Presentera dig här, om du vill

Babbla om allt eller inget här som inte passar in någon annanstans

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Presentera dig här, om du vill

Post by Dennis »

Joakim16v wrote:
Donner wrote:Hej alla.
Heter Jocke och är 39år. Jobbar som servicetekniker på Volvo sen några år tillbaks.
Håller på att gå utbildning för att mer o mer gå över till Renault.
Äger ingen Renault däremot en Volvo S80 2,5T -05 och en Polo Gti.
Kanske Volvon byts till en Megane nån gång :)
För övrigt så är Mc mest intressant just nu.
Vad kul. Det behövs fler mekaniker som intresserar sig för Renault så nya Renaultägare kan få bättre service på märkesverkstäderna och i längden ge Renault ett bättre rykte!

Välkommen!
Eller ge Renault orienterade volvoverkstäder bättre rykte :wink:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Donner
Posts: 8
Joined: 08 Apr 2011, 20:33
Location: Landskrona

Re: Presentera dig här, om du vill

Post by Donner »

Joakim16v wrote:
Donner wrote:Hej alla.
Heter Jocke och är 39år. Jobbar som servicetekniker på Volvo sen några år tillbaks.
Håller på att gå utbildning för att mer o mer gå över till Renault.
Äger ingen Renault däremot en Volvo S80 2,5T -05 och en Polo Gti.
Kanske Volvon byts till en Megane nån gång :)
För övrigt så är Mc mest intressant just nu.
Vad kul. Det behövs fler mekaniker som intresserar sig för Renault så nya Renaultägare kan få bättre service på märkesverkstäderna och i längden ge Renault ett bättre rykte!

Välkommen!
Tack ja det är en tung bit att axla, men vi får se hur det går :)
Joakim Donnerbrink
boni6507
Posts: 2
Joined: 27 Sep 2011, 18:40
Location: Ålem

Re: Presentera dig här, om du vill

Post by boni6507 »

Hej på er.

Jag heter Bosse Nilson och bor i Ålem, ett litet samhälle i småland.
Nybliven ägare till en ny (2011) Megane Exception 1,6 Eco2 Flexfuel. Lite extra lull lull bla. metallic (svart) och tonade rutor.
Efter att ha kört svenskt i alla år, både volvo och saab, blev det nu en Fransk bil !
Har inte hunnit köra mer än 150 mil med bilen, men än så länge är jag helnöjd.

Hoppas jag är lika nöjd efter vintern. Hur är det egentligen med E 85, det bör man undvika under den kalla perioden eller...?
Har hört att det kan vara lite tjurigt med kallstarter, stämmer det? Det sitter motorvärmare orginal, så hemma är det ju inga problem, värre på jobbet där det ej finns tillgång tillel uttag!
Bosse Nilson
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Presentera dig här, om du vill

Post by Robin »

Välkommen ! =)

Tror det inte är några jääteproblem med etanol på vintern. Har haft en bil och den hade inga problem.

Sen bor du i sommarn ju =D Här uppe kan det bli kallt =)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Presentera dig här, om du vill

Post by Baggis »

Jag tror inte heller du får några problem med E85 på vintern, i synnerhet inte med tanke på var du bor och att E85 sedan ett antal år tillbaka blir "E75"(dvs c:a 25% bensin istället för c:a 15%) under vintern. Det är dock klart rekommendabelt att använda motorvärmare så mycket det går då bränsleförbrukningen i en kall motor som körs på E85 är relativt sett högre än om den går på bensin(där den är tillräckligt hög, hehe)
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
boni6507
Posts: 2
Joined: 27 Sep 2011, 18:40
Location: Ålem

Re: Presentera dig här, om du vill

Post by boni6507 »

Ok, tack för era svar.
Bosse Nilson
Olle D
Posts: 5
Joined: 20 May 2012, 18:48
Location: Uppsala

Re: Presentera dig här, om du vill

Post by Olle D »

Tjena,

Olle Danielsson heter jag och jag sitter och väntar på att min Mégane Sports Tourer -11 dci 110 (tror jag den hette) skall levereras. Jag hade i min ungdom en illgrön R12 som jag älskade, men har därefter kört tyskt och japanskt. När jag nu sökte efter en mindre familjebil, gärna miljöklassad, som var bekväm och lagom praktisk så föll alltså valet på denna fransyska. Att den dessutom har fem års nybilsgaranti och fem års skattebefrielse (3,5 år kvar) gjorde ju inte saken sämre. Hoppas således på ett problemfritt och behagligt bilägande ett tag.....

Mvh
Olle D
User avatar
olofma
Posts: 4
Joined: 27 Jun 2012, 01:18
Location: Halmstad

Re: Presentera dig här, om du vill

Post by olofma »

Olof heter jag, bor i centrala Halmstad och är snart 32år ung.

Hämtade ut min Megane RS -05 idag på Ucars i Eslöv. Slängde in en Z3 2.8 och en Saab 9-3 -04 i inbyte. När jag satte mig bakom ratten så trodde jag först att jag blivit dum i huvudet på riktigt som bytte in två fullt fungerande och bra bilar för en Renault!

Körde lugnt mot Halmstad för att känna på bilen och låta den gå varm. Första tankarna var att den är riktigt välbyggd och gedigen gentemot min gamla vinterpulka, Scenic 2.0 RT -98. Okej så kvaliteten verkar bra! Men hur står sig en 2.0 turbo mot BMWs vrålstarka sexor? För att få svaret på detta så tog jag av strax innan Hallandsåsen och in på småvägarna och började testa bilen på allvar. Nu sitter jag hemma flera timmar senare och fortfarande ett leende kvar på läpparna :-)

Så efter ett knappt 12 timmars ägande så kan jag absolut säga att jag är en begynnande nöjd Renault ägare ;-)


Förutom att spontan köpa bilar så kör jag hoj både på gata och bana, biten av ringdjävulen och försöker besöka det gröna helvete minst 1ggr per år. BMW fantast är jag med så blir det vilda diskussioner om BMW i trådarna så räkna med att jag kommer lägga mig i! ;-)


Image



P.s bilen har ett klistermärke från klubben och känner någon igen bilen eller vet vem som ägde den så hade det varit intressant att veta vad som är gjort med den. Bilen har en portabel mappningsdosa (ECU) från "FR&RTuning" som i sig hävdar att det ger 265hk. Dumpventil (sluten) och massa blå semco slangar i motorutrymmet. Bilen är inte original och går som ett svin! :racesmile:
/Olof Magnusson

Renault Megane RS -05
BMW Z3 M -96
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Presentera dig här, om du vill

Post by mange »

Grattis till inköpet! då får du väl hänga med på någon banträff framöver 8)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Presentera dig här, om du vill

Post by Robin »

Jag har alltid ägd en renault av den anledning att dom är oftast mycket prisvärd. Och sen megane rs dök upp på marknaden så känns det som att det är det roligaste du får för den pengen idag.

Hoppas du blir nöjd med den och välkommen till forumet :)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
User avatar
olofma
Posts: 4
Joined: 27 Jun 2012, 01:18
Location: Halmstad

Re: Presentera dig här, om du vill

Post by olofma »

Mange: Tack! Kommer absolut dyka upp på banträffarna framöver :)


Robin: Det verkar vara en bil man får sjukt mkt för pengarna för! Hade en ny Peugeot 206 GTi 2004 tidigare och jämför man dessa så spelar Meganen i en helt annan ligga kvalitet och prestanda :-)
/Olof Magnusson

Renault Megane RS -05
BMW Z3 M -96
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: Presentera dig här, om du vill

Post by Alpine Linus »

OJ! har helt missat detta!
Välkommen till klubben får man ju säga!
Räkna med att Din bil kommer bli fotoobjekt! Blodapelsinmetalic gör sig otroligt bra i solljus och med en vild renaultentusiast bakom kameran:

Image

Högupplöst: http://img824.imageshack.us/img824/4134/dsc0044it.jpg
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
User avatar
RX4
Posts: 22
Joined: 18 Jun 2006, 22:38
Contact:

Återvänder efter att ha legat i träda i fem år

Post by RX4 »

Hej,

Jag var mer aktiv på detta forum sisådär 2006 då jag körde RX4. När jag sålde den så blev det ingen Renault. Nu, efter att min Audi tackat för sig, måste jag ha en ny bil. Efter att ha levt på Blocket och Bytbil i flera dagar så fastnade jag för Megane III Sportstourer. Utan att ens ha provkört den så köpte jag den. Hoppas att den ser ut som den på bilden också när jag hämtar den :-)
Henrik Röste - Boet
BlueCampus
Posts: 4
Joined: 31 Jan 2013, 18:57
Location: Monteux, PACA, France

Re: Presentera dig här, om du vill

Post by BlueCampus »

Bonjour ! :)

I'm French and I'll try to introduce me ! :P
I live in southern France, in Provence and i have a 2002 Renault Twingo Campus.
We only dry Renault in our familly.

The Twingo is my first car, for my 18.

Merci de la lecture ! :D
2002 Renault Twingo Campus 1.2 58hp "Bleu Myosotis"
2011 Renault Clio Campus.com 1.5 dCi 70hp "Blanc Glacier"
2008 Renault Clio III Dynamique 1.5 dCi 85hp "Gris Platine"
Norden
Posts: 672
Joined: 29 Jan 2003, 17:35
Firstname: Mattias
Surname: Nordenström
Location: Gnosjö (Småland)
Contact:

Re: Presentera dig här, om du vill

Post by Norden »

Tjena!

Nygammal medlem här. Hämtar en Clio Sport -03 imorgon så nu blir det att betala in medlemsavgiften igen. Ser fram emot att följa CRS-forum igen. Tror det är en medlem som haft bilen tidigare då det står Club Renault Sverige på regskylthållaren.

Ha det gött!
:racesmile:
Mattias Nordenström - Nordenström Racing
Bilar: Renault Clio 16V -92, Renault Clio 1.4 -01, BMW M3 E36 -98
Post Reply