Laguna II -03 2.0T typfel växellådor?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

bilderna funkar
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
stromberg71
Posts: 2
Joined: 14 Sep 2011, 21:32
Location: Karlstad

Re: Laguna II -03 2.0T typfel växellådor?

Post by stromberg71 »

turbomart wrote:Hej på er.
Har nyligen köpt bil enl ovanstående. 8900mil. Faluröd metallic. Har dessa bilar typfel på växellådorna? Har surfat runt en del på forumet och läst en del om växellådorna, men ingen som har direkt samma fel som jag.

Mitt problem:
Vid mycket lätt accelereration, och vid motorbroms så hörs ett skramlande/skrapande ljud framifrån. Ljudet hörs endast på 3:an och 4:an.

Till saken hör att detta är min andra Laguna. Plockade sommaren -03 ut en svart 2.0T som tjänstebil som jag körde 3 år/10 000 mil. Någonstans vid 6000 mil (kommer inte ihåg exakt) så hörde jag samma sak i den. Åkte då in till Helmia i Karlstad som lyssnade. Dagen efter så ringde de och sa att de ville byta lådan. Sagt och gjort. De bytte den (på garanti).

Ingen annan som varit med om detta? Funderar att åka in till Helmia och be dom lyssna.

En sak som är bra är att jag köpte den hos en MRF-handlare (VW-AUDI-SKODA) och då får man 3 månaders gratis försäkring på köpet av TryggHansa. När jag läste genom deras villkor så gäller maskinskadegarantin upp till 8 år eller 15 000mil! Vanligen är det ju bara 10kmil som maskinskadegarantin gäller.
Tacksam för svar.
Jösses jag har köpt en likadan privat med blocketförsäkring från IF exakt samma problem hoppas det går att lösa då... [smilie=001_07.gif]
Magnus.Stromberg
stromberg71
Posts: 2
Joined: 14 Sep 2011, 21:32
Location: Karlstad

Re: Laguna II -03 2.0T typfel växellådor?

Post by stromberg71 »

Hej har exakt samma problem, men köpte bilen med det missljudet pga att han som ägde den bedyrade att de "smörjt upp" den på verkstad och att det inte var något att oroa sig för, när jag idag skulle balansera hjulen så va de inte där problemet var utan att drivaxeln hade krökt sig, nu undrar jag om det kan vara sån "tur" att det är drivaxeln som spökar med lådan? vad tror du/ni? tacksam för ideer om detta.. vill ju inte gärna ta en självrisk på axeln och sen ytterligare en på lådan..
Magnus.Stromberg
hubbe
Posts: 7
Joined: 22 Jul 2011, 01:33
Location: Avesta

Re: Laguna II -03 2.0T typfel växellådor?

Post by hubbe »

Köpte ny Laguna 03. Efter ca 10 mån började det låta illa nånstans och efter mycket letande av både verkstad på orten å experter från Göteborg kom de fram till att det var växellådan. Den blev utbytt och sen dess har det varit lugnt. Min började "sjunga" när man låg mellan 90-100 km/timme annars märkte man inte något.
Torbjörn Wallin
Post Reply