Bromsproblem Clio Sport 197

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Tribal
Posts: 132
Joined: 21 Sep 2003, 20:39
Location: Sweden

Bromsproblem Clio Sport 197

Post by Tribal »

Jösses vad förvånad man blir när bromsarna inte tar vid inbromsning från 110!
På vägen till stora höga för att fråga om BDS kunde laga mitt avg.system(en annan historia) så märker jag plötsligt till min stora förvåning att bromsverkan är = noll! Pumpar febrilt men inget händer, lyfter upp foten helt och trycker till nu sitter jag nästan klistrad i framrutan ist.
Kör sakta till BDS och märker att trycket försvinner med jämna mellanrum från bromsen. Har testad att pumpa bromsen till stumt läge med motorn avstängt och hålla stumt tills motorn är igång, då faller trycket vilket ska vara ok. Vad kan det vara.

Tacksam för svar.

Magnus aka tribal
Magnus Corneliussen #1088
Göteborg
Clio Renaultsport 197
Tribal
Posts: 132
Joined: 21 Sep 2003, 20:39
Location: Sweden

Re: Bromsproblem Clio Sport 197

Post by Tribal »

29 gluttare :)
Problemet med bromsarna är löst. Lös drivaxel var problemet. Efter montage av fyra st konidämpare så lyckades dom inte montera drivaxeln till rätt läge. Nu är det problemet löst..... Nu kvarstår avgassystemet...kostnad 14500.
Ett flexrör har gått av. Flexrören ligger ovanför sub-framen vilket gör det omöjligt att svetsa ditt två nya( 600 kronors ) utan att montera ner balkar mm. Genomtänkt......säkert! Så nu blir det ett alltiett som gäller, grenrör,flexböj och förkatalysator. Sorgligt :evil:. Kostnader som hade kunnat hamnat på nya BIG-brakes och stålomspunnet! Jag behåller medlemskapet året ut sen......
Magnus Corneliussen #1088
Göteborg
Clio Renaultsport 197
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Bromsproblem Clio Sport 197

Post by Joakim16v »

Täcker inte garantin problem med avgassystemet? Jag har för mig att tillverkaren/generalagenten är tvungen att ge garanti för miljöpåverkande fel x antal år. Hittar dock inget om det nu..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Tribal
Posts: 132
Joined: 21 Sep 2003, 20:39
Location: Sweden

Re: Bromsproblem Clio Sport 197

Post by Tribal »

Då har man varit i kontakt med If/Volvia.
Har nu löst den ekonomiska delen vad gäller avgassystemet.
Då Volvocity slutar med sitt serviceavtal gällande renault så skulle bilen till Bilia i sisjön!
Detta skulle medföra en extra kosnad på 3500 för avgassytemet...summa ca 20.000kr.
Tappade fotfästet och tålamodet.
På If/Volvia resonerar man så här: Går grenröret sönder så gäller maskinförsäkringen.
Vad är ett grenrör då undrar jag. "Det går från motor till första skarven" säger M.H på
If/Volvia.(Där i mellan sitter mina flexrör) Vad ska jag betala undrar jag. "25% lägst 3500 säger M.H"......
Grenrör, flexrör och förkat, allt i ett= ett grenrör :racesmile:

Glad midsommar 8)
Magnus Corneliussen #1088
Göteborg
Clio Renaultsport 197
Post Reply