Knakar vid svängning av ratten

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Majzolla
Posts: 28
Joined: 26 Apr 2011, 18:40
Location: Vittsjö

Knakar vid svängning av ratten

Post by Majzolla »

Har en Senic 2,0i av 2002 års modell.. Besiktigade den den 4:e juni... Gick icke igenom tyvärr :shock: Fick fel på spindelleden fram på vänster sida och att handbromsen låg an... Fixade spindelleden utan problem.. MEN nu efteråt så har det börjat 'knaka' när jag vrider på ratten.. Det låter inte bara på en sida utan bägge å på nåt sätt på mitten åxå.... Min son ( som fixade spindelleden) hämtade bilen vred å hade sig.. Han tog den till en verkstad dom hissade upp bilen å började vrida på ratten... Men inget ljud där inte... Dom letade med ljus å lykta men fann inget mer än att damasken på vänster sida saknar 'klämman' som sitter mot däcket... Dom hissar ner bilen å vrider på ratten å så låter det igen...... VAD I SJUTTON KAN DET VARA??? Nån annan som har haft det så???? Ska nämnas att det låter mest när man parkerar å ska vrida på ratten eller om man kör riktigt sakta i en kurva.....
Ombesiktigade bilen i måndags 4/7 å allt var bra!!! Tjohoo.. :racesmile: . Konstigt att han inte såg damasken för det var ju på den sidan spendelleden var kass.... Ja ja jag ska dra dit en klämma så fort jag bara kan........ Men jag vill bli av med knakandet!!! Är inte världens rikaste så man vill kolla allt själv så långt det bara går.........
Majzan
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Knakar vid svängning av ratten

Post by Joakim16v »

Definitivt ingen expert på scenic, men det skulle kunna vara topplagringen till stötdämparen som börjar torka ut.

Edit: Såg i en annan tråd att du nyligen hade bytt dämpare, byttes topplagringarna då? Eller kanske fettades de in? om inte något av de är det nog dags..

Dessutom, enligt forumreglerna ska du skriva ut för och efternamn samt ort på dina inlägg
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Majzolla
Posts: 28
Joined: 26 Apr 2011, 18:40
Location: Vittsjö

Re: Knakar vid svängning av ratten

Post by Majzolla »

Joakim16v wrote:Definitivt ingen expert på scenic, men det skulle kunna vara topplagringen till stötdämparen som börjar torka ut.

Edit: Såg i en annan tråd att du nyligen hade bytt dämpare, byttes topplagringarna då? Eller kanske fettades de in? om inte något av de är det nog dags..

Dessutom, enligt forumreglerna ska du skriva ut för och efternamn samt ort på dina inlägg

Stötdämparen byttes bak......
Knakandet är fram..... Har kollat att det finns tillräckligt med styrservo-olja.
Bilen börjar ju närma sig 10 år... Å då dyker väl alla tänkbara fel upp....
Har letat på nätet om det där med knakandet att det är många som får så när det är minus grader men att det sedan försvinner när + graderna kommer .... Först knakade det bara lite tyst när jag svängde vänster men nu så knakar det även åt höger...
Ja jag får väl hoppas på en lotto vinst imorn så att jag kan byta bil..........
Majzan
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Knakar vid svängning av ratten

Post by Robin »

Låter som ett klassiskt fjäderbenslager som tjärvar.

Ca en två hunka st och inte så svårt att byta. Men fjäderben måste bort och fjäder måste demonteras.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Majzolla
Posts: 28
Joined: 26 Apr 2011, 18:40
Location: Vittsjö

Re: Knakar vid svängning av ratten

Post by Majzolla »

Ok tack!!! Ska till Göteborg i slutet av månaden får väl ta å flörta med min son .... Det var väl nåt sånt som ev kunde vara fel....
Majzan
Post Reply