Alpine Linus
"otroligt roligt med ytterliggare "ett" projekt! Härligt att det inte blir någon återställning till "ny-bils-skick" utan att du håller den välpatinerad
Lycka till nu!"
Det tackar vi för.
I Lördags var det reservdelsträff för 4CV klubben i Strängnäs. Jag var på plats och gjorde några fynd.
Jag har redan tidigare pratat med Andreas U. om att jag skulle vilja ha tag i en komplett bakaxel för att kunna börja bygga det nya drivpaketet till finbilen, jag har ju sedan tidigare en Dauphine/Gordinimotor med tillhörande bakaxel och fyrväxlad låda.
Andreas sa då att det skulle nog bli svårt att få tag i men trots detta så stod det en axel och väntade på mig vid ankomst, den där hade jag glömt att jag hade var kommentaren.
Jag hittade även en sexvoltsmotor till värmepaketet som ju oxå är från en Dauphine och därför går på tolv volt men nu blir det en baggis att konvertera det.
Jag tog och började slå isär min nya bakaxel i helgen och det är ju tur att man samlat på sig lite rejäla verktyg under åren.
Jag jäklar vad bromstrummorna satt fast, det var annat med trummorna på reservdelsbilen (äckelbilen kallad) som såg ut så här vid demontering.
Jag hade nog väntat mig att dom skulle se ut som på första bilden.
Jag hittade även en felfri nummerskyltsbelysning och fick beställa en del nya grejor genom klubbens reservdelsman som renoveringssats till huvudbromscylinder mm.
Det var en mycket trevlig och givande träff kaffet var gott och smörgåsarna var närande Och jag fick många bra tips från övriga medlemmar. Precis som det ska vara.

Hjulen äro rundare på min Rennå.
/Hasse Kaplan