Byte av bensinpump varje 6000 mil...

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
goranlundqvist
Posts: 8
Joined: 18 Jul 2011, 16:23
Location: Teckomatorp

Byte av bensinpump varje 6000 mil...

Post by goranlundqvist »

Har en Megane 2008 ecofuel och fick precis reda på att enligt Bildeve skall Bensinpumpen (a nästan 3000kr) bytas varje 6000mil. Kan detta verkligen stämma verkar ju vara helt absurt?
Känns inte heller något som man enkelt kan göra själv.

Någon som har en bra förklaring till detta?
Enligt bildeve så sliter Etanol mycket mer på pumpen men detta låter ju överdrivet, alla fördelar att köra med etanol bara slukas upp i diverse andra kostnader istället...
Göran Lundqvist
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Byte av bensinpump varje 6000 mil...

Post by Baggis »

Låter helskumt tycker jag. Har en Focus C-MAX ffv och inte behöver man byta pump på den. Den har gått 13000 mil nu.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
goranlundqvist
Posts: 8
Joined: 18 Jul 2011, 16:23
Location: Teckomatorp

Re: Byte av bensinpump varje 6000 mil...

Post by goranlundqvist »

mmmm Men tyvärr är det väl inte så mycket att göra åt, det skall göras enligt deras serviceintervall och då känns det som man inte vill chansa precis. Kan dock inte påstå att megane är någon favorit hos familjen just nu :evil:
Göran Lundqvist
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Byte av bensinpump varje 6000 mil...

Post by Baggis »

Jag skulle faktiskt strunta i att byta den. Det värsta som kan hända är att bilen stannar och då får man byta den isf. Men det är ju jag det, hehe!
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Post Reply