Felkoder

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Lalo59
Posts: 196
Joined: 18 Oct 2011, 20:42
Location: Saltsjöbaden

Felkoder

Post by Lalo59 »

Hejsan.

Vid min bildiagnostik framkom det några felkoder.

Kan någon decifrera dem? :?
DF073
DF028
054
DF140
9D

Helst skulle jag inte vilja ha någon felkod ö.v.h.t
Men tills dess att jag reglerat dessa småfelkoder får man väl ta det så.

Tack på förhand. :wink:

Mvh: LG
Lars-Gunnar Johansson Stockholm Renault Megane 2 Kombi 2,0 16 V Tour Sport Ph2 F4R Euro 4 2007
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Felkoder

Post by Starbright »

ifall du inte vill kika runt på google och söka där så vore det bra om du talade om vad det är för bil och motor du har, skulle underlätta en aning om man säger så

jag kan rätt enkelt få fram vad dem betyder men måste veta vad det är för bil och motor dem gäller. Om nu alla är från motorstyrenheten. årsmodell vore också bra
Johnny Söderström
Lalo59
Posts: 196
Joined: 18 Oct 2011, 20:42
Location: Saltsjöbaden

Re: Felkoder

Post by Lalo59 »

Starbright wrote:ifall du inte vill kika runt på google och söka där så vore det bra om du talade om vad det är för bil och motor du har, skulle underlätta en aning om man säger så

jag kan rätt enkelt få fram vad dem betyder men måste veta vad det är för bil och motor dem gäller. Om nu alla är från motorstyrenheten. årsmodell vore också bra
Hejsan.

Tack för dina råd.

Genom att bilen är nyinköpt så har jag inte alla detaljer riktigt klara framför mig.

Har kontakt Renault och bett de ta fram mer info angående motor etc.

Vänta ett par dagar så lovar jag att jag har de uppgifter som du behöver eller saknar.

Mvh:LG
Lars-Gunnar Johansson Stockholm Renault Megane 2 Kombi 2,0 16 V Tour Sport Ph2 F4R Euro 4 2007
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Felkoder

Post by Starbright »

hehe alla detaljer.. du måste väll veta om du har köpt en laguna, megane, clio etc samt vilken årsmodell på bilen, utan att ha papper på det ? :).. nåväl vi får se om ngn dag då.
vad är orsaken till att du vill ha koderna deshiffrerade? går bilen dåligt? har du fått en besiktningsanmärkning?
Johnny Söderström
Lalo59
Posts: 196
Joined: 18 Oct 2011, 20:42
Location: Saltsjöbaden

Re: Felkoder

Post by Lalo59 »

Starbright wrote:hehe alla detaljer.. du måste väll veta om du har köpt en laguna, megane, clio etc samt vilken årsmodell på bilen, utan att ha papper på det ? :).. nåväl vi får se om ngn dag då.
vad är orsaken till att du vill ha koderna deshiffrerade? går bilen dåligt? har du fått en besiktningsanmärkning?
Hej.

Jodå!
Bilen är en Megane Kombi 2002 1.6 16 V.

Angående felkoderna så känns det olustigt att de finns där.

Något måste göras så att bilen blir kodfri igen. Då mår väl alla som bäst? Bilen,medpassagerare och chaufören oxå :wink:

Tja!

Går gör den.

Men inte direkt dåligt.

Vid senaste kontrollen som gjordes för en tid sedan så var den nog okey.

Vid bildiagnostiken så uppkom dessa felkoder därav mitt intresse av att justera bilen så den blir okey igen.

Men som ny ägare är det min plikt att undersöka vad som köptes.

Eliminera koder och sköta om Meganen så bra som möjligt.

Med stor glädje och omsorg. :)

Mvh:LG
Lars-Gunnar Johansson Stockholm Renault Megane 2 Kombi 2,0 16 V Tour Sport Ph2 F4R Euro 4 2007
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Felkoder

Post by Starbright »

Vid din bildiagnostik skriver du? vadå för ngn bildiagnostik? på besiktningen, egen dator, verkstadsbesök?

Hur som hellst. Eftersom du bara skrivit felkoderna rakt upp och ner så är det svårt att säga från vilken styrenhet dem kommer från. Df054 skall vara en felkod på kretsen till insprutaren på cyl 3. DF028 kan ha 2 olika betydelser beroende på från vilken styrenhet den kommer från, UCH = krets halvljus och om den är tagen från ABS så betyder den signal från hastighetsgivare hö fram.

Hoppas du förstår vad jag menar med att det är svårt att säga vad dem exakt betyder då du skriver som du gör.

Vad som är viktigt att förstå är att om du verkligen vill få bukt med felen ( om det nu verkligen finns ngt) är att du borde ta bilen till en som kan släcka felkoderna så allt är sjysst. Om ngn felkod inte går att ta bort , kolla upp vad som är fel.
Om bilen går bra och inga lampor lyser finns det ingen orsak att gå och vara orolig.

Tips angående fel DF028 .. om det verkligen beror och kommer från ABS så är det mycket vanligt att abs kransarna fram rostar av och bildar ett glapp då du kör, vilket då kan störa signalen till abs styrenheten som då sätter felkod. åtgärd för det beror på om du har 44 eller 26 tandat tandhjul.. det 26 taggade går att byta men ej dem 44 tandade. då måste drivaxeln bytas. en ny brukar kosta omkring 2500-3000 ( hos renault). Är det den vänstra måste vxllådan tappas ur och återfyllas också.
Johnny Söderström
Lalo59
Posts: 196
Joined: 18 Oct 2011, 20:42
Location: Saltsjöbaden

Re: Felkoder

Post by Lalo59 »

Starbright wrote:Vid din bildiagnostik skriver du? vadå för ngn bildiagnostik? på besiktningen, egen dator, verkstadsbesök?

Hur som hellst. Eftersom du bara skrivit felkoderna rakt upp och ner så är det svårt att säga från vilken styrenhet dem kommer från. Df054 skall vara en felkod på kretsen till insprutaren på cyl 3. DF028 kan ha 2 olika betydelser beroende på från vilken styrenhet den kommer från, UCH = krets halvljus och om den är tagen från ABS så betyder den signal från hastighetsgivare hö fram.

Hoppas du förstår vad jag menar med att det är svårt att säga vad dem exakt betyder då du skriver som du gör.

Vad som är viktigt att förstå är att om du verkligen vill få bukt med felen ( om det nu verkligen finns ngt) är att du borde ta bilen till en som kan släcka felkoderna så allt är sjysst. Om ngn felkod inte går att ta bort , kolla upp vad som är fel.
Om bilen går bra och inga lampor lyser finns det ingen orsak att gå och vara orolig.

Tips angående fel DF028 .. om det verkligen beror och kommer från ABS så är det mycket vanligt att abs kransarna fram rostar av och bildar ett glapp då du kör, vilket då kan störa signalen till abs styrenheten som då sätter felkod. åtgärd för det beror på om du har 44 eller 26 tandat tandhjul.. det 26 taggade går att byta men ej dem 44 tandade. då måste drivaxeln bytas. en ny brukar kosta omkring 2500-3000 ( hos renault). Är det den vänstra måste vxllådan tappas ur och återfyllas också.
Hejsan.

Och ett stort tack för din beskrivning.
Jag ska ta i beaktande det du skriver och försöka fixa dessa felkoder.

Tack ännu en gång.

Mvh:LG
Lalo59
Posts: 196
Joined: 18 Oct 2011, 20:42
Location: Saltsjöbaden

Re: Felkoder

Post by Lalo59 »

Starbright wrote:ifall du inte vill kika runt på google och söka där så vore det bra om du talade om vad det är för bil och motor du har, skulle underlätta en aning om man säger så

jag kan rätt enkelt få fram vad dem betyder men måste veta vad det är för bil och motor dem gäller. Om nu alla är från motorstyrenheten. årsmodell vore också bra
Hej.
Angående mina motorkoder så fick jag de decifrerade.
DF073 Knapp upplåsning kortslutning till jord intermitent.
DF028 Halvljus intermitent
054 Matning spole nyckelidentifiering kortslutning till 12 volt
DF140 Styrenhet ECU fel. Internt elektroniskt fel. Intermitent.
9D Varvtalsgivaren höger bak intermitent.

Min motor är en K4M 708 Megane 1 årsmodel 2002 79 KW [ 107 Hk ]

Hoppas det kom till hjälp?

Mvh:LG
Lars-Gunnar Johansson Stockholm Renault Megane 2 Kombi 2,0 16 V Tour Sport Ph2 F4R Euro 4 2007
Moam06
Posts: 4
Joined: 21 Feb 2012, 13:25
Location: Karlskoga

Re: Felkoder

Post by Moam06 »

vill försöka få lite klarhet i hur man går till väga för att åtgärda felet till felkod 054, matning spole nyckelidentifiering kortslutning till 12V? Har fått den koden på min megane -00 som inte startar men vet inte hur man ska gå vidare för att lösa problemet så bilen startar igen :(
Hanna lundqvist
Lalo59
Posts: 196
Joined: 18 Oct 2011, 20:42
Location: Saltsjöbaden

Re: Felkoder

Post by Lalo59 »

Hejsan.

En tekniker sa till mig angående den koden.

Byt batt vid din bilnyckel så kan du sedan radera den felaktiga koden med hjälp av ett diagnostikverktyg.

Lycka till.

Mvh:LG
Moam06 wrote:vill försöka få lite klarhet i hur man går till väga för att åtgärda felet till felkod 054, matning spole nyckelidentifiering kortslutning till 12V? Har fått den koden på min megane -00 som inte startar men vet inte hur man ska gå vidare för att lösa problemet så bilen startar igen :(
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Felkoder

Post by Starbright »

Nja.. batteriet i nyckeln ger bara ström till kretsen för fjärrfunktionen till centrallåset och inte till själva chipet till startspärren, som är ett magnetiskt chip.
Om inte själv antennringen spökar då och då skulle jag gissa på att felkoden Df054 dyker upp då antennringen inte känner av chipet i nyckeln ordentligt. Knackar man till lite på nyckeln så funkar den igen. (oftast)
Verkar nästan som om den felkoden är lite av en spökkod som kommer då nyckeln börjar bli dålig.. kan dock ha fel.
Johnny Söderström
Post Reply