Startspärr Renault Scenic II -04

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
wesman
Posts: 23
Joined: 05 Apr 2008, 23:54
Location: Borås

Startspärr Renault Scenic II -04

Post by wesman »

Hej alla glada renuttar!

Har haft en massa fel på vår Renault Scenic II - 04 2,0 Automat ,tack vare forumet här jag kunnat åtgärda felen på korrekt sätt efter goda tips o Autofrance :)
Nu har det kommit fram ett väldigt irriterande problem .
Tror det har med startspärren o göra .
Ibland går det o starta bilen helt normalt men ibland så vägrar den .
Kan låsa upp dörrarna med kortnyckeln ,stoppar i nyckelkortet o trycker på startknappen. tuggar på men ingen tändning. röda lampan lyser konstant när man trycker på startknappen.
Va förra veckan på Ikea o handla med familjen, varmt var det o soligt, o bilen vägrade starta.
Testade med bägge nycklarna men samma sak, tugga tugga.
Vi väntade ca 10min sen startade den??? ibland får man vänta 1h eller hel dag.
Nu har bilen vart ostartbar i flera dagar , funderar o byta ut alla 4 delar som finns o köpa på http://www.laga.se artnr. L678319 för 2500:- vid sökning med vår regnr.
Vi fick vår bil bärgad för 1mån för att den vägrade o starta o när bilen kom till Boråsbil så självklart startade den.
Vi fick bytt displaypanelen samtidigt på goodwill efs bilen hade inte gått över 14 000mil.
Den ändrade milerna )va uppe i 35 000mil, slocknade av o på .
Jag frågade mekanikern om det va panelen som va orsaken att den inte startade o han sa ja.
Jag är väldigt skeptisk ang detta svar, alltid fått en massa konstiga svar och offerter från den verkstaden.
Vi har samma problem med vår gamla Renault Scenic I -02 , vägrar o starta ibland.
Testat metoden som finns här på forumet men vi har ingen IR på nyckeln.
Kan man lämna in bilen eller bilarna för att stänga av denna startspärr ?

mvh.Wesman
Vesa Franzon / Borås
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Startspärr Renault Scenic II -04

Post by Dennis »

:lol: Det går alldeles utmärkt att starta och köra tom utan displayen...
Jag tror på tändlägesgivaren. Byt till det uppdaterade blåa kopplingstycket också med tillhörande kabelstump.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
wesman
Posts: 23
Joined: 05 Apr 2008, 23:54
Location: Borås

Re: Startspärr Renault Scenic II -04

Post by wesman »

Hej Dennis!

Jag har bytt den givaren på vår gamla scenic I till just den blåa, Boråsbil tog 1400:- för den :shock: . Trångt o bökigt va det o byta den :) Automat .
Samma sak har jag gjort med vår nyare modell av Scenic II men den va inte blå utan svart som innan o den köpte jag av Autofrance för en spottstyver än vad Boråsbil tänkte ta betalt för. Lättare o byta för den satt i fronten . Automat .

Skall jag byta dom igen?

mvh.Wesman
Vesa Franzon / Borås
Post Reply