Hur vet man om en kamrem verkligen är bytt?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
jackblack
Posts: 77
Joined: 04 Sep 2009, 22:05
Location: Karlskoga

Hur vet man om en kamrem verkligen är bytt?

Post by jackblack »

Har precis köpt mej en kombi ,en Megane 2.0 2005års modell
Enligt S-boken är den bytt vid 14000mil(han gick över milen som jag tror är 12000mil för kamremsbyte i alla fall för en 1.6l)men kan man se det på något sätt?att lita på det som står i S-boken är en sak men att verkligen ta reda på om den är utbytt skulle kännas betydligt tryggare :racesmile: Någon som vet hur man kan ta reda på detta vore jag tacksam för det.

Mvh Jack
Jack Black
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Hur vet man om en kamrem verkligen är bytt?

Post by Joakim16v »

Antingen litar man på det som står i s-boken, eller så gör man det inte. Är det länge sen 14k servicen gjordes? Kamrem är 12000mil eller 5år, vilket som inträffar först..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
U.S
Posts: 53
Joined: 14 May 2010, 15:33
Location: Nässjö

Re: Hur vet man om en kamrem verkligen är bytt?

Post by U.S »

Man kan ju ta kontakt med verkstaden som har stämplat boken.
Man kan väl även be om kvitto på jobbet om någon gjort det själv, jag brukar spara alla kvitton av denna anledning.
Finns det inga sparade kvitton och ingen stämpel i boken får du som fg talare sa lita på att den är bytt eller byta igen.
Ulf Sandblom
Clio -12 1,2
Clio -14 SÅLD
Kangoo -00 SÅLD
Megane Coupé -96 SÅLD
Clio -01 SÅLD
jackblack
Posts: 77
Joined: 04 Sep 2009, 22:05
Location: Karlskoga

Re: Hur vet man om en kamrem verkligen är bytt?

Post by jackblack »

Jag får väll utgå från att den är utbytt eftersom boken säger det,men när jag kollade upp firman som bytt kamremen (typiskt nog eftter det jag köpt bilen)så verkade det lite skumt,har ingen f-skatt sedek(handelsbolag)det behöver ju inte betyda någonting i egentligen,men företaget är avvecklat 2 dagar före det som kammremen är utbytt! är det inte typiskt så säg.
Jag bilar varje år genom Europa och vill ju inte bli stående efter vägkanten pga kamremen inte är utbytt i tid,Bilen känns väldigt tight så att säga..... motorn spinner som en katt o lådan växlar som i en dröm(trots 180000mil på mätaren+att den är välldigt fin inuti .
Jag måste bara nämna det ......Jag köpte en Audi a4 kombi och hade den i 12 dagar 120000mil( innan jag sålde den igen) på mätaren men kände att Renault är min bil(hade en megane 1.6 -04 innan som jag gillade skarpt trots div problem med den)Dom sa på jobbet att jag inte va riktigt klok :lol:Ska du byta Audin mot en krånglande Renault :P Folk verkar ha ett agg mot Renault? varför förstår jag inte riktigt,man får skitmycket bil för pengarna massa utrustning o go komfort relativt lättlagat måste jag säga,alla bilar går ju sönder på ett eller annat sätt,jag kör numera BARA Renault :racesmile:

Går det inte rent fysiskt att ta reda på om kamen är utbytt ?

En sak till.....Det var någon som undrade om jag verkligen heter Jack Black!....Svaret är Ja ,dock så är Black förkortning utav mitt last name så att säga 8)
Jack Black
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Hur vet man om en kamrem verkligen är bytt?

Post by Joakim16v »

jackblack wrote:Folk verkar ha ett agg mot Renault? varför förstår jag inte riktigt,man får skitmycket bil för pengarna massa utrustning o go komfort relativt lättlagat måste jag säga,alla bilar går ju sönder på ett eller annat sätt,jag kör numera BARA Renault :racesmile:

Just därför får man mycket bil för pengarna! :lol:
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Hur vet man om en kamrem verkligen är bytt?

Post by Tony »

Min faster skaffade Toyota Avensis för dom var ju så bra i bilprovningens statistik, värt att nämna är att Motorn är bytt och i veckan bytte jag växellådan som rasat, Själv byter jag gärna hellre några styrleder för några hundringar än att byter motor och låda och sånt som borde hålla bilen ut..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Majzolla
Posts: 28
Joined: 26 Apr 2011, 18:40
Location: Vittsjö

Re: Hur vet man om en kamrem verkligen är bytt?

Post by Majzolla »

Öppnar ingen ny tråd... Utan frågar här...Lite just vad TS skrev om... Kamremsbytet.. I min S-bok står det inget om det med bilfirman jag köpte bilen av -07 sa att det var bytt... Men då ska man väl klistra dit nån lapp... Har jag för mig... Hade det iallafall på min förra bil SEAT Toledo... Nu är detta en Renault senic 2,0i -02 ....
Nu har bilen gått 173334 enligt trippen... Så snart är det väl dax å byta igen.... MEN jag har inga pengar för att lämna in den på Volvo/Bilia... Kamremmen kostar ju inte så mycket i sig utan det är ju arbetet.... Kan man byta sånt själv... Menar om man hittar nån kunnig i bekantsskaps kretsen???? Å vad händer egentligen om kamremmen går åt skogen??????
Majzan
linkan62
Posts: 144
Joined: 26 Jan 2010, 18:20
Location: Växjö

Re: Hur vet man om en kamrem verkligen är bytt?

Post by linkan62 »

Om kamremmen går av blir det toppsallad = Dyrt!!! [smilie=117.jpg]
Sen är det inget för amatörer! Det är viktigt att den som byter kamrem vet hur man gör.Lämna bilen till någon kunnig annars kan billigt bli mycket dyrt!

Lycka till!
Ulf Lindberg Växjö
Grand Scenic 2.0T-05
Post Reply