*Löst* Problem fönsterhissar Scenic-04 *Löst*

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

flu
Posts: 4
Joined: 23 Aug 2010, 09:09
Location: Järfälla

*Löst* Problem fönsterhissar Scenic-04 *Löst*

Post by flu »

Hej

Jag har en Scenic 2.0t-04 som i förra veckan, hör och häpna, drabbades av haveri på fönsterhissen höger bakdörr.

Efter haveriet kan man höra elmotorn dra när man kör hissen upp och ner. Därmed drar jag slutsatsen att motorn är ok. Jag har rivit isär dörrsidan och plockat ur mekaniken (efter att ha tejpat upp rutan). Fann att ett plastclips som håller ihop vajrarna och rutan gått av i två delar. Värt att notera är att ena delen är där vajrarna sitter fast och andra delen är den som sitter i rutan (och glidskenan). Kan man anta att orsaken till att det gått sönder, är att det gått trögt?

Nåväl, efter lite rundringning kan jag presentera följande sifror:
- Reparation på märkesverkstad (byte av hela mekaniken): 4800 kr [smilie=001_07.gif]
- Inköp av reservdel (mekanik inkl motor): 4100 kr :shock:
- Inköp av reservdel (mekanik exkl motor): 1500 kr

Efter att ha lusläst alla sidor jag hittat i ämnet föll jag slutligen på en tråd på detta eminenta forum, nämligen: http://crs-forum.16v.se.linweb42.kontro ... =8&t=10679 där jag fann ett artikelnummer 77 01 209 366. Detta påstods vara artikelnumret till denna lilla, i mitt fall, trasiga plastbit.

Återigen, telefonsamtal till märkesverkstad där det bekräftades att så var fallet. Artikel nummer 77 01 209 366 är det omtalade plastclipset för bakdörrarna. Vill man beställa samma clips fast till framdörrarna så är artikelnumret 77 01 209 365.

I bägge fallen kostar clipset 65 kr/st. :mrgreen:

Här står vi nu. Jag har betällt nya clips till alla dörrarna och de ska komma till verkstad i morgon, då jag hämtar upp dem. Jag återkommer med rapport då.

Hoppas att denna information kan hjälpa andra som får samma problem.

Mvh
Last edited by Robin on 08 Oct 2014, 22:37, edited 2 times in total.
Reason: *Klistrad*
Fredrik Lundberg
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Problem fönsterhissar Scenic-04 *Problemlösning pågår*

Post by Baggis »

Det är verkligen totalgalet att man måste vara släkt med Sherlock Holmes i rakt nedstigande led för att kunna få fram en 65-kronors reservdel som gör att man slipper punga ut flera tusen...!
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
flu
Posts: 4
Joined: 23 Aug 2010, 09:09
Location: Järfälla

Re: Problem fönsterhissar Scenic-04 *Problemlösning pågår*

Post by flu »

Uppdatering i ämnet.

Nu har jag fått mina reservdelar. Jag beställde från Upplands Motor i Akalla i måndags. I går fick jag SMS om att de hade kommit och idag på morgonen var jag och hämtade dem. Det visade sig att delarna inte kostade 65 kr/st utan 65 kr/2 st. :mrgreen: Reservdelarna har alltså kostat mig knappt 140 kr hittills vilket innebär att jag ligger 120 kr plus än så länge. Får fira med pizza och bira ikväll!

Nedan följer lite fotodokumentationer över händelseförloppet hittills:

Image
Plastclipset som det ska se ut.

Image
plastclipset som det ser ut.

Image

Image
Reservdelar (de gröna är till framdörrarna)

Image
Dokumentation

Image
Uppenbarligen så har Renault lärt sig något av detta problem. Det nya clipset är förstärkt med en metallskena inuti samt att infästningen mot rutan är annorlunda.

För den som är osäker på hur man plockar isär dörren så har jag även lite foton på det.

Nu återstår bara att sätta ihop bilen igen. Jag återkommer när jag är färdig med det.

Mvh
Fredrik Lundberg
linkan62
Posts: 144
Joined: 26 Jan 2010, 18:20
Location: Växjö

Re: Problem fönsterhissar Scenic-04 *Problemlösning pågår*

Post by linkan62 »

Hej
Om du har möjlighet så skulle jag gärna ta del av dina bilder på isärtagning av dörren...
Mvh Linkan
User avatar
LOKE
Posts: 204
Joined: 02 Oct 2009, 14:06
Location: Malmö

Re: Problem fönsterhissar Scenic-04 *Problemlösning pågår*

Post by LOKE »

Bra och tydligt inlägg , väntar med spänning på fotona. En kompis har samma problem.
Magnus Jönsson/Malmö
Renault Clio IV 2013
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Problem fönsterhissar Scenic-04 *Problemlösning pågår*

Post by Tony »

Är inte så svårt, lossa alla skruvar bänd loss dörrsidan
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
flu
Posts: 4
Joined: 23 Aug 2010, 09:09
Location: Järfälla

Re: Problem fönsterhissar Scenic-04 *Problemlösning pågår*

Post by flu »

Trevligt med lite respons på den här tråden. Jag tycker att om man själv kan fixa alla 4 dörrarna för 140 kr istället för att behöva lämna in på verkstad och pröjsa 20.000 kr, ja då kan jag väl offra några minuter på att skriva en handledning till hur man genomför denna lilla besparing. Sen tänkte jag börja ta provis på alla som använder den dessutom. Pma mig när ni är färdiga så skickar jag mitt kontonummer. Ska vi säga, 10% på det besparade beloppet? :mrgreen:

I alla fall:
Tyvärr så fotade jag inte när jag plockade isär dörren, men med vägledning av de foton jag tagit efteråt är jag övertygad om att jag kan hjälpa till lite. Precis som Tony skriver, det är inte så svårt.

Allra enklaste sättet att få av dörrsidan är att:
1. Plocka bort ”koppen” där dörröppnaren sitter. Den sitter fast med 1 skruv (torx) i botten (under ett litet lock). Efter att man har lossat skruven kan man bända upp koppen med en smal spårskruvmejsel.
2. Dörröppnaren sitter fast i en vajer som man öppnar dörren med. Den är bara att "snäppa" loss.
3. Plocka bort koppen där fönsterhissen sitter. Den sitter fast med 1 skruv (torx) i botten (under ett litet lock). Bänd upp koppen med en smal spårskruvmejsel.
4. Jag tog isär kontakten för elhissen. Jag vet ej om det var nödvändigt men så blev det. Den sitter innanför en påse av skumplast som troligtvis syftar till att hålla fukt borta från kontakten. Jag rev sönder påsen och kommer att ersätta den med eltejp.
5. I hålet som uppstått efter att du tagit bort koppen kan man se ett vitt fäste av plast. Det fästet sitter fast med en skruv i dörren. Ta bort skruven (torx). (Man får skruva lite snett men det går bra.)
6. Koppla ur belysningen i nederkant på dörrsidan.
7. Lossa 1 skruv i underkant på dörrsidan (snett under högtalaren).
8. Haka av hela dörrsidan.
9. Koppla loss högtalaren (på insidan).

Fönsterhissmekaniken sitter fast med 3 muttrar. Innan man lossar dessa och plockar ur mekaniken måste man säkra upp fönsterrutan. Görs allra enklast med maskeringstejp som man sätter i överkant på rutan runt dörrkarmen.

Lite foton:

Image

Image
Röd ring markerar var skruven sitter.

Image

Image
Röd pil markerar var man bör sätta in skruvmejsel och bryta försiktigt.

Image
Röd ring markerar var skruven sitter

Image

Röd ring markerar var skruven sitter.
Image
Dörrsidan sitter fast med sådana hakar.

Mvh
Fredrik Lundberg
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Problem fönsterhissar Scenic-04 *Problemlösning pågår*

Post by Baggis »

Excellent!! :D
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
User avatar
LOKE
Posts: 204
Joined: 02 Oct 2009, 14:06
Location: Malmö

Re: Problem fönsterhissar Scenic-04 *Problemlösning pågår*

Post by LOKE »

Bra jobbat. [smilie=icon_up.gif]
Magnus Jönsson/Malmö
Renault Clio IV 2013
scenicnick
Posts: 1
Joined: 02 Oct 2010, 09:40
Location: stockholm

Re: *Löst* Problem fönsterhissar Scenic-04 *Löst*

Post by scenicnick »

Underbar tack så mycket!
Nu slipper kanske jag slipper köpa fönsterhiss nr. 3 från skroten.
http://svtplay.se/v/1678517/plus/daliga ... pa_renault
Efter att ha sett följande reportage så kontaktade jag Renault Sverige och tänkte att de kanske skulle stå för någon del av kostnaderna!
Jag har prata med Renault men och de tyckte att jag skulle visa upp bilen på en verkstad.
Sagt och gjort visade jag bilen eller rättare sagt fönsterhissen i en påse till Bilia Segeltorp!
Efter det att verkmästaren där haft mailkontakt med Renault (Som jag inte fick ta del av för att han lämpligt raderat alla mail) så kom de fram till att ”Eftersom jag hade pillat på komponenterna” så kunde dom inte hjälpa till.
Utan jag skulle stå för alla kostnader och köpa en helt ny fönsterhiss med motor och allt!
XXXX antal tusen kronor! Har även pratat med Bilia Nacka där de säger att man måste köpa en helt ny Fönsterhiss.
Vad är då slutsatsen av detta !
Renault fönsterhissar Suger!
Renault står inte för vad de säger och Bilia har ingen Koll!
Tur att det finns ett forum
Pelle
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: *Löst* Problem fönsterhissar Scenic-04 *Löst*

Post by Dennis »

Måste tyvärr också dela med mig av erfarenheterna då jag fått byta ut hissar som i vissa fall varit reparerade under garrantitiden, det visade sig att den märkesverkstaden bundit ihop skiten med kabelstrips!!!
Men troligt vis så har väl säkert Renault fått en reklamationsfaktura och kunden bevisligen ett dåligt arbete.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
flu
Posts: 4
Joined: 23 Aug 2010, 09:09
Location: Järfälla

Re: *Löst* Problem fönsterhissar Scenic-04 *Löst*

Post by flu »

Nu är alla 4 lagade.
Summering:
1 hiss där plastclipset var bytt till ett nytt.
1 hiss där plastclipset var lagat med tyrap (buntband).
2 hissar där plastclipset var trasigt.

Kostnad som jag skrivit tidigare:
140 kr :mrgreen:

Tidsåtgång:
Första dörren: ca 2 timmar
Resterande dörrar: ca 1 timma

Om man bortser från frustrationen som jag upplevde initialt så tycker jag att det här var en av de roligare bilreparationerna som jag varit med om. :mrgreen: :racesmile:

Strax efter dörrarna vart färdiga så pajjade LMM:en. Det blev en reservdel på 3200 kr istället...

Nån som vill köpa en Scenic?
Fredrik Lundberg
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: *Löst* Problem fönsterhissar Scenic-04 *Löst*

Post by Stymie »

Den här tråden borde vara klistrad, Scenicerna har mer rasade fönsterhissar än Lagunorna i alla fall! :roll: :idea:
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: *Löst* Problem fönsterhissar Scenic-04 *Löst*

Post by Tony »

Stymie wrote:Den här tråden borde vara klistrad, Scenicerna har mer rasade fönsterhissar än Lagunorna i alla fall! :roll: :idea:
verkar så men till dom är det ett plastclips för 32,5Kr inte vajerras tar hellre det första..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: *Löst* Problem fönsterhissar Scenic-04 *Löst*

Post by Stymie »

Håller med, men verkstäderna lurar fortfarande kunderna att man måste byta allt för 4000+ kr. Så denna tråd räddar plånboken på många Scenicägare :-)
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply