Problem med bakdörr öppningen [ Megane- 2002 -Kombi Cupe]

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
DELBOSKE
Posts: 3
Joined: 18 Dec 2010, 23:52
Location: göteborg

Problem med bakdörr öppningen [ Megane- 2002 -Kombi Cupe]

Post by DELBOSKE »

Jag fick nyligen problem med bakdörren, kunde inte öppna dörren från utsidan, men kunde öppna från insidan. Efter att jag har läst instruktionsboken flyttade jag en barnsäkring som finns vart lås mekanismen finns och jag flyttade den maximalt som man kunde flytta den därefter låste jag dörren!
Efter denna lilla process så kunde jag inte få öppna dörren inifrån eller utifrån!
Skulle vara tacksam för tips om hur problemet ska fixas!



Fabrikat: RENAULT
Modell:MEGANE (I)
Typ: 1.6
Årsmodeller:1999-2003
DERVISEVIC ZUVDIJA
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Problem med bakdörr öppningen [ Megane- 2002 -Kombi Cupe]

Post by Starbright »

Vad skulle du på barnspärren och göra ? :)
Om inte dörren går att öppna utifrån är det antingen låset som är trasigt eller ngt länkage till öppningsmekanismen som hoppat av/gått sönder.
Jag har för mig att du kan dela på dörrpanelen och sedan få in en hand till låsmekanismen och sedan öppna dörren därifrån, kan vara trångt men det e nog den enda lösningen för dig.
Johnny Söderström
DELBOSKE
Posts: 3
Joined: 18 Dec 2010, 23:52
Location: göteborg

Re: Problem med bakdörr öppningen [ Megane- 2002 -Kombi Cupe]

Post by DELBOSKE »

Men frågan är hur ska jag ta tillväga för att öppna dörr panelen för att jag verkligen förstår inte vad du menar med "Dela Dörrpanelen"???
Kan påpeka att jag har öppnat den s.k dörrpanelen men ser absolut ingen tillväga för att dra in min hand! Kanske jag har fel, men skulle uppskatta om du kunde förtydliga det lite bättre :wink:
DERVISEVIC ZUVDIJA
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Problem med bakdörr öppningen [ Megane- 2002 -Kombi Cupe]

Post by Starbright »

Jag får be om ursäkt då jag misstog vilken årsmodell/modell av megane du har.. det e den som är ngra år nyare jag menar man kan "dela" på dörrpanelen.. nåväl du har fått bort dörrpanelen säger du.. sitter det ngn plastdel eller fuktskydd ivägen för hålet som du använder för att komma åt låset? vliken sida är det ? jag kan kika på jobbet hur exakt det ser ut på datorn i morgon.. men vad jag vet på rak arm så ska det finnas ett tillräckligt stort hål att trä in armen och likra upp dörren på. samma hål man tar ut hissmekanismen och dyl.
Johnny Söderström
DELBOSKE
Posts: 3
Joined: 18 Dec 2010, 23:52
Location: göteborg

Re: Problem med bakdörr öppningen [ Megane- 2002 -Kombi Cupe]

Post by DELBOSKE »

Måste uttryckligen säga att jag misstog mig för att ha öppnat dörrpanelen! :roll:
Det som jag har lyckats hittils är följande: Skruvat ut 2 skruvar som håller upp dörrhandtaget och även nedre plast handtaget som används för att stänga dörrarna inifrån!


Min fråga är egentligen och undrar, är dörrpanelen fasthållen eller måste jag först ta ut även dörrens fönsterväv för att ta ut panelen!
Och hur i allsing dar tar man ut panelen därefter!!!!
högerbak dörr Megane 02 sedan
DERVISEVIC ZUVDIJA
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Problem med bakdörr öppningen [ Megane- 2002 -Kombi Cupe]

Post by Starbright »

Ja fönsterveven måste tas bort. Om jag inte misstar mig så tar du bort den genom att trycka i bakkant på den.. det är som en plastbit som går att skjuta mot dig.. använd typ 2 mejslar eller ännu hellre en benkniv i plast eller dyl. sedan ska du ha 1-2 skruvar i nederkant på dörren också.. när allt detta e borta så är det bara att "dra" dörrsidan mot dig så släpper den.. den sitter i butyltejp, en kladdig massa som håller fast den.
Johnny Söderström
Post Reply