryck i däcken. Det är lite av en skandal med tanke på att de flesta tror att det ska vara omkring 2.0. Frugan kör med 2.3 idag vilket antagligen är i underkant.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
Donner
Posts: 8
Joined: 08 Apr 2011, 20:33
Location: Landskrona

Re: Vad är egentligen rätt lufttryck?

Post by Donner »

Biltillverkaren sätter ett rekommenderat tryck för bästa komfort.
Vill man däremot spara lite bränsle och få jämnt slitage samt få lite bättre väghållning så skall man öka trycket lite.

Som nån sa 15" = 2,5kg ,16" = 2,6kg osv.


När det gäller konstiga suv-dimensioner så kan man inte gå efter ovanstående.
Joakim Donnerbrink
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Vad är egentligen rätt lufttryck?

Post by Dennis »

Dessutom så är det baserat på kalltryck.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Luke
Posts: 43
Joined: 21 Oct 2008, 16:22
Location: Karlstad

Re: Vad är egentligen rätt lufttryck?

Post by Luke »

Tack för tipsen! Jag har följande på däcken: 185/60- 15.

Kör med 2.3 fram och 2.1 bak. Bruksanvisningen säger 2.2 fram och 2.0 bak.

Men enligt vad ni skrivit så ska jag alltså höja trycket ännu mer? Vad tycker ni det ska ligga på med mina däck?

Jag kollar alltid när däcken är kalla.
Lucas Kling, Karlstad.
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Vad är egentligen rätt lufttryck?

Post by Dennis »

Kanske har missat vad du har för bil :roll: Men 2,5 generellt om det inte är en Twingo 1 eller Clio 1, då kan jag acceptera ner till 2,3
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Luke
Posts: 43
Joined: 21 Oct 2008, 16:22
Location: Karlstad

Re: Vad är egentligen rätt lufttryck?

Post by Luke »

Dennis wrote:Kanske har missat vad du har för bil :roll: Men 2,5 generellt om det inte är en Twingo 1 eller Clio 1, då kan jag acceptera ner till 2,3
En Megané-02. Så du rekommenderar i så fall 2.5 både fram och bak?
Lucas Kling, Karlstad.
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Vad är egentligen rätt lufttryck?

Post by Dennis »

Jepp! 2,5 men det stiger ju lite när däcket nått drifttemperatur så du får kolla varmtryck med din körstil. speciellt viktigt om det är en Kombi eller Classic då de har längre överhäng bak. Kan bli mycket spännande vägegenskaper vid undanmanöver och för lite luft i bakdäcken.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Vad är egentligen rätt lufttryck?

Post by Baggis »

Som en parentes kan jag nämna att förra ägaren hade haft ett tryck på c:a 2,7. Det verkade dock inte vara det smartaste för däcken hade nötts påtagligt mer på mitten.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Luke
Posts: 43
Joined: 21 Oct 2008, 16:22
Location: Karlstad

Re: Vad är egentligen rätt lufttryck?

Post by Luke »

Dennis wrote:Jepp! 2,5 men det stiger ju lite när däcket nått drifttemperatur så du får kolla varmtryck med din körstil. speciellt viktigt om det är en Kombi eller Classic då de har längre överhäng bak. Kan bli mycket spännande vägegenskaper vid undanmanöver och för lite luft i bakdäcken.
Ok tack! Men för att tjata ytterligare :) så är det alltså 2.5 vid varmtryck som gäller? Jag har ju alltid kollat när däcken varit kalla och har för nuvarande alltså 2.3 fram och 2.1 bak.
Lucas Kling, Karlstad.
Post Reply