Stolarna i nya Scenic...

Köpråd, hjälp och tips vid köp av Renault.
Ej annonser eller länkar till andra annonser

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
trumskolan
Posts: 1
Joined: 10 Sep 2011, 20:23
Location: Bara

Stolarna i nya Scenic...

Post by trumskolan »

Hej!

Var och provkörde en Renault Scénic dCi 150 i 20 minuter och blev väldigt sugen
men en bestående känsla efter turen var att sätena i nya modellen av Scenic
inte var lika sköna som i den gamla.
Bilen har allt jag vill ha men det är svårt att leva med att sitta på en "pinnstol" och köra.... Har provkört ett par bilar av generation 2 av Scenic och dom kändes bra.
Dom var inte alls så fasta...

Försäljaren sa att det var gjort för att det skulle vara skönare att köra längre sträckor?

Nån som har erfarenhet och tankar...Svårt att ta en provrunda på 2 timmar innan köp..

Janne Jansson
Trumskolan
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Stolarna i nya Scenic...

Post by Tony »

trumskolan wrote:Hej!

Var och provkörde en Renault Scénic dCi 150 i 20 minuter och blev väldigt sugen
men en bestående känsla efter turen var att sätena i nya modellen av Scenic
inte var lika sköna som i den gamla.
Bilen har allt jag vill ha men det är svårt att leva med att sitta på en "pinnstol" och köra.... Har provkört ett par bilar av generation 2 av Scenic och dom kändes bra.
Dom var inte alls så fasta...

Försäljaren sa att det var gjort för att det skulle vara skönare att köra längre sträckor?

Nån som har erfarenhet och tankar...Svårt att ta en provrunda på 2 timmar innan köp..

Janne Jansson
Tyska bilar har stenhårda säten, har haft så länge med hänvisning att det är skönare att köra längre sträckor..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Stolarna i nya Scenic...

Post by Dennis »

Lustigt att inte biosalongerna marknadsför att de har hårda stolar istället för fåtöljer med hänvisning till att det är skönare att sitta på länge, undrar just om ngn skulle besöka ett sådant ställe :roll:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Stolarna i nya Scenic...

Post by Baggis »

Min RX4 har ganska mjuka säten. Har också en Ford C-MAX som har betydligt fastare säten. Trivs klart bättre att sitta länge i C-MAX:en vad gäller hårdheten i sätena, trots att RX4:ans säten initialt känns bättre.

Att den Mégane Sport Tourer jag har beställt har rätt så fasta säten var en av fördelarna som jag ser det. Har även testsuttit i nya Scénic med sina ganska fasta säten, men upplevde inte de så bekväma då de liksom var för platta(liten skålning) för min rygg.

Kan dock tänka mig att det är väldigt individuellt, somliga vill t.ex sova på "plankor", andra är som prinsessan på ärten :wink:
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Stolarna i nya Scenic...

Post by Joakim16v »

Hmm.. Har aldrig haft problem med mjuka säten. Har åkt långt i både R17 -72, Espace -89, R19 -92 m.fl. samt Espace -99 och där har -99 de mest fasta säten, och den blev jag mest trött i. :wink:

Jag vill helst inte sitta på de tyska plankorna :lol:

Att alla som har åkt i mina bilar, både fram och bak kommenterar sätena som väldigt bekväma kanske inte har någon betydelse?
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Stolarna i nya Scenic...

Post by Dennis »

Off topick!
Min rankinglista vad gäller komfortabla stolar.
1. Avantime fram
2.Safrane Baccara både fram o bak.
3.25 med ergopack fram

Kan tänka mig att Vellisen är likvärdig med 1o2 men har ingen erfarenhet av den på långturer. De övriga har jag suttit i 20timmar i sträck bara avbrott för depåstopp.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Stolarna i nya Scenic...

Post by Baggis »

Det ni skriver bestyrker bara det jag menar, att det är högst individuellt 8)
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
dkn1212
Posts: 26
Joined: 18 Jan 2011, 20:27
Location: Enköping

Re: Stolarna i nya Scenic...

Post by dkn1212 »

Jag har en ny Grand Scenic och är mycket nöjd med stolarna. Kan tilläggas att jag är relativt lång och har ingen som helst tidigare erfarenhet av Renault. Det enda jag saknar är möjligheten att vinkla upp dynan som jag kunde på min SAAB 9-5 men mig veterligen är det bara Volvo och SAAB som har denna egenskap på stolarna.
Men som sagt, stolarna i nya Scenic är utmärkt.

/Daniel Karlsson, Enköping
----------------------------------------------------------------
Daniel Karlsson
/Enköping
Renault Grand Scenic III 1,5 dci Dynamique
Post Reply