Renault 4 -75

Renaulter 25 år eller äldre.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Mogs
Posts: 5
Joined: 29 May 2011, 12:03
Location: Stockholm

Renault 4 -75

Post by Mogs »

Jag har köpt en R4a en 75a som verkar ha något problem med vevhusventilationen. Jag tror att någon modifierat ventilationen från ventilkåpan. Den består nu av en slang mellan ventilkåpan och in i luftrenaren. Det sitter även en nippel på insugningsröret som är pluggad och en anslutning på förgasaren som mynnar i förgasargången ovanför gasspjället som inte hade någon slang ansluten.
Är det någon som har bilder på hur det ska se ut så är jag supertacksam.

Det är en annan grej som är underlig också, motorn trycker upp olja i luftrenaren via vevhusventilationen, den trycker ut olja via oljepåfyllningslocket och via ventilkåpans fästskruvar. Killen som gjort service på bilen innan hade överfyllt den på olja, men den fortsatte att trycka ut olja även efter att nivån gått ner under maxnivån. Några förslag?
Morgan Lindström
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Renault 4 -75

Post by mange »

den slutna vevhus ventilationen skall gå upp till luftrenaren. Sjuter den upp mycket olja upp dit så känns det som kolvringarna inte är OK. kolla med kompmätare om kompressionen är jämn
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Post Reply