Gashäng Scenic 02

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Rep0
Posts: 8
Joined: 05 May 2011, 23:04
Location: Landskrona

Gashäng Scenic 02

Post by Rep0 »

Idag på motorvägen fick jag uppleva ett mindre trevligt problem med bilen.. efter att ha fått tvärnita pga en lasbil som bestämde sig för att kasta sig ut framför mig så växla jag ner och gasa på för att komma om han.. men när jag skulle lägga i 4'an så rusa motorn på maxvarv (gashäng) eftersom man aldrig råkat ut för detta så fick man självklart lite hjärnsläpp innan man fick stampat till på gasen så det sluta.. sen fungera det som det skulle igen... men självklart så e man orolig att detta skall hända igen och då i värsta tänkbara scenario... i en bilkö eller vid ett stoppljus etc :(
Någon som vet om detta kan vara ett vanligt förekommande fel/problem på dessa bilarna? lösning i så fall? har bara kollat som snabbast när jag kom hem från jobb men kan inte hitta nån tänkbar orsak till det.. pedalen går ner och upp som den skall när jag trampar o släpper, tänkte om någon annan har råkat ut för samma sak och har nån idé om vad det kan bero på.

//P
Patrik M
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Gashäng Scenic 02

Post by Joakim16v »

Borde ju vara elektroniskt spjäll på en sån, så antingen glapp i någon kontakt vid spjällhus eller gaspedal alternativt behövs en mjukvaruuppgradering..

Nu har jag ingen erfarenhet av Scenic eller ens bilar så nya som 2000-talare, men försöker resonera lite logiskt.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Gashäng Scenic 02

Post by Dennis »

Måste varit pedalen som fastnat nere, kanske av en slarvigt ditlagd matta [smilie=001_icon_idea.gif]
Både gaspedalen och spjällhuset har dubbla potentiometerbanor som måste följas åt linjärt annars kopplar styrdonet ner gaspådraget till nöddrift.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
jimel
Posts: 103
Joined: 25 Nov 2007, 19:36
Location: Strängnäs

Re: Gashäng Scenic 02

Post by jimel »

Hände samma sak på min clio för en vecka sedan, pedalen åkte upp det är jag helt säker på men efter ett stamp på den så "släppte" hänget, håller med om att det är lite läskigt i några sekunder innan man fattar [smilie=117.jpg]
Jimmie Lovenborn, Strängnäs
Rattar en Clio 1,4 -01 super sport [smilie=eclipsee_steering.gif]
Majzolla
Posts: 28
Joined: 26 Apr 2011, 18:40
Location: Vittsjö

Re: Gashäng Scenic 02

Post by Majzolla »

Så har jag haft det ett par ggr.... Det är min matta som glider 'upp' å in under pedalen på något sätt.... Jag har 'spärrat' mattan nu genom att sätta fast den under den utdragbara lådan under sätet.... Efter det har det inte hänt nån gång..... Visst är det kusligt när det blir så [smilie=001_07.gif] ....... Hoppas att det löser sig!!!
Majzan
User avatar
jimel
Posts: 103
Joined: 25 Nov 2007, 19:36
Location: Strängnäs

Re: Gashäng Scenic 02

Post by jimel »

har hänt mig igen och då hängde den sig på "halvgas" ungefär, testade att dra tillbaka pedalen men det hjälpte inte så stampade till och det släppte, någon som vet vad det kan vara? min bil kanske har vire?
Jimmie Lovenborn, Strängnäs
Rattar en Clio 1,4 -01 super sport [smilie=eclipsee_steering.gif]
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Gashäng Scenic 02

Post by Tony »

jimel wrote:har hänt mig igen och då hängde den sig på "halvgas" ungefär, testade att dra tillbaka pedalen men det hjälpte inte så stampade till och det släppte, någon som vet vad det kan vara? min bil kanske har vire?
Är ju ganska lätt att öppna och kolla..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply